Czyszczenie przepustnicy - jak to zrobić?
Silnik gaśnie i się dusi. To prawdopodobnie efekt zanieczyszczenia przepustnicy. Dlatego powinno się ją od czasu do czasu poddać czyszczeniu. Jak to zrobić samodzielnie?
31.12.2019 | aktual.: 22.03.2023 16:51
Kiedy należy czyścić przepustnicę?
Miejsce zamocowania przepustnicy znajduje się przeważnie na wylocie rury doprowadzającej powietrze z filtra. Na jej zewnętrznych ściankach może zbierać się brud, przez co może dochodzić do sytuacji, w której klapka przepustnicy się nie domyka. Tym samym do cylindrów będzie dostawać się tzw. "lewe" powietrze (niepożądane, zaburzające pracę jednostki).
Najlepiej taki efekt zaobserwować podczas pracy silnika na biegu jałowym. Jeżeli dojdzie do takiej sytuacji, to obroty zaczną falować i może nawet zacząć dochodzić do regularnego gaszenia silnika. Niekiedy też może dochodzić do szarpnięć podczas jazdy albo ospałej reakcji na przyspieszanie. Z pewnością nieprawidłowa praca przepustnicy zakłóci również pracę instalacji gazowej.
Czym i jak czyścić przepustnicę?
Przepustnica przeważnie umieszczona jest w plastikowej lub metalowej obudowie, a jej klapka oraz elementy wewnętrzne wykonane są ze stali. Najlepiej przepustnicę zdemontować, a samą czynność należy przeprowadzać ostrożnie, aby nie uszkodzić żadnych podzespołów. Można w tym celu wykorzystać ściereczkę z mikrofibry. Trzeba też pamiętać, aby żadne obce działo nie dostało się do kolektora dolotowego. Jeżeli przepustnica jest nad wyraz zabrudzona to przed rozpoczęciem czyszczenia najlepiej ją zdemontować, a jeśli regularnie czyścicie profilaktycznie, można to zrobić bez demontażu.
Do usunięcia zabrudzeń można wykorzystywać różne, ogólnodostępne preparaty. Ich ceny zaczynają od kilku, a kończą się na kilkudziesięciu złotych. Można wykorzystać do tego celu tanią benzynę ekstrakcyjną. Jej zaletą są dobre właściwości rozpuszczania brudu, a przy okazji odtłuszczana jest czyszczona powierzchnia.