Używane Audi A6 C5 - typowe awarie i problemy
Audi A6 oznaczone logotypem C5 zadebiutowało w 1997 roku. Była to pierwsza A6-ka z prawdziwego zdarzenia, bo jak dobrze pamiętacie jej poprzednik był jedynie zmodernizowaną wersją modelu 100.
26.02.2011 | aktual.: 30.03.2023 09:44
Samochód oferowano w trzech wersjach nadwozia sedan, kombi oraz allroad i miał on stawić czoła takim rywalom jak BMW Serii 5, czy Mercedesowi klasy E. Największym atutem Audi jest bez wątpienia duża dostępność zamienników, a także stały napęd na 4 koła. Pod maskę tej reprezentacyjnej limuzyny trafiły następujące silniki:
- 1,8 R4 20V (125 KM)
- 1,8T R4 20V (150- 180 KM)
- 2,0 R4 20V(131 KM)
- 2,4 V6 30V(165- 170 KM)
- 2,7 biturbo V6 30V (250 KM)
- 2,8 30V V6 30V (193 KM)
- 3,0 V6 30V (220 KM)
- 4,2 V8 40V (300 KM)
- S6 4,2 V8 40V (340 KM)
- RS6 4,2 biturbo V8 40V (450 KM)
- RS6+ 4,2 biturbo V8 40V (480 KM
Oprócz ogromnej palety benzynowych jednostek napędowych inżynierowie z Ingolstadt opracowali również dwie jednostki wysokoprężne o różnych wariantach mocy:
- 1,9 TDI (110- 130 KM)
- 2,5 TDI(https://autokult.pl/tych-silnikow-unikaj-jak-ognia-12-poradnik,6808025033979521a) V6 24V (150- 179 KM)
Motory były dostępne w połączeniu z 6- lub 5-biegowym manualem bądź dwoma innymi skrzyniami automatycznymi. Klienci w tej materii mieli do wyboru 6-biegowy Tiptronic i 6-biegową przekładnię bezstopniową typu CVT nazwaną przez Audi Multitronic. Na początku produkcji dostępny był też 4-biegowy automat.
Napęd w zależności od wersji przekazywany był na przednią lub obie osie. Samochód w 2001 roku doczekał się faceliftingu, a 3 lata później został zastąpionym nowszą generacją z logotypem C6. Najbezpieczniejszymi wariantami silnikowymi jeżeli chodzi o silniki diesla będzie legendarny już 1,9-litrowy TDI.
Dla osób chcący kupić odmianę benzynową polecamy dwa motory wolnossące 2.4 i 2.8-litrowy, a także turbodoładowane 1.8T. Fani ostrej jazdy dysponujący sporymi zasobami gotówki powinni zdecydować się na topowe RS6, jednak w tym przypadku ryzyko tego, że auto brało udział w wypadku jest dość wysokie.
Na jakie usterki warto zwrócić uwagę przy zakupie A6? Najbardziej powszechnymi awariami są defekty bezstopniowych automatów Multitronic, gdzie pojawiają się problemy ze sterownikiem. Mocarne V6-ki dość często zużywają ogromne ilości oleju, dlatego warto w ich przypadku częściej sprawdzać jego poziom.
W silniku 2,5 TDI dochodzi do awarii pompy wtryskowej i zużycia wałków rozrządu. 1,9-litrowy diesel choć jest tańszy w utrzymaniu to również nie jest wolny od wad, tu najczęściej szwankuje przepływomierz oraz turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek.
W niektórych egzemplarzach pojawiają się też wycieki nie tylko z silnika, ale także ze skrzyń biegów. Ponadto użytkownicy Audi A6 narzekają też na luzy w przednim zawieszeniu. Dość dziwnym zjawiskiem spotykanym w C5 jest zbieranie się wody w pojemniku na akumulator.
Ceny najtańszych egzemplarzy zaczynają się od 13 000 zł, jednak musimy mieć na uwadze, że około 90% aut ma znacznie większe przebiegi niż deklarują to sprzedawcy. Przed dokonaniem zakupu powinniśmy dokładnie sprawdzić wybrany egzemplarz pod kątem technicznym, o czym przypominam przy opisywaniu każdego auta. O ile w przypadku dość leciwego pojazdu będzie to nieopłacalne to kupując kilkulatka pozwoli nam to wystrzec się nabycia mocno wyeksploatowanego egzemplarza.