Czy warto importować samochód z Japonii do Polski? Przewodnik po najważniejszych informacjach

W ostatnich latach coraz większą popularnością cieszą się używane auta z Japonii. Opinie na ich temat są właściwie zawsze pozytywne, ale trzeba wziąć pod uwagę to, że oferty z japońskich domów aukcyjnych są kierowane do nieco innej grupy klientów niż ta, która woli sprowadzać auta z USA i Kanady. Jak wygląda import z Japonii do Polski? Czy import aut z Japonii się opłaca? Jak sprowadzić samochód z Japonii?

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Choć Japonia jest niewielkim krajem, to wydawałoby się, że to właśnie tu jeździ większość najciekawszych samochodów sportowych i aut klasy premium. Zamożni klienci z kraju kwitnącej wiśni cenią nie tylko rodzimą motoryzację. Dlatego domy aukcyjne pełne są aut europejskich marek premium. Oferowane z niskim przebiegiem i w idealnym stanie stanowią łakomy kąsek dla miłośników motoryzacji. Nierzadko mają też kierownicę po lewej stronie.

Dlaczego auta z Japonii są tak popularne?

Rynek japoński różni się od europejskiego pod wieloma względami. Samochody w Japonii są bardzo zadbane, regularnie serwisowane i przechodzą rygorystyczne przeglądy techniczne (tzw. shaken). W efekcie auta, które trafiają na eksport, są zwykle w znakomitym stanie, nawet mimo upływu kilkunastu lat od produkcji. Nie są też poddane żadnym modyfikacjom, które byłyby niezgodne z homologacją drogową. Z reguły klienci korzystają tu z usług fabrycznych tunerów.

Japończycy mają też specyficzne podejście do posiadania samochodu. Cenią niezawodność, czystość i precyzję, a ze względu na koszty utrzymania oraz podatki często wymieniają auta na nowsze. Dlatego importowane z Japonii pojazdy często mają przebiegi rzędu 30–50 tys. km, co w przypadku kilkunastoletniego samochodu w Europie jest praktycznie niespotykane.

W przypadku aut marek europejskich wisienką na szczycie tortu jest oczywiście kierownica po lewej stronie. Taki wariant jest oferowany w Japonii nawet przez oficjalne przedstawicielstwa europejskich marek. Dla zamożnego Japończyka stanowi to dodatkowy wyróżnik, ponieważ świadczy o jego ponadprzeciętnych umiejętnościach w zakresie prowadzenia auta. Dla Europejczyków to dodatkowa korzyść, ponieważ samochody sprowadzane z Japonii nie wymagają zbyt wielu przeróbek, by przystosować je do przepisów obowiązujących na naszym kontynencie. Dlatego również w Polsce coraz częściej pojawiają się Mercedesy, Porsche, Audi i BMW z Japonii.

Auta z Japonii - czy warto je sprowadzać?

Decydując się na import auta z Japonii, trzeba mieć nieco większy budżet niż w przypadku używanych aut z Europy i USA. Jednak taki zakup odwdzięczy się tym, że samochód będzie nietuzinkowy, mocny, dobrze wyposażony i bez większych śladów użytkowania. Japoński styl prowadzenia interesów, który zakłada uczciwość i transparentność oraz zaawansowany i jednocześnie przejrzysty system ocen aukcyjnych sprawiają, że oferowane w Japonii samochody stanowią nie tylko dobry wybór. W przypadku sportowych egzotyków i kultowych modeli JDM mogą również być świetną lokatą kapitału i uzupełnieniem kolekcji.

Jak przygotować auto z Japonii do rejestracji w Polsce?

Przygotowanie samochodu z Japonii do rejestracji w Polsce jest proste, nawet jeśli samochód ma kierownicę z prawej strony. Należy dostosować oświetlenie i warto również pokusić się o wymianę lusterek. Czasami konieczna jest też konwersja radia i systemu nawigacji, by przystosować je do europejskich standardów, ale to już pozostaje kwestią komfortu użytkowania samochodu, a nie wymogiem ze strony ustawodawcy.

Ile kosztuje import auta z Japonii?

Ostateczny koszt sprowadzenia samochodu z Japonii zależy od wielu czynników. Najważniejszy to oczywiście wartość auta, od której liczone są podatek VAT i akcyza. Wysokość podatku VAT jest uzależniona od tego, do którego portu w Europie przypłynie samochód. Trzeba jednak uważać, żeby nie wpaść w pułapkę. Na przykład w Niemczech podatek VAT jest najniższy, ale przez to port jest mocno oblegany i zaoszczędzone pieniądze można stracić na opłatach za postój samochodu w składzie celnym. Akcyza zależy od rodzaju napędu i pojemności silnika. W skład kosztów wchodzi też transport do portu w Japonii, fracht do Europy i przewiezienie auta pod wskazany adres w Polsce. Dodatkowo można wykupić opcjonalne ubezpieczenie frachtu.

Jak sprowadzić samochód z Japonii?

Japońskie serwisy aukcyjne są niedostępne dla klientów indywidualnych. Żeby brać udział w licytacjach, należy mieć odpowiednią licencję pośrednika. Musisz o tym pamiętać, jeśli interesuje Cię zakup auta z Japonii. Sakura Motors jest jedną z najprężniej działających tego typu firm w Polsce. Importer gwarantuje pełną obsługę, począwszy od znalezienia samochodu, poprzez sprawdzenie oferty, udział w licytacji, transport auta do Europy i pod wskazany adres w Polsce, aż po pomoc w załatwieniu wszystkich formalności i przygotowaniu auta do poruszania się po polskich drogach. Skorzystanie z usług pośrednika gwarantuje pewność i bezpieczeństwo transakcji. Zdarza się, że niektóre japońskie firmy dopuszczają sprzedaż samochodów klientom indywidualnym, ale to rzadkość.

Materiał sponsorowany przez Sakura Motors
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Lamborghini Temerario ma cztery silniki i 920 KM. To trzy auta w jednym
Pierwsza jazda: Lamborghini Temerario ma cztery silniki i 920 KM. To trzy auta w jednym
Spektakularna porażka. Chińczycy nie chcą, żebyś zobaczył to nagranie
Spektakularna porażka. Chińczycy nie chcą, żebyś zobaczył to nagranie
Będą zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy czekają od lat
Będą zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy czekają od lat
Prawda o pożarach elektryków. Pokazali konkretne liczby
Prawda o pożarach elektryków. Pokazali konkretne liczby
Oto nowe marzenie piłkarzy. Jest potężny Bentley Continental GT Supersports
Oto nowe marzenie piłkarzy. Jest potężny Bentley Continental GT Supersports
Celują w starsze auta. 15 listopada kolejny dzień akcji
Celują w starsze auta. 15 listopada kolejny dzień akcji
Test: Mazda MX-5 1.5 – do szczęścia nie trzeba wiele
Test: Mazda MX-5 1.5 – do szczęścia nie trzeba wiele
"Kary na pokaz". Ekspert o planowanych zmianach w przepisach
"Kary na pokaz". Ekspert o planowanych zmianach w przepisach
12 tys. zł i 80 punktów karnych. Spotkał policjantkę po służbie
12 tys. zł i 80 punktów karnych. Spotkał policjantkę po służbie
Peugeot Polygon Concept wygląda jak z innej planety, ale to "wizja bliskiej przyszłości"
Peugeot Polygon Concept wygląda jak z innej planety, ale to "wizja bliskiej przyszłości"
SUV od McLarena coraz bliżej, ale chwilę jeszcze na niego poczekamy
SUV od McLarena coraz bliżej, ale chwilę jeszcze na niego poczekamy
W weekend zmiana paliwa. Lepiej poczekaj z tankowaniem
W weekend zmiana paliwa. Lepiej poczekaj z tankowaniem
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Autokult