700 tys. km przebiegu w Octavii TDI. Zobacz, ile mocy ubyło

Fakt, że przebieg wpływa na parametry pracy silnika, jest oczywisty. Zależność jest prosta - im większy przebieg i zużycie jednostki, tym bardziej moc i maksymalny moment obrotowy odbiegają od fabrycznych wartości. Są auta, w których spadek mocy następuje już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Z pewnością jednak nie dotyczy to legendarnego silnika TDI.

Nadwozie 20-letniej Octavii sprawia już wrażenie nieco zmęczonego, czego na szczęście nie można powiedzieć o silniku.Nadwozie 20-letniej Octavii sprawia już wrażenie nieco zmęczonego, czego na szczęście nie można powiedzieć o silniku.
Źródło zdjęć: © carthrottle
Aleksander Ruciński

Dziennikarze jednego z brytyjskich portali motoryzacyjnych postanowili sprawdzić to na przykładzie leciwej skody octavii, która w 1998 roku opuściła taśmy produkcyjne przy akompaniamencie klekoczącego, 90-konnego turbodiesla.

Jednostka ta słynie nie tylko z bardzo niskiego apetytu na olej napędowy, lecz również z imponującej trwałości. To bez wątpienia jeden z najważniejszych i najlepszych diesli w historii. Jakby tego było mało, nietrudno go zmodyfikować, co wykorzystano także w przypadku opisywanej octavii. 9 lat po zakupie, w 2007 roku, auto zyskało dodatkowy zastrzyk energii w postaci chiptuningu. Zabieg ten zaowocował zwiększeniem mocy do około 110 KM. Początkowo obawiano się o trwałość zespołu napędowego. Jak się jednak okazało, niesłusznie.

How Much Power Has Been Lost After 433,000 Miles?

Dziś na liczniku poczciwej octavii widnieje godny podziwu przebieg, wynoszący 432 tys. mil. To równowartość ok. 697 tys. km. Sporo? Owszem, ale czy taki wynik w jakikolwiek sposób przyczynił się do spadku mocy drzemiącego pod maską turbodiesla? Okazuje się, że niezbyt. Przebieg, który z pewnością wykończyłby większość współczesnych aut, nie zrobił większego wrażenia na silniku octavii.

Wizyta na hamowni wykazała niewielki spadek mocy w stosunku do seryjnych wartości. Po chiptuningu przeprowadzonym w 2007 roku, motor Octavii generował 110 KM. 11 lat i 354 tys. km później nadal jest więcej niż dobrze. Przyznacie przecież, że 106,8 KM to naprawdę świetny wynik, potwierdzający nie najgorszą kondycję silnika.

Nieduża moc uzyskana z rozsądnej pojemności, prosta konstrukcja i odpowiednia eksploatacja okazały się przepisem na sukces. Przejechanie blisko 700 tys. km zabiło zaledwie 4 KM z całego stada, drzemiącego pod maską octavii. Możliwe, że ten silnik będzie jeszcze jeździł i jeździł. Oczywiście do czasu zaostrzenia norm emisji spalin...

  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/9] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇