Branża w kryzysie. Spadek popytu, brak pieniędzy, zwolnienia

Z najnowszych badań i analiz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych wynika, że od 2020 roku w tej branży ubyło około 86 tysięcy miejsc pracy. To też niepokojące sygnały, świadczące o tym, że największe uderzenie w sferę zatrudnienia może dopiero nadejść.

SamochodySamochody
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | SDCM
Marcin Łobodziński

Jak donosi Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) powodem tej sytuacji jest spadek popytu, rosnące koszty produkcji oraz opóźnienia w inwestycjach w nowe technologie. Przewidywania co do utworzenia 100 tys. nowych miejsc pracy w sektorze produkcji części samochodowych do roku 2025 okazały się chybione.

Zamiast tego, tylko w pierwszym półroczu 2024 ogłoszono likwidację 32 tys. stanowisk pracy (najwięcej w Niemczech), rekordowo od czasu pandemii, a od 2020 roku 86 tys. W tym okresie stworzono jedynie 29 tys. stanowisk, w tym 19 tys. w sektorze związanym z pojazdami elektrycznymi.

– Najnowsze dane to wyraźny sygnał alarmowy. Przemysł motoryzacyjny będący filarem europejskiej gospodarki stoi na rozdrożu. Aby chronić miejsca pracy, przyspieszyć bliźniaczą transformację i odzyskać naszą globalną konkurencyjność, potrzebujemy dostosowania przepisów. Oznacza to otwartość na nowe technologie w standardach dot. emisji CO2, zapewnienie uczciwego dostępu do danych pojazdów i ogólne wzmocnienie gospodarki UE. Bez zdecydowanych działań Europa ryzykuje utratę swojej pozycji lidera w sektorze motoryzacyjnym – ostrzega sekretarz generalny Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA), Benjamin Krieger.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Opony całoroczne vs. sezonowe - argumenty za i przeciw

Nie ma pieniędzy na inwestycje

Zyski w branży motoryzacyjnej są na tyle niskie, że firmy nie mogą wspierać kluczowych dla "zielonej transformacji" inwestycji. Spada przez to konkurencyjność Europy na światowym rynku samochodowym. Europejski przemysł motoryzacyjny od lat stanowił fundament gospodarki, a obecnie stoi w obliczu bezprecedensowego kryzysu, o którym już głośno mówi się w Parlamencie Europejskim.

8 października odbyła się zażarta dyskusja w PE na temat zakazu sprzedaży aut spalinowych w 2035 roku, w czasie której wielokrotnie podkreślano znaczenie przemysłu motoryzacyjnego dla gospodarki europejskiej. Liczni parlamentarzyści wprost mówili, że jest to zły pomysł, który zabije rodzimy sektor automotive, a w jego miejsce wejdą Chiny. W czasie debaty nie padły jednak konkretne propozycje rozwiązań problemu, a generalnie sala świeciła pustkami.

Jednym z kluczowych czynników wpływających na pogorszenie sytuacji w branży jest spadek popytu na tradycyjne samochody spalinowe, który nasilił się w wyniku rosnących kosztów surowców i energii. I ten popyt nie jest bilansowany przez samochody elektryczne, a europejski rynek samochodowy zmaga się z rosnącą konkurencją z Chin.

Ambitne cele UE w zakresie dekarbonizacji i cyfryzacji transportu nie mają pokrycia w działaniach, a brak spójnej strategii wspierającej przemysł powoduje, że rozwój jest bardzo powolny.

Zdaniem SDCM europejski przemysł potrzebuje regulacji, które będą sprzyjały innowacjom i wspierały przedsiębiorstwa w dostosowywaniu się do nowych warunków rynkowych. Sektor wymaga przede wszystkim technologicznej otwartości w przepisach dotyczących emisji CO2 oraz wsparcia finansowego, które umożliwi przyspieszenie transformacji cyfrowej i ekologicznej.

– To, co obecnie obserwujemy, to walka o przyszłość europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, a stawką są miliony miejsc pracy oraz konkurencyjność całej gospodarki. Europejska branża motoryzacyjna stoi przed najważniejszym wyzwaniem w historii. Decyzje podjęte w tej kadencji władz w Brukseli zadecydują o jej przyszłości na dziesięciolecia. Jak Europa poradzi sobie z tym kryzysem? Na odpowiedź musimy czekać, ale jedno jest pewne - nie mamy czasu do stracenia – mówi Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), członek zarządu CLEPA.

Wybrane dla Ciebie
645 km nowych płatnych dróg. Idą zmiany w e-TOLL-u
645 km nowych płatnych dróg. Idą zmiany w e-TOLL-u
Wideo: Jechała pod prąd na S7. Nie wiedziała, jak do tego doszło
Wideo: Jechała pod prąd na S7. Nie wiedziała, jak do tego doszło
Były szef Stellantis znów zaskakuje. Twierdzi, że Tesla może zniknąć z rynku
Były szef Stellantis znów zaskakuje. Twierdzi, że Tesla może zniknąć z rynku
Wraca problem z półprzewodnikami. Producenci samochodów w kryzysie
Wraca problem z półprzewodnikami. Producenci samochodów w kryzysie
Nowe Renault Clio wjeżdża do Polski. Ile kosztuje?
Nowe Renault Clio wjeżdża do Polski. Ile kosztuje?
Osobówka zderzyła się z karetką. Kierowca zignorował znak
Osobówka zderzyła się z karetką. Kierowca zignorował znak
Subaru prezentuje nowe koncepcje STI na Japan Mobility Show 2025
Subaru prezentuje nowe koncepcje STI na Japan Mobility Show 2025
Piękna hybryda z wanklem i ciekawy mieszczuch - koncepty Mazdy debiutują w Japonii
Piękna hybryda z wanklem i ciekawy mieszczuch - koncepty Mazdy debiutują w Japonii
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Nowa Toyota Corolla zaskoczy nie tylko wyglądem. Wiemy, kiedy debiut
Nowa Toyota Corolla zaskoczy nie tylko wyglądem. Wiemy, kiedy debiut
Lexus LS już nie będzie sedanem. Koncepty pokazują, czego się spodziewać
Lexus LS już nie będzie sedanem. Koncepty pokazują, czego się spodziewać
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego