Autopilot w nowym Nissanie Leaf to żadna nowość

Nissan niebawem udostępni klientom technologię ProPILOT w nowym, elektrycznym modelu Leaf drugiej generacji. Pozwala ona na poruszanie się po jednym pasie ruchu w pełni autonomicznie. Byłaby to rzeczywiście nowość, gdyby nie fakt, że taką funkcję znamy już od kilku lat.

Obraz
Źródło zdjęć: © fot. Nissan
Marcin Łobodziński

W komunikacie prasowym czytamy, że technologia ta, obsługiwana jednym przyciskiem, będzie kontrolowała pracę układu kierowniczego, przyspieszenie i hamowanie na jednym pasie autostrady, wspomagając kierowców zarówno przy dużym natężeniu ruchu, jak i podczas jazdy po mieście. Tak jak na poniższym wideo.

Byłoby to czymś zupełnie nowym, gdyby nie fakt, że Nissan oferuje już tę technologię w modelu Infiniti Q50. Przypomnę, że marka Infiniti w pełni należy do Nissana. W 2013 roku, wraz z debiutem Q50 pojawił się także aktywny układ kierowniczy Direct Adaptive Steering, który pozwala na pełną kontrolę kół skręcanych przez elektronikę pokładową. Auto wyposażone w pakiet tzw. tarczy bezpieczeństwa samodzielnie utrzymuje pas ruchu na autostradzie bez konieczności jakiegokolwiek korygowania.

Sprawdziłem to w teście, i to nie raz. Bez problemu można pokonać kilkudziesięciokilometrowy odcinek drogi szybkiego ruchu nie dotykając żadnego pedału ani kierownicy. Auto koryguje tor jazdy, utrzymuje prędkość oraz bezpieczną odległość od pojazdów poprzedzających. Nie ostrzega kierowcy ani nie upomina się o położenie rąk na kierownicy, co jest swoistym fenomenem w świecie motoryzacji europejskiej – to jedyne takie auto obok Infiniti Q60.

Czy to oznacza, że Nissan nie odkrył Ameryki, lecz udostępnił po prostu w modelu swojej marki coś, co klienci Infiniti znają od lat? W pewnym sensie tak. Nawet przycisk uruchamiający funkcję ma taką samą ikonę (inny kolor) i jest umieszczony mniej więcej w tym samym miejscu na kierownicy.

Po lewej stronie przycisk do uruchamiania "nowej" funkcji w Nissanie Leaf - po prawej do włączania starej w Infiniti Q60.
Po lewej stronie przycisk do uruchamiania "nowej" funkcji w Nissanie Leaf - po prawej do włączania starej w Infiniti Q60.

Nowością może być jedynie postój i ruszanie z miejsca bez ingerencji kierowcy. Obecnie w Infiniti adaptacyjny tempomat zatrzymuje auto, jeżeli zajdzie taka konieczność, ale chwilę po tym samochód ostrzega piknięciem o wyłączeniu się funkcji i swobodnie rusza z miejsca. Przypuszczam, że w Nissanie Leaf może to być rozwiązane podobnie jak w autach z asystentem jazdy w korku – czyli z pełnym postojem i samodzielnym ruszaniem.

Na razie Nissan pokazał tylko tyle jeżeli chodzi o wygląd zewnętrzny nowego Leafa.
Na razie Nissan pokazał tylko tyle jeżeli chodzi o wygląd zewnętrzny nowego Leafa. © fot. Nissan

Tak czy inaczej na razie nie ma tu niczego nowego. Dopiero w przyszłości Nissan zamierza rozwinąć tę technologię o autonomiczne pokonywanie skrzyżowań – cokolwiek to oznacza. Tak na marginesie, zastanawiam się, czy właściciele Leafa rzeczywiście potrzebują tej funkcji na autostradzie, skoro auta elektryczne zupełnie się na takie drogi nie nadają. Przynajmniej Leaf obecnej generacji. Nowy ma mieć co prawda większy zasięg, ale przypuszczam, że z autopilota klienci będą korzystali głównie w miastach.

Wybrane dla Ciebie
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥