Cały czas tankuję E10. Co się stanie z silnikiem w starszym aucie?
Benzyna E10 jest dostępna na stacjach od początku 2024 roku, jednak dalej budzi obawy wśród wielu kierowców. Niektóre pojazdy nie powinny być nią tankowane. Oto, czym grozi jazda na E10 przez dłuższy czas.
10.04.2024 06:28
Benzyna E10 to typowa benzyna z biododatkami (konkretniej: bioetanolem) na poziomie 10 proc. To jedyna różnica pomiędzy dotychczas stosowaną E5 (jak nietrudno się domyślić, tutaj dodatki wynoszą tylko 5 proc.). E5 dostępna jest już tylko w formie bezołowiowej 98, czyli jak by nie patrzeć, droższej benzyny.
Czy mogę tankować E10 do swojego auta?
Władze przygotowały listę pojazdów, które mogą tankować paliwo E10, ale jest ona pełna błędów. Największe obawy dotyczą starszych samochodów, które nie tylko nie są zaprojektowane do używania takiej benzyny, ale i mają wyeksploatowany układ paliwowy.
Odpowiednie informacje można znaleźć na naklejce pod klapką wlewu paliwa. Jeśli jej nie ma, więcej informacji, w tym listę aut, przygotowaliśmy w tekście powyżej. Pewnym źródłem są dokumenty organizacji ACEA oraz niemieckiego DAT.
Na mojej stacji jest tylko E10! Czym grozi ciągła jazda na tym paliwie?
— Jednorazowe zatankowanie nawet pełnego zbiornika paliwem E10 nie spowoduje żadnych szkód — wyjaśnia Adam Lehnort, ekspert sieci warsztatów ProfiAuto. — Dopiero długotrwałe działanie większej porcji etanolu na podzespoły układu paliwowego może mieć na nie niekorzystny wpływ. Co może spowodować? Korozję i nieszczelności to skutki, jakich można oczekiwać, natomiast i to nie należy do pewników — dodaje ekspert.
Nie można jednak wszystkich samochodów wkładać do jednego worka. Wszystko zależy od wykorzystanych w podzespołach materiałów, a te mogą zmieniać się w czasie produkcji. Może się więc okazać, że starsze auto radzi sobie z E10 bez większych problemów.
A co z LPG?
Tutaj pojawia się więcej wątpliwości, bowiem przez większą ilość alkoholu w paliwie dochodzi do odkładania się wody w zbiorniku. Jeśli więc nie tankujemy często, warto o tym pamiętać. Sytuacja ma się inaczej, jeśli instalacja ustawiona jest na dotrysk paliwa podczas jazdy lub przy większym obciążeniu.
Oczywiście właściciele aut jeżdżących rzadko (klasyki) powinni mieć się na baczności. — Może być tak, że w zbiorniku paliwa jest już i tak sporo wody, a benzyna E10 tylko zwiększy jej ilość. Czyszczenie zbiornika paliwa jest czynnością, która z pewnością wydłuży trwałość silnika i jego osprzętu. Dobrze jest zlecić w warsztacie weryfikację wszystkich przewodów i połączeń w układzie paliwowym, a także wymianę filtra lub filtrów paliwa – dodaje Lehnort.