Zmiana paliwa na stacjach. Od 16 kwietnia letni olej napędowy

Zmiana paliwa na stacjach. Od 16 kwietnia letni olej napędowy

Ceny paliw rosną. Ale może okazać się, ze to niejedyny problem na stacjach
Ceny paliw rosną. Ale może okazać się, ze to niejedyny problem na stacjach
Źródło zdjęć: © East News / Adam STASKIEWICZ
Tomasz Budzik
15.04.2019 08:33, aktualizacja: 28.03.2023 11:18

We wtorek 16 kwietnia w całym kraju zawitało lato. Przynajmniej na stacjach paliw. Choć cena się z tego powodu nie zmieni, to od tego dnia można sprzedawać olej napędowy na ciepłą pogodę. Rzecz w tym, że dla niektórych kierowców może to oznaczać kłopoty.

Kalendarz norm

Trudno wyobrazić sobie współczesne społeczeństwo bez samochodów. Te - przynajmniej póki co - posiadają spalinowe silniki, które muszą być zasilane paliwem o odpowiednich parametrach. W przypadku oleju napędowego chodzi nie tylko o jego czystość, ale też odporność na niskie temperatury. Przyjętą miarą tej właściwości jest temperatura zablokowania zimnego filtra (CFPP). Oznacza ona warunki, w których parafina wytrąca się z oleju napędowego w takiej ilości, że może zablokować filtr paliwa, a co za tym idzie uniemożliwić zasilanie jednostki napędowej.

Zgodnie z przepisami w Polsce obowiązują cztery okresy, w których olej napędowy musi spełniać określone wymogi co do temperatury zablokowania zimnego filtra. Okres zimowy, kiedy CFPP powinien wynosić przynajmniej -20 stopni Celsjusza, trwa od 16 listopada do końca lutego. Okresy przejściowe – CFPP przynajmniej -10 stopni Celsjusza – trwają od 1 marca do 15 kwietnia oraz od 1 października do 15 listopada. Okres letni rozpoczyna się 16 kwietnia i kończy 30 września. Wtedy temperatura zablokowania zimnego filtra ma wynosić przynajmniej 0 stopni Celsjusza.

A pogoda sobie

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że przepisy dotyczące rozpoczęcia letniego okresu, są dość liberalne. Według prognoz pogody w najbliższych dniach na przeważającym obszarze kraju nie należy spodziewać się nocnych przymrozków. Co innego w górach. Dla Bukowiny Tatrzańskiej czy Karpacza jeszcze przez kilka dni przewiduje się nocne przymrozki do -5 stopni Celsjusza. Czy powinno to martwić wybierających się w góry zmotoryzowanych?

– Kierowcy mający w baku letnie paliwo, w razie przymrozków mogą mieć trudności z uruchomieniem samochodu – mówi dr inż. Paweł Bukrejewski z Przemysłowego Instytutu Motoryzacji. – Jeśli wybieramy się w miejsce, gdzie temperatura ma spaść poniżej zera, przed tankowaniem zapytajmy pracownika stacji o parametry paliwa. Po 16 kwietnia najlepszym wyjściem będzie poszukanie takiego punktu, w którym wciąż sprzedawane jest paliwo przejściowe. Stosowanie sprzedawanych dodatków do paliwa, mających zwiększyć jego odporność na niskie temperatury, nie zawsze przynosi spodziewane rezultaty. Najlepiej, jeśli odpowiedni olej napędowy przygotuje producent – dodaje Paweł Bukrejewski.

Kiepskim pomysłem może być również dolewanie do zawierającego olej napędowy baku benzyny. To stary sposób taksówkarzy. Dodając benzynę w ilości ok. 5 proc. pojemności zbiornika, likwidowali oni problem z odpalaniem na mrozie. Kłopot w tym, że przez lata silniki wysokoprężne uległy ogromnym przeobrażeniom. Dolewanie benzyny do baku samochodu z silnikiem z systemem common rail i czułymi na jakość paliwa wtryskiwaczami może skończyć się poważną i drogą w usunięciu awarią.

Zabezpieczyć auto

Dla kierowców, którzy spodziewają się jeszcze przymrozków, najbezpieczniejszym wyjściem było zatankowanie do pełna, póki na stacjach paliw prawo wymaga przejściowego oleju napędowego. Jeśli to się nie udało, nie ma co wpadać w panikę. Proces wymiany paliwa na letnie nie przebiega przecież natychmiastowo. Choć prawo od 16 kwietnia pozwala na sprzedaż letniego oleju napędowego, nie należy się spodziewać, że od razu popłynie ono z dystrybutorów na każdej stacji.

Dodatkowo może być tak, że w różnych rejonach kraju paliwo letnie będzie wprowadzane w różnych terminach. Wybierając się więc, na przykład, w góry, warto zadzwonić na jedną z lokalnych stacji paliw i zapytać o parametry oleju napędowego. Może się okazać, że tam temperatura zablokowania zimnego filtra będzie niższa niż na stacji w centrum czy na północy kraju.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)