Samochody używaneCitroënUżywany Citroën C3 - typowe awarie i problemy

Używany Citroën C3 - typowe awarie i problemy

Jeśli szukasz małego, przestronnego i komfortowego auta to Citroën C3 będzie dla Ciebie idealną propozycją. Pozostaje jeszcze tylko kwestia designu i awaryjności. O gustach co prawda się nie dyskutuje więc powiedzmy, że akceptujesz stylizację tego modelu. Ale jak to jest z niezawodnością tych francuzów? Psują się czy się nie psują?

Citroen C3
Citroen C3
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Citroen
Artur Kuśmierzak

20.07.2012 | aktual.: 30.03.2023 09:49

Historia modelu

Oprócz samochodów reprezentacyjnych Francuzi zawsze mieli w swojej ofercie również zwinne miejskie autka. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych maluchów w historii marki była tak zwana „Kaczka”, czyli model 2CV, który do dziś jest uwielbiany przez ogromną rzeszę fanów i trudno się temu dziwić.

Citroen C3 Pluriel
Citroen C3 Pluriel© mat. prasowe / Citroen

Jego bryła jest tak charakterystyczna jak nadwozie Porsche 911, nie da się go pomylić z żadnym innym autem. Stylizacja kolejnych następców modelu 2CV niestety coraz bardzie odbiegała już od genialnego pierwowzoru, aż do 2002 roku.

Właśnie wtedy Citroën postanowił stworzyć samochód, który kształtem nadwozia będzie przypominał swojego starszego brata 2CV. Za jego zaprojektowanie zabrali się Jean-Pierre Ploué i Donato Coco.

Rok po premierze nowego modelu C3 do oferty dołączył kabriolet o wdzięcznej nazwie Pluriel. W 2004 roku na niektórych rynkach pojawiła się jeszcze wersja uterenowiona, szkoda tylko, że nie miała napędu 4x4. W ramach rekompensaty zastosowano w niej jednak samoblokujący się mechanizm różnicowy.

Rok później auto przeszło drobny facelifting nadwozia, klienci mieli odtąd do wyboru także nowe kolory tapicerki. Od czasu modernizacji Citroën C3 w niezmienionej formie produkowany był aż do 2009 roku, kiedy to zadebiutował jego następca. 2-drzwiową alternatywą dla C3 był model C2, o którym już pisałem.

Silniki

  • R4 1,1 (60-61 KM)
  • R4 1,4 (75, 88-90 KM)
  • R4 1,6 (109 KM)

Diesle:

  • R4 1,4 HDI (68, 79-92 KM)
  • R4 1,6 HDI (90-110 KM)

Silniki benzynowe to solidne konstrukcje, które nie sprawiają większych problemów w eksploatacji. Mają też jeszcze jedną bardzo istotną zaletę - mało palą, zwłaszcza jednostki bazowe 1,1 i 1,4 l. Odradzam jednak zakup Citroëna C3 z motorem podstawowym ze względu na jego mizerną dynamikę. Oczywiście nie jest to samochód do szybkiej jazdy, ale od czasu do czasu będziemy musieli wyprzedzić ciężarówkę czy autobus. W takich sytuacjach 1,1 l nie sprawdza się zbyt dobrze.

Dlatego znacznie lepiej będzie wybrać wariant 1,4 lub 1,6 l. Silniki te nie należą do szczególnie problematycznych. Sporadycznie jednak zdarzają się w nich przypadki uszkodzenia: cewek zapłonowych czy silniczka krokowego biegu jałowego. Niekiedy pojawiają się również wycieki oleju.

Citroen C3 X-TR
Citroen C3 X-TR© mat. prasowe / Citroen

A jak jest z dieslami? Jeżeli chodzi o dynamikę to silniki wysokoprężne dzięki wysokiemu maksymalnemu momentowi obrotowemu całkiem sprawnie napędzają małego francuza. Niestety spora część oferowanych na rynku egzemplarzy boryka się z wieloma poważnymi awariami i wymaga doinwestowania. Co się psuje?

Tak jak w większości współczesnych diesli uszkodzeniu ulegają: intercooler, wtryskiwacze systemu Common rail, turbosprężarka czy w wersji 1,6 HDI dwumasowe koło zamachowe. W jednostce 1,4 HDI zdarzają się również wycieki oleju. Jeśli górna osłona silnika jest idealnie czysta to powinniśmy się mieć na baczności – właśnie tak najczęściej maskuje się wycieki.

W testach zderzeniowych Euro NCAP auto uzyskało wynik 4. gwiazdek.

Awaryjność

Citroen C3 Wnętrze
Citroen C3 Wnętrze© mat. prasowe / Citroen

Najwięcej problemów przysparza elektronika i elektryka. Korozja źle zabezpieczonych kabli sprawia, że w samochodzie dosłownie wariują wszelkie urządzenia pokładowe. Migające wskaźniki, problemy z komputerem komfortu BSI czy panelem klimatyzacji to typowe objawy takiego problemu.

W zawieszeniu najczęściej wybijają się sworznie wahaczy i łączniki stabilizatorów, tylne amortyzatory również nie grzeszą trwałością. Regularnie należy też sprawdzać przeguby półosi napędowych, a dokładniej ich osłony, które dość szybko lubią pękać.

Naszym zdaniem

Atutami Citroëna C3 są również wysoki komfort i przystępne ceny. Design pozostawiam Waszej ocenie. Samochód nie zachęca raczej do szybkiej jazdy, ale przecież nie po to został stworzony, za to rewelacyjnie sprawdza się w ciasnych miejskich uliczkach. Na rynku samochodów używanych najtańsze egzemplarze znajdziemy już za około 12 000 zł, najdroższe to wydatek rzędu nawet 29 000 zł.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (7)