Elektryczne hulajnogi na ścieżki rowerowe. Wiadomo, jakie będą przepisy

Po serii niebezpiecznych zdarzeń z użytkownikami elektrycznych hulajnóg czy segwayów, wreszcie podano konkrety dotyczące nowych przepisów. Nowelizacja skończy z wolnoamerykanką na chodnikach.

Elektryczne hulajnogi stały się ciekawą alternatywą dla publicznych środków transportuElektryczne hulajnogi stały się ciekawą alternatywą dla publicznych środków transportu
Źródło zdjęć: © East NewsPiotr Kamionka/REPORTER
Tomasz Budzik

Kobieta potrącona na warszawskim chodniku przez użytkownika hulajnogi i dziecko poturbowane przez jadącego na segwayu mężczyznę to tylko dwa najgłośniejsze przypadki kolizji pomiędzy urządzeniami transportu osobistego a pieszymi. Problem z tego typu urządzeniami polega na tym, ze nie są one ujęte w przepisach. Dla policji jadące na nich osoby są więc pieszymi. Bardzo szybkimi, bo niektóre z modeli pozwalają na rozpędzenie się do 25 km/h, a nawet szybciej. Teraz to się zmieni.

Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało zmiany w "Prawie o ruchu drogowym" i podało konkrety. Zgodnie z nowymi regulacjami użytkownicy urządzeń transportu osobistego będą zobowiązani do korzystania ze ścieżek lub dróg rowerowych, przejazdów dla rowerów albo dróg, na których dopuszczalna prędkość nie przekracza 30 km/h (tzw. tempo 30). Jeśli nie będzie takich dróg, trzeba będzie korzystać z chodnika, ale prawo nakaże wolną jazdę i ustępowanie pierwszeństwa pieszym.

Będą również ograniczenia dla użytkowników urządzeń transportu osobistego. Zgodnie z założeniami będzie wolno ich używać osobom mającym przynajmniej 10 lat. Niepełnoletni użytkownicy będą mogli jeździć tylko posiadając kartę rowerową. Skoro użytkownik urządzenia przestanie być pieszym, będzie można go też ukarać za jazdę po alkoholu. Same zaś pojazdy nie będą mogły rozwijać prędkości wyższej niż 25 km/h.

Zgodnie z założeniem, nowe przepisy wejdą w życie 14 dni po ich ogłoszeniu. Dotychczasowi właściciele urządzeń transportu osobistego będą mieli pół roku na dostosowanie swoich pojazdów do warunków technicznych, jakim muszą one podlegać zgodnie z zapisami nowej ustawy.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Test: Toyota Hilux GR Sport II – dokładnie taka, jak trzeba
Test: Toyota Hilux GR Sport II – dokładnie taka, jak trzeba
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S