Rezygnują z premii i nadgodzin, ale Volkswagen chce im zabrać więcej. Rośnie groźba strajku

Rozmowy między władzami Volkswagena a niemieckimi związkami zawodowymi IG Metall stanęły w impasie. Pracownicy są gotowi na ustępstwa, lecz niemiecki koncern twierdzi, że to nie wystarczy.

Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen
Aleksander Ruciński

21 listopada 2024 roku zakończyła się trzecia runda negocjacji pomiędzy Volkswagenem a przedstawicielami związków zawodowych IG Metall. Niestety strony nie osiągnęły porozumienia.

Jak informuje serwis "Automotive News Europe", związki zawodowe przedstawiły Volkswagenowi plan pozwalający zaoszczędzić 1,5 mld euro, polegający na skróceniu czasu pracy i rezygnacji z premii pracowniczych przez kolejne dwa lata. Wszystko po to, by odsunąć widmo zwolnień i zamknięcia fabryk.

Negocjatorzy z Volkswagena nie byli jednak w stanie zapewnić, że koncern nie zamknie fabryk. Podtrzymali też pomysł obniżenia pracownikom pensji o 10 proc., twierdząc, że dopiero takie cięcia dadzą wymierne korzyści.

Narastający impas może zakończyć się strajkami. IG Metall informuje, że zaleca swoim członkom uczestnictwo w strajku od 1 grudnia. Początkowo miałby on mieć formę kilkugodzinnych ostrzegawczych przestojów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen Multivan L2 - rodzinny pojedynek

W kuluarach coraz głośniej mówi się o tym, że Volkswagen może sprzedać zakłady w Osnabrück i Dreźnie zamiast je zamykać. Fabryka w Emden zostałaby natomiast udostępniona kontraktorom - informuje Bloomberg.

Thorsten Groeger z IG Metall zasugerował gotowość do zaakceptowania tego rozwiązania jako sposobu na zachowanie miejsc pracy.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów