Używane Daewoo Lanos - typowe awarie i problemy

Daewoo Lanos to samochód, który w latach 90. zmotoryzował całą Polskę. Dlaczego nasi obywatele tak stadnie garnęli się do salonów po to auto? Ponieważ chcieli kupić możliwie jak najnowszy i najtańszy samochód z pewnego źródła nie martwiąc się przy tym wysokimi kosztami utrzymania.

Daewoo Lanos
Daewoo Lanos
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Daewoo
Artur Kuśmierzak

12.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:28

Niestety, po pewnym czasie oddział produkujący auta zbankrutowała oddając się w ręce amerykańskiego koncernu GM. Kompaktowy Koreańczyk znany powszechnie jako Lanos zadebiutował na naszym kontynencie w 1997 roku i już 3 lata później Daewoo przeprowadziło facelifting.

Daewoo Lanos
Daewoo Lanos© mat. prasowe / Daewoo

W 2004 roku pojazd zaczęto produkować pod znakiem FSO aż do 2008 roku. W ofercie dostępne były dwa warianty nadwozia: sedan oraz 3- lub 5-drzwiowy hatchback. Napęd przekazywany był na przednie koła za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej lub 4-stopniowego automatu. Pod maską w Lanosie można było znaleźć cztery benzynowe jednostki napędowe, w tym:

  • R4 1,4 8V (75 KM)
  • R4 1,5 8V (86 KM)
  • R4 1,5 16V (100 KM)
  • R4 1,6 16V (106 KM)

Jakie usterki pojawiają się w Lanosie najczęściej? Niestety liczne problem sprawiają zarówno jednostki napędowe jak i zawieszenie. Na początek zaczniemy od silników, gdzie zastosowano nietrwałe pierścienie tłokowe. Ponadto często dochodzi tu do wycieków lub nadmiernego zużycia oleju.

Wadliwa może być także pompa paliwa, a objawem jej przyspieszonego zużycia jest nierówna praca silnika. Auto trapi też usterka cewki zapłonowej, która ulega przepaleniu. Przyczyną zwęglenia się tego elementu jest zwarcie powodowane przez czteropinową kostkę.

Odradzamy zakup egzemplarzy wyposażonych w instalację LPG, gdzie często pękają uszczelki pod głowicą i wypalają się gniazda zaworowe. Sprzęgło też nie należy do trwałych elementów, co skutkuje jego krótką żywotnością. Zawieszenie to kolejny słaby punkt tej konstrukcji.

Tu kłopoty sprawiają przede wszystkim sworznie wahaczy, łącznik stabilizatora oraz pękające sprężyny tylnego zawieszenia. Nietrwałe są również łożyska kół. Kupując Lanosa warto sprawdzić także końcówki drążków kierowniczych, które zostały wykonane z niskiej jakości materiałów.

Czasem dochodzi też do uszkodzenia przewodów odpowiedzialnych za system ABS. Robiąc przegląd w serwisie warto regularnie sprawdzać przewody hamulcowe z powodu dużej podatności ich na korozję. To nie jedyna wada układu hamulcowego. W niektórych autach zapiekają się prowadnice przednich zacisków oraz cylinderki hamulcowe tylnych bębnów.

Zabezpieczenie antykorozyjne również pozostawia wiele do życzenia. Rdza najczęściej atakuje nadkola i progi, jednak na rynku zdarzają się egzemplarze, których ten problem nie dotyczy. Oprócz wyżej wymienionych awarii w Lanosie pojawiają się też drobne usterki skromnej elektryki.

Daewoo Lanos
Daewoo Lanos© mat. prasowe / Daewoo

Zacinający się zamek klapy bagażnika, nieszczelność szyb oraz pękająca linka odpowiedzialna za sterowanie kierunkiem nawiewu to także drobnostki dobrze znane użytkownikom tego auta. Jednak posiadanie tego samochodu ma również swoje dobre strony.

Daewoo Lanos mimo długiej listy usterek okazuje się być niezwykle tani w eksploatacji. Naprawy większości elementów nie powinny przekroczyć kwoty 500 złotych. Najtańsze egzemplarze tego auta kupimy już za około 3000 zł.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)