Używane Mitsubishi Pajero Pinin [1999-2005] - poradnik kupującego

Gdyby Mitsubishi Pajero Pinin zadebiutowało w dniu, gdy zakończono jego produkcję na rynek europejski, miałoby większe szanse na sukces i być może teraz mielibyśmy jego drugą generację. Ten mały crossover, nawiązujący nazwą i stylistyką do kultowego Pajero, oferował w swoim czasie wszystko to, co dziś dają nam crossovery i jeszcze miał cechy prawdziwej terenówki. Dziś można go kupić za niewielkie pieniądze i cieszyć się jego wszechstronnością.

Ten artykuł ma 4 strony:

Charakterystyka i budowa

Auto zadebiutowało w 1998 roku jako połączenie samochodu osobowego z terenowym, czyli odpowiedź na konkurencyjne crossovery japońskich producentów. Tyle tylko, że Pajero Pinin miało więcej atutów w porównaniu z Toyotą RAV4 czy też Hondą CR-V. Przede wszystkim mocną stroną była marka, która wówczas kojarzyła się z Rajdem Paryż-Dakar.

Mowa tu nawet nie o Mitsubishi, lecz o Pajero, które w świecie off-roadu było marką samą w sobie. Zresztą producent nieprzypadkowo wybrał taką, a nie inną nazwę. Gdyby nie chodziło o Pajero, auto mogłoby się nazywać po prostu Pinin.

Pinin to skrót od Pininfarina, czyli znanego studia projektowego, któremu powierzono narysowanie bryły. Również we włoskiej fabryce produkowano ten model na rynek europejski w latach 1999–2004. Wytwarzano go również w Japonii i później w Brazylii. Europa nie była jeszcze gotowa na taki samochód, co pokazują statystyki. W pierwszych dwóch latach w Japonii wyprodukowano więcej Montero IO (nazwa japońska) niż w całym okresie na Starym Kontynencie. Niestety popularność w Japonii szybko spadała i koncern nie przygotował następcy, a szkoda.

Dziś Pajero Pinin byłoby konkurentem na przykład dla Suzuki Jimny'ego, ponieważ można go nazwać prawdziwą terenówką. To kolejna rzecz, która odróżniała go od podobnych aut (z wyjątkiem Suzuki Vitary i Kii Sportage). I być może jest to powód, dla którego nie przetrwał.

Ciekawostka - Mitsubishi Pajero Pinin w Brazylii nazywał się TR4 i był produkowany aż do 2014 roku.

Choć Pajero Pinin ma nadwozie bazujące na ramie przestrzennej, to nie umniejsza to jego konstrukcji. Przypominamy, że w produkowanym w tym samym czasie prawdziwym Pajero, również posłużono się tym rozwiązaniem. Do tego stały lub dołączany napęd na cztery koła, reduktor, blokada i sztywny most z tyłu, który zwiększa wykrzyżowanie osi. Krótkie zwisy rekompensują niewielki prześwit, wynoszący tylko 20 cm. Jednak uwaga – nie każde Pajero Pinin jest takie samo. Była także wersja bez reduktora, o czym przeczytacie w rozdziale o silnikach.

Niestety, w nadwoziu o długości najwyżej 3975 mm (wersja 5-drzwiowa) trudno zmieścić więcej niż 4 osoby i trochę bagażu. Choć teoretycznie jest to samochód 5-osobowy, to w praktyce nie ma mowy o takim podróżowaniu ze względu na niewielką szerokość.

Zobacz również: Nowe Volvo XC90 T8 Excellence (2016) - test

Kufer mieści 358 litrów, a dostęp do niego realizują otwierane na prawą stronę drzwi. Na nich zamocowano koło zapasowe. Jeszcze mniejsze możliwości daje odmiana 3-drzwiowa (rejestrowana na 4 osoby), ze 166-litrowym bagażnikiem, którą można porównać z modelem Suzuki Jimny.

Auto jest proste i praktyczne, łatwo się nim parkuje i jeździ po mieście. Nie jest tak pewne w prowadzeniu jak RAV4 czy CR-V, ale za to nieźle radzi sobie na bezdrożach. Silniki zapewniają dobre osiągi, ale też potrzebują sporo paliwa. Niezależnie od wersji, trzeba się liczyć z wysokim zużyciem - od 8 l/100 km w trasie podczas spokojnej jazdy, do nawet 11–12 l/100 km w mieście.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Używane samochody hybrydowe - co warto wiedzieć przed zakupem? Używane Renault Laguna III 2.0 16V [2007-2014] - poradnik kupującego Używany Opel Astra J [2009-2016] - poradnik kupującego Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001] Używany Mercedes-Benz Klasy S W140 [1991-1998] - poradnik kupującego Używane Citroën Berlingo i Peugeot Partner II 1.6 HDI [od 2008] – poradnik kupującego Używane Audi A8 D2 [1994-2002] - poradnik kupującego Używane Subaru Impreza GC bez turbo [1993-2000] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Alfa Romeo 155 2.0 TS [1992-1997] Używane Volvo S80 I [1998-2005] - poradnik kupującego BMW Serii 7 E38 [1994-2001] – poradnik kupującego Używana Toyota Prius II [2004-2009] - poradnik kupującego Używana Toyota Celica VII [1999-2005] - poradnik kupującego Używany Nissan Navara D40 2.5 dCi [2005-2014] - poradnik kupującego Szukamy używanego pick-upa do kwoty 10 000, 20 000 i do 30 000 złotych Silniki 1.6 w kompaktach: diesel czy benzyna? [cz.2] Kupujemy klasyka: Fiat 500 [1957-1975] Przegląd rynku polskich aut klasycznych - poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny