Cztery grzechy kierowców - co zagraża kierowcy i pasażerom?

Za kierownicą popełniamy wiele grzechów. Jedne z nich zupełnie nieświadomie, kiedy przez naszą nieuwagę zajedziemy komuś drogę, inne z kolei popełniamy z premedytacją, licząc że nic się nie stanie, a my nie zostaniemy złapani. Wśród tej drugiej grupy jest kilka, które są szczególnie niebezpieczne i bardzo często obserowane wśród zmotoryzowanych. O których z nich mówimy?

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Kamil Kobeszko
Fot. Firma V - Fotolia.com
Fot. Firma V - Fotolia.com

Tymczasem badania ludzkiej percepcji pokazują wyraźnie, że rozmawiając przez telefon ludzie są zupełnie zaaferowani rozmową. W badaniach amerykańskich uczonych osoby konwersujące przez telefon nie zauważały nawet niezwykłych postaci pojawiających się w otoczeniu. Jak zatem trzymający telefon przy uchu kierowca ma wykryć potencjalne zagrożenie.

Trudno im czasem nawet utrzymać samochód we własnym pasie ruchu. Co więcej konieczność trzymania telefonu przy uchu zdecydowanie zmniejsza możliwości kierowania. W momencie, gdy trzeba wykonać nagłym manewr, słuchawka trzymana w ręce potrafi go skutecznie uniemożliwić.

TNS OBOP alarmuje, że aż 70% polskich kierowców nie korzysta z zestawu głośnomówiącego. Najczęstszą grupą wiekową przyznającą się do rozmawiania bez zestawu to osoby w wieku od 25 do 39 lat. To czas, kiedy jesteśmy najaktywniejsi również za kółkiem.

Jedzenie i palenie za kółkiem

Mało kto wie, że za obie te czynności można dostać mandat. Nie jest on wysoki, bo wynosi jedynie 50 złotych i nie wiąże się z punktami karnymi, ale jednak jest możliwy do otrzymania. Ale spokojnie – zakaz dotyczy jedynie osób, które prowadzą auto zawodowo. Nie wyobrażamy sobie przecież kierowcy autobusu miejskiego, który wywijając kierownicą spożywa drugie śniadanie, w międzyczasie popijając. Jednak, gdy ktoś z nas prywatnie pozwoli sobie na małą kanapkę w długiej podróży, to przecież nic złego się nie stanie.

Fot. Martinan - Fotolia.com
Fot. Martinan - Fotolia.com

Czy podobnie jest z paleniem? Niestety nie – czynność ta zmniejsza koncentrację, a przy wypadku można zostać dotkliwie poparzonym w twarz. Co więcej, w sposób dość długotrwały angażuje jedną dłoń kierowcy, czyli działa podobnie jak trzymanie telefonu komórkowego.

Pasy

Trzeba jasno powiedzieć – Zapinanie pasów ratuje życie. Dlaczego w takim razie wszyscy tego nie robimy? Niektórzy tłumaczą się niewygodą, inni zapominalstwem. W wielu przypadkach decydujący jest także brak świadomości, co dzieje się w momencie wypadku z człowiekiem nieprzypiętym pasami.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Brak zapiętych pasów bolesny może być także w trakcie kontroli drogowej. Kierowca za niezapięte pasy dostanie 100 złotych mandatu i tyle samo za pasażerów. Dotkliwe są punkty karne, bo za brak pasów kierowcy można otrzymać 2 punkty, a za pasażerów aż 4. Uchronić nas przed tym może albo widoczna ciąża albo zaświadczenie lekarskie.

Głośna muzyka

Wielu z nas lubi podróżowanie przy grającym systemie audio. Trzeba przyznać, że komponuje się to w spójną całość. Niestety przy głośnym słuchaniu kierowca może nieusłyszeć sygnałów od innych uczestników ruchu lub pojazdów uprzywilejowanych. Naraża nas to na niebezpieczeństwo. Poza tym głośna muzyka dekoncentruje, a zagłuszając silnik nieco przeszkadza w tzw. zmianie biegów na słuch.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Można za to także dostać mandat. Dzieje się tak w przypadku zakłócania porządku lub ciszy nocnej. Ewentualnie może to zostać odebrane przez funkcjonariusza jako niezachowanie należytej ostrożności i zakłócanie porządku w ruchu drogowym.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów