Jak wydłużyć trwałość automatycznej skrzyni biegów?

Automatyczne skrzynie biegów, pomimo coraz większej popularności, wciąż pozostają dużą tajemnicą dla konserwatywnych kierowców, dla których normą przez lata był klasyczny manual. Czego nie wiedzą kierowcy, a co może wydłużyć żywotność tego podzespołu?
Ten artykuł ma 2 strony:
Cztery rodzaje przekładni automatycznych
W samochodach osobowych montuje się cztery najpopularniejsze rodzaje automatycznych skrzyń biegów. Każdy powinien wiedzieć, jakiego rodzaju ma przekładnię, ponieważ przy niektórych trzeba zachowywać się w sposób szczególny.
Klasyczny automat (dalej w artykule AT): to klasyczna przekładnia, gdzie silnik i skrzynia biegów są na stałe połączone z konwerterem momentu obrotowego. W urządzeniu tym występuje ciągły poślizg. Nawet mimo faktu, że niektóre przekładnie mają tzw. blokadę konwertera, eliminującą go w określonych warunkach. Klasyczne automaty są wciąż bardzo popularne. Mają różne tryby pracy (m.in. sport, snow, itp.), a niektóre także tryb manualny, gdzie kierowca wybiera przełożenie, na jakim chce jechać.
Zobacz również: Volvo XC40 T3 - idealne do miasta? Czy może za duże?
Skrzynia dwusprzęgłowa (dalej DCT): to przekładnia stosowana od niedawna, której praca polega na przeniesieniu mocy z silnika na skrzynię biegów poprzez jedno z dwóch sprzęgieł tarczowych, takich jak w klasycznych manualach. Zawsze jedno ze sprzęgieł jest włączone, a drugie włącza się w momencie zmiany biegu. Zmiana ta następuje szybko, ponieważ przełączają się jedynie sprzęgła, natomiast bieg w rzeczywistości jest włączony wcześniej. Skrzynie te zawsze są sterowane automatycznie, ale też zawsze kierowca ma możliwość samodzielnej zmiany biegu.
Skrzynia zautomatyzowana (dalej ZA): to rodzaj przekładni manualnej, w której klasyczny mechanizm ręcznej zmiany biegów zastąpiono zautomatyzowanym systemem hydraulicznym. Popularność takich rozwiązań nigdy nie była duża, a obecnie spotyka się je najrzadziej, zwykle w samochodach niższych segmentów (od A do C). Za przeniesienie momentu obrotowego odpowiada zwykłe sprzęgło tarczowe, które również jest sterowane automatyką.
Skrzynia bezstopniowa (dalej CVT): jest to przekładnia zupełnie inna od pozostałych. Wyposażona w dwa koła stożkowe i przenoszący moment napędowy łańcuch. Działa na tej samej zasadzie co przerzutki w rowerze. Różnica polega na tym, że w przekładni nie ma zębatek mniejszych i większych. Ich miejsce zajmują koła, które zwiększają lub zmniejszają swoją średnicę roboczą, co powoduje zmianę przełożenia. Za przeniesienie napędu zwykle odpowiada konwerter momentu obrotowego. Nawet jeżeli jest tryb manualnej zmiany biegów, warto wiedzieć, że biegi te są zupełnie wirtualne, zaprogramowane przez producenta.
Ten artykuł ma 30 komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze