WAŻNE
TERAZ

Zwrot akcji w sprawie Smartwings. Nieoficjalnie: LOT nie kupi czeskiej spółki

Carlos Ghosn uciekł do Libanu. Alians Renault-Nissan nadal z niepewną przyszłością

Nawet odsunięty od władzy i uciekający przed wymiarem sprawiedliwości Carlos Ghosn jest niebezpieczny dla aliansu Renault-Nissan. W momencie podejmowania kluczowych decyzji na stole pojawia się poważna polityka. Przed tymi markami, jak i przed Mitsubishi, ciężkie czasy.

Carlos GhosnCarlos Ghosn
Źródło zdjęć: © Yomiuri Shimbun/Associated Press/East News
Mateusz Lubczański

Legenda, która wzmocniła pozycję Renault i Nissana. Niezwykły bohater japońskich komiksów (naprawdę!). Menadżer, który był odpowiedzialny za co dziesiąty samochód wyprodukowany na Ziemi. Był, bowiem wskutek (nieudowodnionych jeszcze) malwersacji finansowych Carlos Ghosn został zatrzymany w areszcie domowym w Japonii, w którym przebywał od kwietnia 2019. Pod koniec grudnia uciekł do Libanu i ma jeszcze kilka kart w zanadrzu.

Jak to możliwe? Na razie świat żyje spekulacjami. Jedni mówią, że został przetransportowany w pokrowcu na instrumenty muzyczne. Inni, że użył fałszywego paszportu. Wiadomo, że wykorzystał dwa samoloty i pojawił się na lotnisku w Stambule.

Ghosn narzekał na warunki aresztu: nie mógł skontaktować się z rodziną, ograniczono możliwość komunikacji, każde wyjście w przestrzeń publiczną musiało być zatwierdzone przez sędziego i rejestrowane przez kamerę. Nie zapomnijmy, że japoński wymiar sprawiedliwości ma niemal 100-procentową skuteczność, a prokurator może wykorzystywać dowody zdobyte bez nakazu.

Rozprawa została wyznaczona na pierwszy kwartał 2020, co według Carlosa miało pokazać, jak mało znaczy dla japońskiej Temidy. Teraz Ghosn zamierza walczyć z Libanu, gdzie kiedyś proponowano mu start w wyborach prezydenckich. Poza tym, Liban nie ma umowy ekstradycyjnej z Japonią. Nawet jego prawnicy byli zaskoczeni takim stanem rzeczy.

Takie zagranie menadżera sprawiło, że we Francji (której jest obywatelem) kilka osób nerwowo poprawiło krawaty. To właśnie tam – jak informowała żona Ghosna – chce być sądzony. Tyle tylko, że francuski rząd robi wszystko, by utrzymać alians w jednym kawałku. Jak przyznał jeden z członków rady nadzorczej Renault, Jean-Dominique Senard w rozmowie z The Wall Street Journal, "naprawa sojuszu to kwestia przeżycia". A państwo francuskie ma 15 proc. udziałów w Renault, pracującym pod dyktando związków zawodowych, które dodatkowo nie ma teraz prezesa.

Japończycy będą więc wściekli, że sprzed nosa uciekła im taka gruba ryba. Francuzi za to nie zamierzają oddać pod sąd swojego obywatela. Sprawy nie ułatwia fakt, że to przecież mocniejsze połączenie dwóch marek, francuskiej i japońskiej, sprawiło, że Ghosn stał się bardzo niewygodną osobą.

Tuż po jego zatrzymaniu kilkanaście miesięcy temu pojawiło się wiele teorii dot. zarzutów. Sam Ghosn podpowiadał opinii publicznej, że Japończycy byli przeciwni połączeniu Renault i Nissana w jedną, nierozerwalną całość. Chcieli z tym skończyć, choć przez lata przymykali oko na jego wydatki - wynajął przecież pałac w Wersalu na swój ślub i zarabiał 4 razy więcej niż koledzy z Toyoty. Ale taka synergia koncernów, która miała być pokazem siły Ghosna, skończyła się jego upadkiem. Teraz nie ma nic do stracenia, w przeciwieństwie do osób, które z uśmiechem powitały jego odejście.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇