Audi RS6 C5 [awarie i problemy]

Kiedy powiększa się rodzina, trzeba kupić auto, które pomieści wózek wraz z całym dziecięcym asortymentem. Pieluchy, smoczki, śpiochy, wanienka — to wszystko trzeba gdzieś upchnąć. Decydując się na samochód rodzinny, nie musicie jednak rezygnować ze sportowych osiągów. Taką propozycją jest Audi RS6. Tylko czy rodzinie uda się utrzymać takiego potwora?

Historia modelu

Audi RS6 to trzecie kombi z tej kultowej serii, a wszystko zaczęło się od skonstruowanego w 1994 roku wspólnie z Porsche modelu RS2. Jego następca, RS4, zadebiutował dopiero w 2000 roku. Kolejnym odważnym krokiem niemieckiej marki z Ingolstadt było zaprezentowanie dwa lata później RS6, samochodu już z wyższego segmentu E. W przeciwieństwie do RS2 i pierwszej generacji RS4 auto oferowano nie tylko jako kombi (Avant), ale także w nadwoziu sedan.

Konstrukcja była wytwarzana przez należącą do Audi firmę quattro GmbH w niemieckim Neckarsulm. Model RS6 C5 produkowano zaledwie przez dwa lata, do roku 2004. Przez ten czas nie zdecydowano się na facelifting, ale w ostatnim roku produkcji Niemcy wypuścili na rynek limitowaną wersję RS6+. Czym różniła się od standardowej? Jednostka napędowa otrzymała dodatkowy zastrzyk mocy, co pozwoliło na zwiększenie limitu prędkości maksymalnej, ale o tym później. Zmodyfikowany silnik był wytwarzany przez firmę Cosworth Technologii w Wielkiej Brytanii. Dla poprawienia wydajności układu chłodzenia dorzucono drugą chłodnicę.

BMW M3 E46 vs Audi S4 B6 [awarie i problemy]

W wyposażeniu podstawowym RS6+ znalazły się takie elementy, jak aktywne zawieszenie DRC, 19-calowe felgi ze stopów lekkich (zastępujące 18-calowe) oraz perforowane tarcze hamulcowe. Audi oferowało również opcję obniżenia zawieszenia o 10 mm bez dodatkowej opłaty. Zmodyfikowano przekładnię kierowniczą. Przez mniej więcej rok wyprodukowano zaledwie 999 sztuk Audi RS6+, które było sprzedawane tylko jako Avant.

Silniki

V8 4,2 bi-turbo (450–480 KM)

Dla laika Audi RS6 bez oznaczeń będzie tylko zwykłym A6. Różnice między tymi modelami ujawnią się już po kilku chwilach spędzonych za kółkiem mocniejszej wersji. Auto przyśpiesza prawie tak szybko jak odrzutowiec, a wygląda przecież jak pakowna szafa. Nie byłoby tak piorunującego efektu, gdyby nie monstrualny silnik V8 pod maską. Aby poprawić jego charakterystykę, Audi wzmocniło go dwiema turbosprężarkami.

Zobacz również: Audi A4 (B9) Avant 2.0 TDI (2016) - test

Audi RS5 – agresja pod kontrolą [test autokult.pl]

Malkontenci pewnie zaraz powiedzą, że motor w aucie sportowym powinien być wolnossący. Bzdura! Podwójnie doładowane V8 to jedna z najlepszych opcji, bo gwarantuje agresywne dźwięki i doskonałą elastyczność niemal w każdym zakresie prędkości obrotowej. Maksymalny moment obrotowy 560 Nm jest dostępny już od 1950 obr./min i można z niego korzystać aż do momentu, gdy wskazówka obrotomierza dobije do 6000 obr./min.

Moc w zależności od wersji to od 450 do 480 KM. Ta druga opcja jest zarezerwowana dla limitowanej wersji Plus. Standardowe RS6 przyśpiesza do 250 km/h, a w RS6+ limit został zwiększony do 280 km/h. Sprint od 0 do 100 km/h niezależnie od mocy jest jednak taki sam i wynosi zaledwie 4,9 s. Ogromna moc, agresywny dźwięk silnika i rewelacyjne osiągi zachęcają do ciągłego wciskania pedału gazu w podłogę. Lepiej jednak kontrolować, ile paliwa znajduje się w baku, bo może się okazać, że wystarczy go na przejechanie zaledwie 200 km. To nie żart! Spalanie 25 l/100 km w mieście nie jest niczym rzadkim. Rekordziści osiągają nawet rezultaty na poziomie 35–40 l/100 km.

Audi TT RS Coupé S Tronic – uliczny ścigant [test autokult.pl]

Oprócz wysokiego spalania do mankamentów silnika w Audi RS6 zaliczają się szwankujący komputer sterujący, hałasujący wentylator i zacierające się

Dane techniczne

W Audi RS6 silnik V8 umieszczono wzdłużnie, a moment obrotowy przekazywany jest stale na cztery koła przez 5-biegową skrzynię automatyczną Tiptronic wyposażoną w tryb sekwencyjnej zmiany biegów. W zawieszeniu auta, zarówno z przodu, jak i z tyłu, zastosowano zaawansowane układy wielowahaczowe. Na rynku są również egzemplarze z zawieszeniem DRC o zmiennej charakterystyce (takie rozwiązanie jest w każdym RS6+). W testach zderzeniowych Euro NCAP niemiecka konstrukcja wypadła słabo — uzyskała jedynie 3 gwiazdki. Główni konkurenci ze stajni BMW i Mercedesa spisali się wówczas znacznie lepiej.

Awaryjność

Audi RS6 C5 nie jest już najmłodsze, a z racji sportowego charakteru wiele podzespołów ulega znacznie szybszemu wyeksploatowaniu niż w zwykłym A6. Problemy sprawiają elektronika i mechanika skrzyni biegów Tiptronic. Jeśli przełożenia nie wchodzą płynnie, przełączają się w nieodpowiednim momencie lub niektóre z nich nie wchodzą w ogóle, to wyraźny sygnał, żeby od razu sprawdzić przekładnię u fachowego mechanika. Zawodzą przede wszystkim: lewarek, konwerter momentu obrotowego, czujniki obrotów wejściowych i wyjściowych, a także sterownik odpowiedzialny za jej prawidłową pracę.

BMW M5 E60 [z drugiej ręki]

Kolejną poważną awarią w Audi RS6 C5 są wyciekające amortyzatory, które kosztują kilka tysięcy złotych za sztukę – problem dotyczy egzemplarzy wyposażonych w system DRC oraz wszystkich sztuk z serii RS6+. Na szczęście można zrezygnować z tej opcji i amortyzatory o zmiennej charakterystyce zastąpić bardziej miękkimi, standardowymi. W zawieszeniu wymiany mogą wymagać także łączniki stabilizatora, sworznie wahaczy oraz wahacze. Nieszczelności często pojawiają się również w okolicach intercoolera i pompy wspomagania układu kierowniczego. Jeśli nie mieliście jeszcze do czynienia z autami sportowymi, to musicie wiedzieć, że znacznie częściej trzeba wymieniać w nich opony, klocki i tarcze hamulcowe. Czasami wystarczy jeden niewinny wypad na tor, żeby wyeksploatować te elementy.

Naszym zdaniem

Kto jeszcze kilka lat temu pomyślałby, że dziś za około 50 000 zł można będzie kupić ponad 400-konny samochód sportowy, do którego zmieszczą się dzieci, żona, teściowa, pies i jeszcze zostanie sporo miejsca na rozłożenie namiotu z tropikiem. Wszyscy pasażerowie łącznie z kierowcą docenią doskonałe własności jezdne, skuteczny napęd 4×4, sportowe osiągi, bardzo bogate wyposażenie oraz perfekcyjne wykonanie w połączeniu z praktycznym nadwoziem.

Mogłoby się wydawać, że to auto doskonałe dla tatusia z żyłką kierowcy wyścigowego. Niestety, Audi RS6 zrujnuje budżet niejednej rodziny. Wszystkie podzespoły kosztują krocie, a dopasowanie czegokolwiek z A6 nie należy do łatwych zadań. Do tego dochodzą jeszcze stresujące wizyty na stacjach paliw, z których zawsze wyjedziecie lżejsi o kilkaset złotych. Jeśli więc marzycie o takim samochodzie, to skrupulatnie przeliczcie koszty jego eksploatacji. Jest jeszcze jeden mankament: ze względu na znikomą liczbę polskich egzemplarzy po RS6 będziecie musieli pojechać do Niemiec.

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Używane samochody hybrydowe - co warto wiedzieć przed zakupem?