Debiutuje nowe Porsche 911 GT3 R. Ma więcej mocy, lepsze aero i balans

Od sezonu 2023 zespoły klientów Porsche mogą wystawiać najnowszą wyścigową maszynę w imprezach zgodnych z przepisami GT3. Nowo model to kolejny nieduży progres względem poprzednika.

Porsche 911 GT3 R (2023)Porsche 911 GT3 R (2023)
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Porsche
Marcin Łobodziński

Najnowsze wcielenie Porsche 911 GT3 R, podobnie jak poprzednik, bazuje na generacji 992. Korzysta jednak z wielu rozwiązań 911 RSR używanego w wyścigach długodystansowych. Priorytetem konstruktorów była poprawa właściwości jezdnych. Kolejnym celem było usprawnienie obsługi samochodu i zmniejszenie kosztów jego eksploatacji.

Główną nowością w kwestii silnika jest pojemność skokowa. Podobnie jak w przypadku 911 RSR zwiększono ją o około 5 proc., z 3997 do 4194 cm3. Dzięki temu maksymalna moc wzrosła do 565 KM. Inżynierowie Porsche zoptymalizowali przebieg krzywych momentu obrotowego i mocy w całym zakresie obrotów. W rezultacie nowy motor jest bardziej odpowiedni dla kierowców dżentelmenów.

Porsche 911 GT3 R (2023)
Porsche 911 GT3 R (2023) © fot. mat. prasowe/Porsche

Silnik został pochylony do przodu o 5,5 stopnia, dzięki czemu zapewnia więcej miejsca dla dyfuzora podwozia. Urządzenia pomocnicze, takie jak alternator oraz sprężarka klimatyzacji, zostały przesunięte o metr do przodu i zamocowane przed silnikiem. Pozytywnie wpływa to na rozkład masy nowego 911 GT3 R.

Podobnie jak w 911 RSR podwyższone podwozie ułatwia przepływ powietrza w kierunku tylnego dyfuzora i zmniejsza wrażliwość na pochylenie samochodu podczas hamowania. Przesunięcie tylnych kół nieco do tyłu spowodowało zwiększenie rozstawu osi z 2459 do 2507 mm. To zmniejsza obciążenie tylnych opon.

Porsche 911 GT3 R (2023)
Porsche 911 GT3 R (2023) © fot. mat. prasowe/Porsche

Inżynierowie popracowali też nad bezpieczeństwem umieszczając fotel bliżej środka samochodu, co przy okazji poprawia ergonomię siedzenia w kabinie. W stosunku do poprzednika ulepszono też projekt kierownicy – wzbogacono ją o elementy, które sprawdziły się już w samochodach wyścigowych najnowszej generacji: 911 GT3 Cup i 911 RSR. Na przykład 10,3-calowy wyświetlacz pochodzi z cenionej maszyny startującej w pucharach markowych Porsche, a koncepcję multiprzełącznika przejęto od klasowego zwycięzcy Le Mans.

Wiele podobieństw nowego GT3 R do długodystansowego RSR nie jest przypadkowych. Już od 2024 r. samochody wyścigowe w specyfikacji GT3 po raz pierwszy będą mogły startować w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i całej serii długodystansowej WEC.

Porsche Motorsport oferuje nowy model w cenie 511 tys. euro plus lokalny podatek VAT i akcyza oraz opcjonalne dodatki.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/11] Źródło zdjęć: |
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟