Byłem na jednej z topowych konferencji motoryzacyjnych w Polsce: Moto Idea 2022
Prawie 250 uczestników zgromadziła 12. edycja Konferencji Moto Idea, która odbyła się 27-28 września 2022 r. w Łodzi. Wydarzenie obfitowało w eksperckie prelekcje i debaty. WP Autokult objął imprezę patronatem medialnym.
07.10.2022 | aktual.: 09.10.2022 10:09
Gwar i poruszenie wśród uczestników czekających na rozpoczęcie Konferencji Moto Idea 2022 r. w łódzkim Hiltonie przerwał dopiero Paweł Gos. Prezes zarządu Exact Systems i organizator imprezy przywitał gości wraz z prezydentem Częstochowy Krzysztofem Matyjaszczykiem, patronem honorowym konferencji. Całe wydarzenie poprowadził dziennikarz motoryzacyjny Adam Kornacki.
Obyś żył w ciekawych czasach
Trudno się dziwić, że nastrój panujący wśród uczestników przed startem wydarzenia był daleki od beztroskiego. Wszak konferencja zastała branżę moto na zakręcie. Mowa tu o skutkach pandemii i wojny w Ukrainie, a zatem kryzysie gospodarczym i energetycznym.
Co więcej, ostatni (2021) rok tylko utwierdził w przekonaniu, że elektromobilność nie ma w sobie nic z przemijającej mody, przeciwnie: będzie jednym z większych wyzwań dla motoryzacji nie tylko w najbliższych latach, ale i dekadach.
Pesymizm kontrolowany
Pierwszy prelegent Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju, mówił o kryzysie energetycznym z perspektywy Polski i całej Unii Europejskiej. Przedstawiał działania krótkoterminowe, którymi chroni się Polska, ale też podkreślał, jak ważne jest wspólne działanie ze Wspólnotą Europejską. Pierwsze wystąpienie daleko wykraczało poza typowo branżowe wykłady.
Ekspert, choć daleki od optymizmu, mówił o 2024 r. jako możliwym terminie, w którym polska gospodarka będzie mogła osiągnąć stabilność. W ocenie prezesa PFR wcześniej, bo w nadchodzącym 2023 r., możemy się za to spodziewać pierwszych wzrostów.
Technologia jutra działa już dziś
Poza horyzont branży motoryzacyjnej sięgało też wystąpienie Macieja Kaweckiego, Ekspert rozpoczął swój wykład od ciekawostki, że pojęcie "robot" pochodzi od czeskiego słowa "robota", które wymyślił 100 lat temu pisarz i dramaturg Karel Capek. Prelegent przez dalszą część wystąpienia pokazywał innowacje technologiczne, za którymi stoją także Polacy. Za przykład podał 17-latka z Iłży, autora algorytmu, który przeciwdziała zasypianiu za kierownicą.
Temat algorytmów stanowiły ważną część wykładu, a Maciej Kawecki wspomniał, że już co dziesiąta minuta naszego życia jest naznaczona ich działaniem.
Łatwo więc przewidzieć, że także w branży moto wzrośnie znaczenie nowoczesnej technologii i to w bardzo szybkim tempie. Naukowiec zaznaczył jednak, że podejście przedsiębiorców do technologii powinno być długofalowe i cechować się rozsądkiem.
Elektryzujący temat e-motoryzacji
Wśród licznych tematów, które organizatorzy 12. edycji Moto Idea zaproponowali uczestnikom, to właśnie elektromobilność – osadzona w aktualnej sytuacji gospodarczej – wzbudziła największe emocje. Eksperci, menedżerowie i praktycy branż związanych z motoryzacją ścierali swoje nieraz bardzo odmienne opinie.
Niektóre diagnozy zakładały szybki rozwój i świetlaną przyszłość dla elektromobilności (w Polsce i Europie), która miałaby nastąpić długo przed planowanym na 2035 r. zakazem sprzedaży nowych pojazdów spalinowych. Niemniej, nie brakowało też głosów, że po wydarzeniach, które spowodowały kryzys energetyczny, nastąpi spowolnienie w rozwoju motoryzacji zasilanej prądem.
Z Doliny Krzemowej do Polski
Ciekawą perspektywę dla motobraży przedstawił Andrzej Korpak, wieloletni prezes zarządu i dyrektor generalny Stellantis, który na przykładzie gliwickiej fabryki Opla pokazał szanse, jakie kryją się za zmianami – zarówno w przedmiocie, jak i technologii produkcji. Podkreślał, że odpowiednio wprowadzone mogą tylko wzmocnić branżę i to niezależnie od niesprzyjających warunków.
O przyszłości bez kompleksów mówił też ekspert motoryzacyjny ze Stanów Zjednoczonych, Brad Templeton. W swoim wystąpieniu zawarł jednak ostrzeżenie dla producentów samochodów. Prognoza eksperta z Doliny Krzemowej przewiduje bowiem, że zmiany gospodarcze, ale też społeczne, spowodują, że samochód będziemy postrzegać nie jako produkt, ale usługę.
Opinia branży
Poza prelekcjami i debatami, uczestnicy dwudniowej konferencji mogli też poznać premierowo – dostępne też w sieci – wyniki 6. wydania "MotoBarometru", a więc raportu, który bada nastroje wśród przedstawicieli branży automotive w Europie.
W 2022 r. swoją opinię na temat produkcji motoryzacyjnej, zatrudnienia w branży i sytuacji geopolitycznej wyraziło niemal tysiąc respondentów m.in. z Polski, Belgii, Czech, Hiszpanii, Holandii, Niemiec czy Turcji.
Ważna rozmowa
Niezależnie od tego, czy czujemy się częścią motoryzacyjnego świata, Moto Idea 2022 przypomina, jak ważne jest przyswajanie wiedzy i rozmawianie "na żywo".
Galopujące innowacje technologiczne i wielopoziomowe zmiany, które dotykają także branżę moto, zakwestionowały wiele świętości. Na szczęście kontakt międzyludzki nadal jest bardzo ważny.