Dostosowanie auta z Anglii do polskich warunków drogowych [poradnik]
Kupiłeś samochód sprowadzony z Anglii z kierownicą po prawej stronie i chcesz zrobić przekładkę, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać. Zobacz, od czego zacząć.
29.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:33
Kupiłeś samochód sprowadzony z Anglii z kierownicą po prawej stronie i chcesz zrobić przekładkę, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać. Zobacz, od czego zacząć.
Zanim zdecydujemy się na zakup konkretnego samochodu z kierownicą po prawej stronie, powinniśmy dowiedzieć się w specjalistycznym warsztacie, ile kosztuje taki zabieg. Warto również zwrócić uwagę na jednostkę napędową - często stopień trudności i koszty przekładki uzależnione są od silnika. Należy pamiętać też o tym, żeby nie sugerować się niską ceną czy szybką obsługą, wybierając serwis.
Dostosowanie anglika do polskich warunków często wymaga kilku miesięcy pracy, ale bywa opłacalne. Kiedy już wybierzemy właściwego fachowca i oszacujemy koszty takiej operacji, powinniśmy zakupić wybrane auto. Przed oddaniem pojazdu w ręce serwisu spiszmy z nim umowę, aby uniknąć oszustwa.
Które elementy wymagają modyfikacji? Aby właściwie przygotować auto do przekładki, należy przebudować ścianę grodziową (element oddzielający kabinę od komory silnika). W tym przypadku koszty uzależnione są od tego, czy mamy do czynienia ze ścianą wklejaną (np. Fiat Bravo), wspawaną (Volvo S60) przykręcaną na śruby (Audi A3) czy uniwersalną (BMW Serii 3). Oprócz tego wymianie podlegają boczki drzwi. Dlaczego? W drzwiach kierowcy często znajdują się: główny siłownik, przyciski odpowiadające za otwieranie szyb pasażerów, a także dżojstik do regulacji ustawienia lusterek.
Ponadto wymiany wymaga deska rozdzielcza wraz z zegarami, jeśli prędkościomierz wyskalowany jest wyłącznie w mph. Powinno się też zmienić tunel środkowy i dźwignię hamulca ręcznego. Oczywiście można tego nie robić, ale wówczas możemy mieć problemy z odsprzedażą takiego egzemplarza. Wycieraczki w autach z Wielkiej Brytanii również są ustawione odwrotnie, dlatego również je należy wymienić - niestety, często z całym mechanizmem.
Ponieważ angielskie reflektory są przystosowane do ruchu lewostronnego, trzeba je zastąpić właściwymi lampami, które będą prawidłowo doświetlać pobocze. Serwomechanizm, pompa hamulcowa, a czasem nawet skrzynka bezpieczników wraz z komputerem i wiązkami elektrycznymi to elementy, które należy przełożyć na drugą stronę kabiny. Czasem do wymiany kwalifikują się także boczne lusterka.
Czy jest to bezpieczne? Przystosowanie samochodu z kierownicą po prawej strony do polskich warunków wymaga dużo pracy, ale jeśli wykonają ją profesjonaliści, nie trzeba obawiać się o bezpieczeństwo. Auto po przekładce, w którym zmodyfikowano ścianę grodziową, jest dużo bezpieczniejsze niż pojazd po wypadku z wymienianymi podłużnicami.
Zobacz także:
Źródło: Motofakty