Citroën C-Elysée 1,2 VTi Seduction & Peugeot 301 1,2 VTi Active [test autokult.pl]

Dacia po przejęciu przez Renault pokazała, że rozsądnie zaprojektowane samochody z rynku pierwotnego są w stanie konkurować cenowo z rynkiem wtórnym. Dzięki przemyślanej strategii oraz regularnie rozwijanej gamie modelowej pojazdy Dacii stały się praktycznie bezkonkurencyjne w kategorii nowych aut. W niszę zagospodarowaną przez rumuńsko-francuską markę chce jednak wejść coraz więcej producentów. Jednym z najnowszych zagrożeń są bliźniacze Citroën C-Elysée i Peugeot 301 – są droższe, ale nadal kosztują niewiele, a do tego oferują znacznie więcej. Dacia może mieć problem.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Rafał Warecki
21

Citroën C-Elysée & Peugeot 301 - test

Fakt, że samochody z najniższej półki cenowej często wyglądają nijako, nikogo nie dziwi. Linia ich nadwozia ma zapewniać przede wszystkim jak najwyższą funkcjonalność, a walory estetyczne są na dalszym miejscu. Podobnie jest z prezentowanymi Citroënem C-Elysée i Peugeotem 301 – klasyczne trójbryłowe nadwozie typu sedan z zewnątrz praktycznie niczym nie urzeka. Auta wyglądają skromnie i niezwykle prosto. Marki rozdziela jedynie kilka charakterystycznych różnic przedniego i tylnego pasa - kształt zderzaków, atrapa chłodnicy, reflektory i - co za tym idzie - niektóre przetłoczenia poszycia wokół nich. Samochód przygotowany przez Peugeota dzięki licznym zaokrągleniom prezentuje się spokojniej i bardziej elegancko, Citroën przez ostrzejsze rysy wygląda natomiast nieco bardziej drapieżnie.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Obydwa modele jak na auta budżetowe są w środku całkiem dobrze wykończone. Materiały zastosowane do wykończenia kabiny są twarde, ale dość przyjemne w dotyku i solidnie spasowane. Kompozycja deski rozdzielczej jest przejrzysta, ergonomiczna i przyjemna dla oka. Między modelami występują oczywiście drobne różnice – Citroën ma na przykład lepiej wykonany panel klimatyzacji, ale niezbyt ładnie zabudowany radioodtwarzacz, w Peugeocie jest odwrotnie. Do pełni szczęścia brakuje jedynie podłokietnika z jakimś akceptowalnej wielkości schowkiem – bo rolę skrytki na podręczne drobne przedmioty odgrywają trzy wyprofilowane w tunelu środkowym uchwyty na kubki.

Przestrzeń i widoczność w kabinie C-Elysée i 301 po prostu zachwycają. Na wygodnych przednich fotelach, które nie męczą nawet podczas długiej podróży, i nie gorszej pod względem komfortu tylnej kanapie mogą podróżować nawet bardzo wysokie osoby, a do ich dyspozycji zostaje jeszcze naprawdę przepastny bagażnik. Problemem dla niektórych może być dość wysoki próg załadunku oraz popularne ostatnio rozwiązanie otwierania tylnej klapy wyłącznie z pilota lub za pomocą przycisku w kabinie usytuowanego przy lewym kolanie kierowcy. Sama pokrywa po otwarciu odskakuje do góry i chwilę później się przymyka. Skoro zawiasy i tak wnikają do przestrzeni bagażowej, wystarczyłoby zamontować nieco sztywniejsze drążki, tak aby otwierała się w pełni samodzielnie.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Jeśli chodzi o sam komfort użytkowania, we znaki daje się również słabe wyciszenie i dodatkowo niska kultura pracy jednostki napędowej. Już od 80 km/h hałas potęgowany jest przez szumy powietrza opływającego nadwozie. Tylko pięć krótkich biegów dodatkowo nie pomaga w jeździe z wysokimi prędkościami, ponieważ przy 100 km/h na piątym przełożeniu silnik utrzymuje ponad 3000 obr./min. Podczas przyspieszania poniżej 2000 obr./min. jednostka napędowa przenosi wyczuwalne drgania na nadwozie.

Choć po prezentowanej wersji silnikowej 1,2 VTi o mocy 72 KM trudno spodziewać się powalających osiągów, auto radzi sobie w trasie nawet z kompletem pasażerów na pokładzie. Jak na katalogową moc jest naprawdę nieźle, a manewry przemyślanego wcześniej wyprzedzania mogą być podejmowane od około 3500 obr./min, bo dopiero od takiego wskazania można mówić o akceptowalnej dynamice jazdy. Z drugiej strony nie ma się co rozpędzać do prędkości wyższej niż 130 km/h, ponieważ ani wrażenia dźwiękowe, ani zużycie paliwa dochodzące do 8 l/100 km nie są tego warte.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Przy spokojnej jeździe poniżej tej wartości obydwa auta okazują się zaskakująco ekonomiczne – realne wskazanie w okolicach 5 l/100 km w trasie i nieco ponad 7 l/100 km w mieście to bardzo dobre wyniki. Skrzynia biegów pracuje pewnie i z lekkim oporem, ale przydałby się jakiś większy nadbieg zmniejszający hałas i spalanie podczas pokonywania długiej trasy.

Podróż Citroënem C-Elysée i Peugeotem 301 za dobrze wyprofilowaną kierownicą z tworzywa sztucznego również okazuje się bardzo przyjemna. Zawieszenie jest rozsądnie zestrojone – dzięki niewielkiej twardości nieźle wybiera większe i mniejsze nierówności poprzeczne, a za sprawą odpowiednio dobranych opon także akceptowalnie trzyma się drogi w zakrętach – nawet jeśli nadwozie niepokojąco się wychyla. Te samochody do spokojnej i w miarę komfortowej jazdy przy pełnym załadunku nadają się niemal idealnie.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Citroën C-Elysée i Peugeot 301 to bardzo ciekawe bliźniaki dostępne za niewielkie pieniądze. Trudno znaleźć w tej cenie podobnie wykonane auta, które zapewniają tyle przestrzeni i rozsądny poziom komfortu wszystkim pasażerom. Klasa budżetowa rozwija się bardzo dynamicznie, a przygotowane przez Francuzów modele potwierdzają sens tego, co kilka lat temu pokazała Dacia – można kupić całkiem niezły nowy samochód w cenie używanego.

Citroën C-Elysée & Peugeot 301

  • Ogrom przestrzeni w kabinie i bagażniku
  • Solidne wykonanie
  • Niskie zużycie paliwa
  • Całkiem niezły komfort
  • Cena
  • Wyciszenie i kultura pracy jednostki napędowej
  • Tylko pięciobiegowa, dość krótka skrzynia
Ogólna ocena samochodów: [stars]8[/stars]Zdjęcia wykonał Paweł Kaczor.Zobacz inne testy samochodów Citroën i Peugeot!Citroën C-Elysée & Peugeot 301  - dane techniczne
Testowany egzemplarz: Citroën C-Elysée 1,2 VTi Seduction Peugeot 301 1,2 VTi Active
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R3R3
Rodzaj paliwa:BenzynaBenzyna
Ustawienie:PoprzeczniePoprzecznie
Rozrząd:DOHC 12VDOHC 12V
Objętość skokowa:1199 cm31199 cm3
Stopień sprężania:b.d.b.d.
Moc maksymalna:72 KM przy 5500 rpm72 KM przy 5500 rpm
Moment maksymalny:110 Nm przy 3000 rpm110 Nm przy 3000 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy:60 KM/l60 KM/l
Skrzynia biegów:5-stopniowa manualna5-stopniowa manualna
Typ napędu:Przedni (FWD)Przedni (FWD)
Hamulce przednie:TarczoweTarczowe
Hamulce tylne:BębnoweBębnowe
Zawieszenie przednie:Kolumna typu MacPhersonKolumna typu MacPherson
Zawieszenie tylne:Belka skrętnaBelka skrętna
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomaganyZębatkowy, wspomagany
Średnica zawracania:10,7 m10,7 m
Koła, ogumienie przednie:185/65 R15, stalowe185/65 R15, aluminiowe
Koła, ogumienie tylne:185/65 R15, stalowe185/65 R15, aluminiowe
Masy i wymiary
Typ nadwozia:SedanSedan
Liczba drzwi:44
Współczynnik oporu Cd (Cx):0,320,32
Masa własna:1020 kg1020
Stosunek masy do mocy:14,2 kg/KM14,2 kg/KM
Długość:4427 mm4442 mm
Szerokość:1748 mm1748 mm
Wysokość:1466 mm1466 mm
Rozstaw osi:2652 mm2652 mm
Rozstaw kół przód/tył:b.d.b.d.
Prześwit (przód/tył):b.d.b.d.
Pojemność zbiornika paliwa:50 l50 l
Pojemność bagażnika:506/1332 l506/1332 l
Specyfikacja użytkowa
Ładowność maksymalna:439 kg439 kg
Maksymalna masa holowanej przyczepy:720 kg720 kg
Osiągi
Katalogowo:Katalogowo:
Przyspieszenie 0-100 km/h:14,2 s14,2 s
Prędkość maksymalna:160 km/h160 km/h
Zużycie paliwa (miasto):7,0 l/100 km7,0 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):4,3 l/100 km4,3 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):5,3 l/100 km5,3 l/100 km
Emisja CO2:124 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:b.d.b.d.
Cena
Testowany egzemplarz:47 100 zł45 100 zł
Model od:39 900 zł37 700 zł
Wersja silnikowa od:39 900 zł37 700 zł

Citroën C-Elysée & Peugeot 301 - zdjęcia

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Zdjęcia wykonał Paweł Kaczor.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/23] Źródło zdjęć: |

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie
Ulubiony SUV Polaków odświeżony. Jedna wersja wyraźnie potaniała
Ulubiony SUV Polaków odświeżony. Jedna wersja wyraźnie potaniała