Najczęstsze błędy kierowców w czasie burzy. Zobacz, czego nie robić

Synoptycy zapowiadają burze w południowo-zachodniej Polsce. Gwałtowane opady deszczu mogą zaskoczyć kierowców na trasie. Oto o czym trzeba pamiętać, by zapewnić bezpieczeństwo sobie, pasażerom oraz innym uczestnikom ruchu drogowego.

Jeśli w trasie napotkamy na trudne warunki pamiętajmy, by przede wszystkim zachować spokój i zdrowy rozsądek.Jeśli w trasie napotkamy na trudne warunki pamiętajmy, by przede wszystkim zachować spokój i zdrowy rozsądek.
Źródło zdjęć: © NurPhoto/Contributor/GettyImages
Aleksander Ruciński

Nawałnice i burze ciągle stanowią wyzwanie dla wielu kierowców, którzy nie do końca wiedzą, jak zachować się właściwie w takich warunkach. Najczęstszym błędem jest przesadna panika, czym ściągają na siebie i innych użytkowników dróg dodatkowe ryzyko.

Jeśli podczas jazdy natraficie na ścianę deszczu, gwałtowne wiatry lub inne niebezpieczne zjawiska pogodowe, postarajcie się nie tracić głowy i podejdźcie do tematu tak spokojnie, jak to tylko możliwe. Wbrew pozorom samochód jest bezpiecznym miejsce na przeczekania nawałnicy, choć należy pamiętać o kilku prostych radach.

1. Lepiej jechać wolno niż stać w niebezpiecznym miejscu

Zatrzymanie pojazdu i przeczekanie trudnych warunków pogodowych to dobry pomysł, ale tylko pod warunkiem, że możemy to zrobić bezpiecznie, nie sprowadzając zagrożenia na siebie i innych użytkowników drogi.

Stacja benzynowa lub parking przy autostradzie są do tego idealnym miejscem, w przeciwieństwie do pobocza drogi lub - co gorsza - jej środka. Niestety zdarzają się kierowcy, którzy w warunkach mocno ograniczonej widoczności zatrzymują auto na poboczach autostrad czy dróg ekspresowych lub pod wiadutkami, drastycznie zwiększając ryzyko wypadku.

Prawo o ruchu drogowym art. 49.

[b]Zabrania się zatrzymania lub postoju pojazdu na autostradzie lub drodze ekspresowej w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu[/b]. Jeżeli unieruchomienie pojazdu nastąpiło z przyczyn technicznych, kierujący pojazdem jest obowiązany usunąć pojazd z jezdni oraz ostrzec innych uczestników ruchu.

Jeśli nie możemy zjechać w bezpieczne miejsce, jedźmy do przodu - najlepiej z włączonymi światłami awaryjnymi. Poruszając się, nawet bardzo powoli zwiększamy szanse na uniknięcie kolizji z autami nadjeżdżającymi z tyłu, nie mówiąc już o większym prawdopodobieństwie znalezienia dogodnego miejsca na postój.

2. Nie parkuj przy drzewach

Poza wspomnianą już drogą i jej poboczem warto unikać postoju w pobliżu drzew, które mogą się złamać i zgnieść nasze auto. Tutaj ważna informacja dla posiadaczy polis AC. Jeśli wiedząc o burzy, nie zadbamy o bezpieczne miejsce postoju dla samochodu, mogą pojawić się problemy z wypłatą odszkodowania w przypadku, gdy pojazd zostanie zniszczony.

Bliskość wysokich obiektów, a do takich zalicza się wiele drzew, może też zwiększyć prawdopodobieństwo silnego wyładowania atmosferycznego.

Większość samochodów powinno bez szwanku znieść uderzenie pioruna. Osadzone na gumowych oponach nadwozie izoluje pasażerów od skutków wyładowań, a sama karoseria działa jak klatka Faradaya.

Is a Car Really a Safe Place to Be When Lightning Strikes?

Warto jednak dodać, że nadwozie nie jest idealną klatką Faradaya - ma okna, a niektóre modele mają we wnętrzu metalowe elementy, które mogą stykać się z karoserią. Lepiej więc nie kusić losu i w miarę możliwości stawać tam, gdzie piorun raczej nie uderzy.

3. Unikaj przejeżdżania przez kałuże

Nigdy nie wiemy, co czeka na dnie kałuży. Wjazd w taką pułapkę może skończyć się wpadnięciem w poślizg lub uszkodzeniem podzespołów pojazdu. Jeśli woda dostanie się do układu dolotowego, możemy zakończyć podróż z zepsutym silnikiem. Głębokie kałuże są też wrogiem układu elektrycznego i rozgrzanych tarcz hamulcowych, które w kontakcie z wodą ulegają gwałtownemu ochłodzeniu i mogą się powyginać.

A co z postojem? W miarę możliwości starajmy się wybierać utwardzone płaskie powierzchnie. Jeśli zaparkujecie np. na łące lub polu możliwe, że utkniecie tam na dłużej. Chyba, że jeździcie terenówką, której niestraszne błoto i mokre pastwiska.

4. Jeśli nie trzeba, nie wysiadaj z auta

Zaparkowane w bezpiecznym miejscu auto będzie jednym z lepszych obiektów do przeczekania burzy. Nadwozie daje nam bowiem schronienie nie tylko przed chłodem i opadami, ale jak wcześniej wspomniałem, również wyładowaniami elektrostatycznymi czy losowymi przedmiotami, wzbitymi w powietrze przez silny wiatr.

Warto pozostawić włączone światła. Pomogą w uniknięciu kolizji, a także sprawią, że łatwiej będzie zlokalizować pojazd, gdybyśmy mimo wszystko musieli z niego na chwilę wyjść.

5. Unikaj gradobicia, czyli największego koszmaru kierowcy

Twarde, zmrożone kulki spadające z nieba w niesprzyjających okolicznościach mogą znacząco uszkodzić nadwozie i szyby naszego pojazdu. Jeśli w podróży trafisz na gradową burzę, poszukaj zadaszonego miejsca, które pozwoli ochronić karoserię przed opadami. Dobrym pomysłem może być zjechanie z głównej drogi, by tam poszukać schronienia. Gdy go nie znajdziemy, pozostaje pogodzić się z potencjalnymi uszkodzeniami.

Warto bowiem pamiętać, że postój pod wiaduktem na drodze szybkiego jest rozwiązaniem, które może okazać się znacznie bardziej tragiczny w skutkach niż kilka wgnieceń na nadwoziu. Podczas gradobicia na drodze, jak zresztą w każdej niestandardowej sytuacji, warto zachować zdrowy rozsądek.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯