Debiutuje nowe Porsche 911 GT3 R. Ma więcej mocy, lepsze aero i balans

Od sezonu 2023 zespoły klientów Porsche mogą wystawiać najnowszą wyścigową maszynę w imprezach zgodnych z przepisami GT3. Nowo model to kolejny nieduży progres względem poprzednika.

Porsche 911 GT3 R (2023)
Porsche 911 GT3 R (2023)
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Porsche
Marcin Łobodziński

01.08.2022 | aktual.: 13.03.2023 16:23

Najnowsze wcielenie Porsche 911 GT3 R, podobnie jak poprzednik, bazuje na generacji 992. Korzysta jednak z wielu rozwiązań 911 RSR używanego w wyścigach długodystansowych. Priorytetem konstruktorów była poprawa właściwości jezdnych. Kolejnym celem było usprawnienie obsługi samochodu i zmniejszenie kosztów jego eksploatacji.

Główną nowością w kwestii silnika jest pojemność skokowa. Podobnie jak w przypadku 911 RSR zwiększono ją o około 5 proc., z 3997 do 4194 cm3. Dzięki temu maksymalna moc wzrosła do 565 KM. Inżynierowie Porsche zoptymalizowali przebieg krzywych momentu obrotowego i mocy w całym zakresie obrotów. W rezultacie nowy motor jest bardziej odpowiedni dla kierowców dżentelmenów.

Porsche 911 GT3 R (2023)
Porsche 911 GT3 R (2023)© fot. mat. prasowe/Porsche

Silnik został pochylony do przodu o 5,5 stopnia, dzięki czemu zapewnia więcej miejsca dla dyfuzora podwozia. Urządzenia pomocnicze, takie jak alternator oraz sprężarka klimatyzacji, zostały przesunięte o metr do przodu i zamocowane przed silnikiem. Pozytywnie wpływa to na rozkład masy nowego 911 GT3 R.

Podobnie jak w 911 RSR podwyższone podwozie ułatwia przepływ powietrza w kierunku tylnego dyfuzora i zmniejsza wrażliwość na pochylenie samochodu podczas hamowania. Przesunięcie tylnych kół nieco do tyłu spowodowało zwiększenie rozstawu osi z 2459 do 2507 mm. To zmniejsza obciążenie tylnych opon.

Porsche 911 GT3 R (2023)
Porsche 911 GT3 R (2023)© fot. mat. prasowe/Porsche

Inżynierowie popracowali też nad bezpieczeństwem umieszczając fotel bliżej środka samochodu, co przy okazji poprawia ergonomię siedzenia w kabinie. W stosunku do poprzednika ulepszono też projekt kierownicy – wzbogacono ją o elementy, które sprawdziły się już w samochodach wyścigowych najnowszej generacji: 911 GT3 Cup i 911 RSR. Na przykład 10,3-calowy wyświetlacz pochodzi z cenionej maszyny startującej w pucharach markowych Porsche, a koncepcję multiprzełącznika przejęto od klasowego zwycięzcy Le Mans.

Wiele podobieństw nowego GT3 R do długodystansowego RSR nie jest przypadkowych. Już od 2024 r. samochody wyścigowe w specyfikacji GT3 po raz pierwszy będą mogły startować w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i całej serii długodystansowej WEC.

Porsche Motorsport oferuje nowy model w cenie 511 tys. euro plus lokalny podatek VAT i akcyza oraz opcjonalne dodatki.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/11]
Źródło artykułu:WP Autokult
wyścigiPorschePorsche 911
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)