Najczęstsze błędy kierowców w czasie burzy. Zobacz, czego nie robić

Synoptycy zapowiadają burze w południowo-zachodniej Polsce. Gwałtowane opady deszczu mogą zaskoczyć kierowców na trasie. Oto o czym trzeba pamiętać, by zapewnić bezpieczeństwo sobie, pasażerom oraz innym uczestnikom ruchu drogowego.

Jeśli w trasie napotkamy na trudne warunki pamiętajmy, by przede wszystkim zachować spokój i zdrowy rozsądek.Jeśli w trasie napotkamy na trudne warunki pamiętajmy, by przede wszystkim zachować spokój i zdrowy rozsądek.
Źródło zdjęć: © NurPhoto/Contributor/GettyImages
Aleksander Ruciński

Nawałnice i burze ciągle stanowią wyzwanie dla wielu kierowców, którzy nie do końca wiedzą, jak zachować się właściwie w takich warunkach. Najczęstszym błędem jest przesadna panika, czym ściągają na siebie i innych użytkowników dróg dodatkowe ryzyko.

Jeśli podczas jazdy natraficie na ścianę deszczu, gwałtowne wiatry lub inne niebezpieczne zjawiska pogodowe, postarajcie się nie tracić głowy i podejdźcie do tematu tak spokojnie, jak to tylko możliwe. Wbrew pozorom samochód jest bezpiecznym miejsce na przeczekania nawałnicy, choć należy pamiętać o kilku prostych radach.

1. Lepiej jechać wolno niż stać w niebezpiecznym miejscu

Zatrzymanie pojazdu i przeczekanie trudnych warunków pogodowych to dobry pomysł, ale tylko pod warunkiem, że możemy to zrobić bezpiecznie, nie sprowadzając zagrożenia na siebie i innych użytkowników drogi.

Stacja benzynowa lub parking przy autostradzie są do tego idealnym miejscem, w przeciwieństwie do pobocza drogi lub - co gorsza - jej środka. Niestety zdarzają się kierowcy, którzy w warunkach mocno ograniczonej widoczności zatrzymują auto na poboczach autostrad czy dróg ekspresowych lub pod wiadutkami, drastycznie zwiększając ryzyko wypadku.

Prawo o ruchu drogowym art. 49.

[b]Zabrania się zatrzymania lub postoju pojazdu na autostradzie lub drodze ekspresowej w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu[/b]. Jeżeli unieruchomienie pojazdu nastąpiło z przyczyn technicznych, kierujący pojazdem jest obowiązany usunąć pojazd z jezdni oraz ostrzec innych uczestników ruchu.

Jeśli nie możemy zjechać w bezpieczne miejsce, jedźmy do przodu - najlepiej z włączonymi światłami awaryjnymi. Poruszając się, nawet bardzo powoli zwiększamy szanse na uniknięcie kolizji z autami nadjeżdżającymi z tyłu, nie mówiąc już o większym prawdopodobieństwie znalezienia dogodnego miejsca na postój.

2. Nie parkuj przy drzewach

Poza wspomnianą już drogą i jej poboczem warto unikać postoju w pobliżu drzew, które mogą się złamać i zgnieść nasze auto. Tutaj ważna informacja dla posiadaczy polis AC. Jeśli wiedząc o burzy, nie zadbamy o bezpieczne miejsce postoju dla samochodu, mogą pojawić się problemy z wypłatą odszkodowania w przypadku, gdy pojazd zostanie zniszczony.

Bliskość wysokich obiektów, a do takich zalicza się wiele drzew, może też zwiększyć prawdopodobieństwo silnego wyładowania atmosferycznego.

Większość samochodów powinno bez szwanku znieść uderzenie pioruna. Osadzone na gumowych oponach nadwozie izoluje pasażerów od skutków wyładowań, a sama karoseria działa jak klatka Faradaya.

Is a Car Really a Safe Place to Be When Lightning Strikes?

Warto jednak dodać, że nadwozie nie jest idealną klatką Faradaya - ma okna, a niektóre modele mają we wnętrzu metalowe elementy, które mogą stykać się z karoserią. Lepiej więc nie kusić losu i w miarę możliwości stawać tam, gdzie piorun raczej nie uderzy.

3. Unikaj przejeżdżania przez kałuże

Nigdy nie wiemy, co czeka na dnie kałuży. Wjazd w taką pułapkę może skończyć się wpadnięciem w poślizg lub uszkodzeniem podzespołów pojazdu. Jeśli woda dostanie się do układu dolotowego, możemy zakończyć podróż z zepsutym silnikiem. Głębokie kałuże są też wrogiem układu elektrycznego i rozgrzanych tarcz hamulcowych, które w kontakcie z wodą ulegają gwałtownemu ochłodzeniu i mogą się powyginać.

A co z postojem? W miarę możliwości starajmy się wybierać utwardzone płaskie powierzchnie. Jeśli zaparkujecie np. na łące lub polu możliwe, że utkniecie tam na dłużej. Chyba, że jeździcie terenówką, której niestraszne błoto i mokre pastwiska.

4. Jeśli nie trzeba, nie wysiadaj z auta

Zaparkowane w bezpiecznym miejscu auto będzie jednym z lepszych obiektów do przeczekania burzy. Nadwozie daje nam bowiem schronienie nie tylko przed chłodem i opadami, ale jak wcześniej wspomniałem, również wyładowaniami elektrostatycznymi czy losowymi przedmiotami, wzbitymi w powietrze przez silny wiatr.

Warto pozostawić włączone światła. Pomogą w uniknięciu kolizji, a także sprawią, że łatwiej będzie zlokalizować pojazd, gdybyśmy mimo wszystko musieli z niego na chwilę wyjść.

5. Unikaj gradobicia, czyli największego koszmaru kierowcy

Twarde, zmrożone kulki spadające z nieba w niesprzyjających okolicznościach mogą znacząco uszkodzić nadwozie i szyby naszego pojazdu. Jeśli w podróży trafisz na gradową burzę, poszukaj zadaszonego miejsca, które pozwoli ochronić karoserię przed opadami. Dobrym pomysłem może być zjechanie z głównej drogi, by tam poszukać schronienia. Gdy go nie znajdziemy, pozostaje pogodzić się z potencjalnymi uszkodzeniami.

Warto bowiem pamiętać, że postój pod wiaduktem na drodze szybkiego jest rozwiązaniem, które może okazać się znacznie bardziej tragiczny w skutkach niż kilka wgnieceń na nadwoziu. Podczas gradobicia na drodze, jak zresztą w każdej niestandardowej sytuacji, warto zachować zdrowy rozsądek.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony