Droga 2‑1 powstała w Niepołomicach. Nie wszyscy wiedzą, jak z niej korzystać
Rozwiązanie stosowane od lat w Skandynawii pojawiło się również na polskiej ziemi. Jedna z ulic w Niepołomicach została przekształcona w drogę 2-1. Czym wyróżnia się taki układ i jak z niego korzystać?
07.11.2023 | aktual.: 07.11.2023 10:09
Droga 2-1 dotychczas była tematem nieznanym większości Polaków. Rozporządzenie umożliwiające budowę takich obiektów weszło bowiem w życie dopiero jesienią 2022 roku. Niepołomice postanowiły skorzystać z nowych przepisów przy okazji remontu ul. Sportowej.
Ideą tego pilotażowego projektu jest przede wszystkim uspokojenie ruchu pojazdów mechanicznych i wydzielenie dodatkowej przestrzeni dla pieszych oraz rowerzystów. Centralny pas ruchu jest przeznaczony dla samochodów, a dwa wąskie pasy po bokach przeznaczono dla niechronionych uczestników ruchu.
Warto zwrócić uwagę na przerywane linie, które umożliwiają kierowcom chwilowy wjazd na ścieżkę, w celu wyminięcia się z pojazdem jadącym z naprzeciwka. Pytanie, co w sytuacji, gdy na ścieżce pojawią się piesi lub rowerzyści?
Zgodnie z ideą stosowaną w Skandynawii, kierowca samochodu, przed wjechaniem na ścieżkę powinien upewnić się co do braku pieszych lub rowerzystów i w razie potrzeby, ustąpić im pierwszeństwa.
Problem w tym, że polskie przepisy nie regulują tej kwestii. Rozporządzenie z jesieni 2022 umożliwiające budowę takich dróg, dotyczy bowiem wyłącznie rozwiązań technicznych. Ustawa Prawo o ruchu drogowym w ogóle nie dotyka kwestii dróg 2-1.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Warto też zauważyć, że boczne pasy są przeznaczone dla ruchu rowerowo-pieszego, a na wspólnym obszarze to piesi mają pierwszeństwo przed rowerzystami.
Pozostaje mieć nadzieję, że użytkownikom nowej drogi nie zabraknie dobrej woli i wzajemnej wyrozumiałości. Jeśli pilotażowy projekt z Niepołomic się sprawdzi, być może znajdzie zastosowanie również w innych zakątkach kraju.