Całe miasto z zakazem wjazdu od 2024 r. Wyjątek dla aut z nalepką
Władze Krakowa przedstawiły ostateczną wersję uchwały, która ma powołać pierwszą w Polsce Strefę Czystego Transportu działającą według nowych zasad. Będą mogły wjechać do niej samochody spalinowe o określonych przez krakowski samorząd parametrach. Normy będą łagodne, ale obszar strefy może zaskoczyć.
20.09.2022 | aktual.: 13.03.2023 15:39
Cały Kraków Strefą Czystego Transportu. Naklejki będą potrzebne od 1 lipca 2024 r.
1 lipca 2024 r. – taka ma być ostateczna data wprowadzenia w Krakowie Strefy Czystego Transportu, do której będą mogły wjeżdżać wybrane pojazdy spalinowe. Wszystko wskazuje na to, że będzie to pierwsza taka strefa w Polsce. Co ważne, zgodnie z najnowszą wersją, strefą ma być całe miasto. Ograniczenia w poruszaniu się najbardziej zanieczyszczającymi powietrze pojazdami będzie więc obowiązywać w granicach administracyjnych Krakowa.
W porównaniu z pierwotną propozycją strefa będzie więc wielokrotnie większa. W zamian za to obowiązujące w niej wymogi zostały znacznie złagodzone. Podobnie jak w pierwszej propozycji występują różnice pomiędzy restrykcjami odnośnie pojazdów benzynowych i diesli. Te drugie tratowane są z większą surowością, ponieważ – jak pokazały wyniki badań rzeczywistej emisji w miejskim ruchu – produkują o wiele więcej tlenków azotu oraz pyłów PM 2,5, które są szkodliwe dla ludzi. Jakie będą ograniczenia dla samochodów osobowych?
Zasady krakowskiej Strefy Czystego Transportu od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2026 r.
Samochody ostatnio rejestrowane przed 1 stycznia 2023 r.:
- benzynowe lub LPG – norma Euro 1 lub rok produkcji 1992
- diesle – norma Euro 2 lub rok produkcji 1996
Samochody ostatnio rejestrowane po 1 stycznia 2023 r.:
- benzynowe lub LPG – norma Euro 3 lub rok produkcji 2000
- diesle – norma Euro 5 lub rok produkcji 2010
Zasady krakowskiej Strefy Czystego Transportu od 1 lipca 2026 r.
- benzynowe lub LPG – norma Euro 3 lub rok produkcji 2000
- diesle – norma Euro 5 lub rok produkcji 2010
Władze Krakowa od ograniczeń Strefy Czystego Transportu przewidziały kilka wyjątków. Wymogów nie będą musiały spełniać pojazdy historyczne i specjalne. Bezterminowo spod rygoru wymogów wyłączone są pojazdy osób mających co najmniej 70 lat, a także pojazdy przeznaczone do przewozu osób z niepełnosprawnościami.
Krakowski samorząd wyraźnie chce dać zmotoryzowanym czas na to, by przesiąść się do mniej szkodliwych aut. W przypadku osób, których na razie nie stać na zmianę pojazdu, mało dotkliwe wymogi będą obowiązywać do ostatniego dnia czerwca 2026 r. Ci, którzy w najbliższym czasie zamierzają zmienić auto, powinni pomyśleć o wersji benzynowej lub o nowszym dieslu.
Centralne zasady
Skąd służby miejskie będą wiedziały, że dany pojazd może znajdować się w strefie? Zgodnie z Ustawą o elektromobilności obowiązkowa będzie naklejka na szybie. Zgodnie z rozporządzeniem resortu klimatu i środowiska na zielonym tle znajdą się informacje o rodzaju paliwa, roku produkcji pojazdu i strefie, w której naklejka pozwala na wjazd. Nie ma natomiast danych o spełnianej przez pojazd normie Euro.
Może być to kłopotliwe dla właścicieli aut, które spełniają daną normę Euro, choć zostały wyprodukowane przed okresem jej obowiązywania. Na przykład Citroën C5 z dwulitrowym dieslem spełniał normę Euro 5 już w 2009 r. Takiej informacji nie znajdziemy na naklejce do Strefy Czystego Transportu, co oznacza, że nalepka wydana w jednym mieście nie będzie żadną informacją dla służb sprawdzających SCT w innym mieście.
Nalepki do Stref Czystego Transportu będą wydawane przez samorząd, który powołał do życia strefę. W przypadku Krakowa jeszcze nie wiadomo, czy sprawę będzie można załatwić korespondencyjnie – jeszcze przed planowanym przyjazdem do tego miasta.