Mini One/Cooper R50/R52/R53 [awarie i problemy]

Przed lata Mini było tanim środkiem transportu stworzonym w czasach kryzysu dla niezbyt zamożnej klienteli. Małe i proste w konstrukcji auto już wtedy zyskało ogromną sympatię wśród klientów. Potem dla marki przyszły ciężkie czasach, ale na szczęście Niemcy wyciągnęli do Brytyjczyków "pomocną dłoń" czego efektem był nowoczesny samochód, który ponownie stał się popularny.

Historia modelu

Historia Mini jest wyjątkowo skomplikowana i zawiła. Na początku marka należała do koncernu British Motor Corporation, ale pierwsze oferowane modele sprzedawane były ze znaczkami firm Austin i Morris. W latach 60. na rynku pojawiły się nawet odmiany luksusowe małego brytyjczyka pod markami Wolseley i Riley Elf. Niestety z powodu problemów finansowych Mini w 1994 roku przejęło BMW, jak się jednak później okazało transakcja ta miała dla Brytyjczyków bardzo pozytywne skutki.

Mini Cooper

W 2000 roku w historii marki dokonała się rewolucja, BMW wprowadziło na rynek zupełnie nową generację poczciwego Mini. Samochód miał być autem nowoczesnym pod każdym względem, ale też czerpiącym garściami z tradycji i raz na zawsze zamknął rozdział starego Mini. Już rok później stylowy maluch trafił do salonów. W 2002 roku Brytyjczycy zaprezentowali światu jego nieco mocniejszą wersję Cooper z silnikiem o mocy 163 KM. Dwa lata później u dealerów pojawił się kabriolet, a do oferty silnikowej dołączyła jednostka wysokoprężna. W 2006 roku miejsce I generacji zajmuje kolejna, choć z pozoru może wydawać się, że to tylko lifting. Auto sprzedawało i nadal sprzedaje się bardzo dobrze.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,6 (90–115 KM) One, Cooper
R4 1,6 z kompresorem (163–170 KM) Cooper S

Diesel:

R4 1,4 (75–90 KM) One D

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Który z silników warto polecić? Czasy, w których auta Mini większość swojego życia spędzały u mechaników już dawno minęły, a pod maską nowego "brytyjskiego" hatchbacka znajdziemy solidne silniki. Godne polecenia są właściwie wszystkie motory, a to którego z nich wybierzecie zależy tak naprawdę od zasobności waszego portfela.

Najwięcej emocji gwarantują oczywiście te najmocniejsze wersje Cooper S, ale w ich przypadku musimy się też liczyć z ogromnym spalaniem niekiedy przekraczającym 15 l/100 km. Najrozsądniejsi wybiorą pewnie One'a, albo Coopera jednak trudno tu mówić o sportowych emocjach. Z drugiej strony przyśpieszenie od zera do 100 km/h w 9,3 s w przypadku 115-konnej wersji nie jest przecież złym wynikiem.

Mini Cooper S

Co ciekawe, większych problemów nie sprawia nawet diesel (produkcji Toyoty). Jeśli chcecie kupić Mini z motorem wysokoprężnym wybierzcie wariant 90-konny, ten słabszy niewiele mniej pali i jest przy tym dużo bardziej ospały – sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu aż 13,8 s.

Uwaga! Na rynku zdarzają się egzemplarze, w których z powodu zużycia pierścieni tłokowych jednostki napędowe zaczynają zużywać nadmierne ilości oleju. W starszych autach powszechne są także jego wycieki.

Mini-Cooper S

Dane techniczne

We wszystkich wersjach I generacji Mini znajdziemy tylko i wyłącznie napęd na przód, który może być przekazywany albo za pośrednictwem 5- lub 6-biegowej skrzyni manualnej, albo przy pomocy bezstopniowego automatu CVT. W przednim zawieszeniu mamy do czynienia z tradycyjnym układem opartym na kolumnach MacPhersona, z tyłu zaś znajdziemy tu oś wielowahaczową. W testach zderzeniowych Euro NCAP Mini I zdobyło 4 gwiazdki.

Mini Cooper Wnętrze

Awaryjność

Co jest najsłabszym punktem Mini? Przede wszystkim przednie zawieszenie, w którym bardzo często uszkodzeniu ulegają sworznie wahaczy oraz ich tuleje, czyli elementy metalowo-gumowe. Nietrwały jest również układ wspomagania kierownicy, a dokładniej jego pompa, która lubi się czasem przegrzewać. Przyczyny takiego problemu należy szukać w zabrudzonym wentylatorze.

Bardzo szybkiemu zużyciu ulega również sprzęgło, zwłaszcza w wersjach benzynowych. Uwaga! W Mini I zaczyna już być widać pierwsze ślady korozji, którą znajdziemy na tylnej klapie i w okolicach spoilera. Spotykane są także problemy z elektryką: niedziałający centralny zamek, nieregularnie chodzący zegarek, szwankujące czujniki ABS oraz migające kontrolki to normalność.

Mini Cooper

Naszym zdaniem

Małe stylowe auto z ciekawą ofertą silnikową, dobrymi własnościami jezdnymi i atrakcyjnym designem — takie właśnie jest Mini stworzone przy współpracy z BMW. To bardzo optymistyczna charakterystyka tego auta, więc dla równowagi muszę wytknąć temu maluchowi parę wad. Zbyt mały bagażnik, drogi serwis i trudności w znalezieniu zadbanego egzemplarza to jednak właściwie wszystko. Sami przyznacie, że lista mankamentów przy zaletach Mini wygląda raczej śmiesznie. Ceny używanych egzemplarzy Mini I wahają się do 16 000 do ponad 30 000 zł. Lepiej jednak celować w tą górną półkę, tańsze egzemplarze mają za sobą poważne wypadki i później sprawiają dużo problemów w eksploatacji.

Zobacz także:

Volvo C30 [awarie i problemy]

BMW Serii 1 E87 [awarie i problemy]

Audi A3 8P [awarie i problemy]

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Nowszy nie zawsze lepszy. Modele, które warto wybrać pomimo starszej generacji WP Pomaga: Tanie i duże kombi za 5000 zł WP Pomaga: używany samochód do kwoty 30 tys. zł dla alpinistki WP Pomaga: szukasz samochodu? Teraz to prostsze, niż kiedykolwiek wcześniej WP Pomaga: zobacz wszystkie artykuły