Chińskie marki w Polsce. Zdziwisz się, jak wiele ich jest
03.12.2023 08:03
Chińskie marki szturmem podbijają Europę. Polski rynek nie jest wyjątkiem. Tylko w ostatnich miesiącach nad Wisłą pojawiło się wielu nowych graczy z Państwa Środka. Postanowiliśmy przyjrzeć się im bliżej i sprawdzić, co mają do zaoferowania.
BAIC
BAIC to poważny chiński gracz, który w ofercie ma wiele modnych SUV-ów kuszących atrakcyjnym wyglądem, takich jak X7, X55 i X35. W gamie są też sedany U5 i EU5. Jeśli chodzi o napędy, BAIC nie stroni od klasycznych spalinówek. Ma jednak w ofercie także hybrydy plug-in. Więcej szczegółów poznamy już niebawem, gdyż firma zapowiedziała swój polski debiut na 11 grudnia 2023 roku.
BYD
BYD to skrót od hasła "Build Your Dreams". Firma powstała w 1995 roku jako producent akumulatorów, lecz szybko uzupełniła ofertę także o gotowe pojazdy. Polskie przedstawicielstwo właśnie się tworzy. Zgodnie z planem w ofercie pojawią się co najmniej trzy modele, wszystkie z napędem elektrycznym. To użytkowe ETP3 i ETM6 oraz ciężarówka ETH8.
Hongqi
Hongqi to w tłumaczeniu "czerwony sztandar". Jest najstarszą i jednocześnie najbardziej luksusową chińską marką motoryzacyjną. W Polsce reprezentuje ją warszawska firma Polmotor, oferująca okazałego SUV-a E-HS9 z elektrycznym napędem. Auto wyróżnia się mocą 551 KM i sporymi bateriami. pozwalającymi przejechać do 465 km na jednym ładowaniu. Tanio nie jest - ceny startują od 344 900 zł.
LEVC
LEVC, czyli London EV Company to "brytyjska" marka z Coventry należąca do chińskiego koncernu Geely. Produkuje auta użytkowe przeznaczone do zarobkowego przewozu osób lub towarów. Zarówno w pełni elektryczne jak i z napędem hybrydowym typu plug-in. Sztandarowym produktem jest TX, czyli popularna londyńska taksówka. Praktyczna i zdolna przewieźć nawet 6 osób. Niestety ceny przekraczające 380 tys. zł mogą zniechęcić wielu klientów.
Maxus
Maxus to jedna z marek reprezentujących największy chiński koncern motoryzacyjny SAIC. W Polsce może pochwalić się zróżnicowaną ofertą nietypowych elektryków. SUV-em Euniq6, minivanem Euniq5, luksusowym busem MIFA9, pickupem T90 i kilkoma dostawczakami. Najtańszą osobówką jest Euniq6 ze 177-konnym silnikiem i akumulatorem o pojemności 70 kWh. Kosztuje minimum 179 900 zł.
MG
Kultowa marka jednoznacznie kojarzona z brytyjskimi autami o sportowym zacięciu w 2006 roku została wykupiona przez chiński koncern SAIC, który całkowicie zmienił jej profil. W polskiej ofercie MG znajdziemy trzy modele - dwa spalinowe SUV-y i jednego elektryka. Wszystkie kuszą atrakcyjnymi cenami. Dla przykładu - cennik SUV-a ZS otwiera kwota 79 800 zł, a MG4 na prąd kosztuje 125 200 zł.
Nio
Jedna z najbardziej rozpoznawalnych chińskich marek w świecie motoryzacji zasłynęła przede wszystkim systemem szybkiej wymiany baterii zastępującym klasyczne ładowanie. W Polsce reprezentantem Nio jest firma Pro-EV oferująca zarówno SUV-a EL7, jak i dynamicznie wystylizowane limuzyny ET5 i ET7. Najtańszym modelem jest ET5 z akumulatorem o pojemności 75 kWh i mocy 490 KM. Kosztuje od 299 tys. zł.
Seres
Amerykańsko-chińska marka była jedną z pierwszych chińskich graczy, którzy zadomowili się na polskim rynku. Jedynym modelem dostępnym u nas był elektryczny SUV Seres 3 wyceniany na 130 tys. zł brutto. Niedawno dołączył do niego większy Seres 5 kosztujący od 320 943 zł. Ostatnio jednak pojawiły się problemy z dostępnością aut, więc przyszłość Seresa w Polsce wydaje się niepewna.
Skywell
Skywell to firma należąca do spółki Skyworth Group działającej nie tylko w motoryzacji, ale i elektronice czy branży AGD. Pierwszy samochód pokazała w 2019 roku. Dwa lata później wystartowała ze sprzedażą. ET5, bo o nim mowa jest elektrycznym SUV-em wycenianym na 208 990 zł. To na razie jedyne auto w ofercie marki.
Omoda
Omoda reprezentuje znaczący chiński koncern Chery. W przeciwieństwie do większości konkurentów z Państwa Środka, oferuje nie tylko elektryki, ale i auta spalinowe. Omoda właśnie zadomawia się na polskim rynku z SUV-em 5. Bazowa odmiana z benzynowym silnikiem 1.6 o mocy 197 KM ma kosztować około 129 tys. zł.
Voyah
Marka stworzona w 2020 roku jest częścią koncernu Dongfeng Motor Corporation. Zdecydowanie aspiruje do segmentu premium, o czym świadczy charakter i wyposażenie oferowanych pojazdów. W Polsce zadebiutowała właśnie z elektrycznym modelem Free napędzanym silnikami o łącznej mocy 489 KM zasilanymi akumulatorem o pojemności 100 kWh. O aspiracjach Voyaha świadczą również ceny zaczynające się od kwoty 360 tys. zł.