Używane Subaru Impreza GC bez turbo [1993-2000] - poradnik kupującego

Subaru Impreza choć jest tylko kompaktem, obrosło legendą niczym auto sportowe. Bo w rzeczywistości to, co nam się z Subaru kojarzy, odnosi się również do sportu. Wyobrażacie sobie Imprezę bez napędu na cztery koła? My nie, ale bez turbo już jak najbardziej.

Ten artykuł ma 5 stron:
Koszty eksploatacji, ceny i dostępność części, sytuacja rynkowa
Choć auto ma swoje lata i nie jest zbyt popularne, to części zamienne zwykle da się zdobyć w hurtowniach. Tylko z drobiazgami może być problem, a także z kompletnymi podzespołami, które uległy uszkodzeniu, np. skrzynia biegów, dyferencjał. Trzeba się też liczyć z wysokimi cenami niektórych zamienników, np. sprzęgła czy półosi.
Eksploatacja samochodu nie jest droga, a większość napraw wykona przeciętny mechanik. Silnika najlepiej nie dotykać, jeżeli nie zna się tematu Subaru. Auta są stosunkowo tanie, więc można kupić nawet drugie na części, jeżeli zamierzacie się związać z jednym egzemplarzem.
Nazwa części | Cena części |
---|---|
Napęd rozrządu silnika | 620 zł |
Zestaw napędu osprzętu | 120 zł |
Sprzęgło kompletne | 1200 zł |
Pompa wody | 180 zł |
Amortyzator przedni | 340 zł |
Amortyzator tylny | 240 zł |
Przedni wahacz | 500 zł |
Tarcze i klocki hamulcowe — przód | 450 zł |
Tarcze i klocki hamulcowe — tył | 350 zł |
Ceny części przygotowano dla modelu Impreza 2.0 (125 KM) |
Koszty eksploatacji podnosi przede wszystkim zużycie paliwa. Warto pamiętać o czterech identycznych oponach. Fabryczne ogumienie o rozmiarze 185/70 R14 lub zamienniki 195/65 R15 kosztują około 200 zł za sztukę, jeżeli weźmiemy produkt dobrej klasy.
Sytuacja rynkowa
Tu jest największy problem, bo o ile wersje GT/Turbo cieszą się dużą popularnością, to te zwykłe Imprezy trafiły na rynek przez przypadek. Niewielu jest entuzjastów szukających takiego właśnie auta. Jeżeli już coś jest, to zwykle kilkanaście ofert sprzedaży średnio utrzymanych egzemplarzy, głównie z silnikiem 2.0. Mniej jest 1.6, a inne prawie nie występują.
Maksymalne ceny za ładnie utrzymane Imprezy 2.0i to około 10–12 tys. zł. Wyżej ceni się wersje kombi – są praktyczniejsze. Przeciętne sztuki wycenia się na 7–8 tys. zł, natomiast najtańsze na 3–5 tys. zł.
Czy warto?
Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie: dlaczego w ogóle opisujemy ten model? Nie ma w nim niczego niezwykłego, ale mało kto o nim pisze. Tymczasem auto kupują z reguły laicy w kwestii techniki – po prostu trafia się okazja, a do tego z napędem na cztery koła, więc warto wziąć. Druga grupa to osoby, które po prostu potrzebują napędu na cztery koła w czymkolwiek.
Tak właśnie należy traktować wolnossącą Imprezę, jako alternatywę dla innych kompaktów za kilka tysięcy złotych. Bo auto ma tylko dwie zalety, choć akurat duże: napęd na cztery koła i przede wszystkim ogromną trwałość. Reszta jest niewiele warta, ale jeżeli nie macie dużych wymagań odnośnie przestrzeni, wyglądu czy zużycia paliwa, to mimo wszystko jest to jedno z ciekawszych aut w swojej grupie wiekowej i w segmencie, a do tego poradzi sobie w naprawdę trudnych warunkach drogowych. Naszym zdaniem jest to propozycja głównie dla osób, którym zależy na dobrej przyczepności, czyli mieszkańców południa kraju.
Ten artykuł ma 2 komentarze
Pokaż wszystkie komentarze