Dlaczego w aucie z filtrem DPF podnosi się poziom oleju?

W samochodach z filtrem cząstek stałych nierzadko dochodzi do podniesienia się poziomu oleju silnikowego. Jest to skutek nieudanego procesu regeneracji filtra. Ponieważ wkrótce filtry zaczną trafiać także do benzyniaków, problem może pojawić się w większości aut na ulicach.

Kierowcy powinni pamiętać o regularnej kontroli poziomu oleju silnikowego.

Kierowcy powinni pamiętać o regularnej kontroli poziomu oleju silnikowego. (Shutterstock / sarawutnirothon)

Co to jest proces regeneracji filtra?

To proces, który ma na celu wypalenie nadmiaru zgromadzonych w filtrze cząstek stałych sadzy. Umożliwia on oczyszczenie tego elementu i przywrócenie go do pełnej sprawności, dlatego nazywa się to regeneracją. Przebiega ona w pełni automatycznie, bez świadomego udziału kierowcy. Niekiedy trudno się domyślić, że została uruchomiona.

Sterownik silnika aktywuje proces podając dużą dawkę paliwa do cylindrów. Jest tak, ponieważ nie ma ona być w całości spalona, lecz trafić do układu wydechowego, gdzie dojdzie do jej samozapłonu. Dzięki temu temperatura spalin znacznie rośnie, co pozwala dosłownie wypalić sadzę nagromadzoną w filtrze DPF. Jeżeli warunki są dogodne – odpowiednie obroty silnika i stała prędkość jazdy – regeneracja filtra zakończy się po kilkudziesięciu sekundach,e to trwać nawet kilka minut.

Dlaczego regeneracja filtra się nie udaje?

Niestety problem z regeneracją filtra polega na tym, że kierowca nie zawsze wie, iż coś takiego ma miejsce. Dlatego komputer "szuka" odpowiedniego momentu i wtedy aktywuje proces. Dzieje się tak zwykle podczas jazdy ze stałą prędkością. Niekiedy na desce rozdzielczej pojawia się stosowny komunikat i wtedy należy utrzymywać obroty silnika w średnim zakresie, a także w miarę możliwości stałą prędkość jazdy. Niestety nie zawsze jest to takie proste, zatem proces zostaje przerwany.

Kontrolka filtra DPF informuje o wysokim napełnieniu filtra sadzą

W niektórych samochodach na ekranie komputera pokładowego można znaleźć informację na temat poziomu napełnienia filtra sadzą. Ułatwia to przewidzenie, kiedy proces regeneracji się rozpocznie.

Co się dzieje, gdy regeneracja się nie powiedzie?

Niestety podawane w nadmiarze paliwo, w niekorzystnych warunkach dla procesu, nie przedostaje się do układu wydechowego i nie ulega spaleniu, lecz pozostaje w cylindrze, a tu już spływa po jego ściankach do skrzyni korbowej, czyli do układu smarowania. Po kilkunastu-kilkudziesięciu takich sytuacjach dochodzi do tego, że nagromadzony olej napędowy zmieszany z olejem silnikowym podnosi poziom tego drugiego do maksimum, a nawet ponad.

Nie byłoby to groźne zjawisko, gdyby wystarczyło usunięcie nadmiaru oleju. Niestety mieszanka z paliwem jest niebezpieczna dla samego silnika. Środek smarujący traci swoje właściwości i nie chroni skutecznie elementów jednostki przed tarciem. Jeżeli dojdzie do znacznego podniesienia poziomu oleju silnikowego, należy bezwzględnie go wymienić. Warto też częściej robić to właśnie w silnikach z filtrem DPF, ponieważ zawsze jakaś część paliwa trafia do układu smarowania.

Jak zapobiec takiej sytuacji?

Problem dotyczy tylko i wyłącznie samochodów eksploatowanych na krótkich odcinkach, na nierozgrzanym silniku oraz w warunkach miejskich. Nie dotyczy on również samochodów z tzw. mokrym filtrem FAP. Jeżeli jednak macie suchy DPF i jeździcie w taki sposób, warto raz w tygodniu udać sięna drogę ekspresową, autostradę lub inną drogę, na której taki proces jest możliwy i przejechać kilkanaście kilometrów na 4. biegu utrzymując obroty silnika pomiędzy 2000 a 3000. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziecie w instrukcji obsługi waszego samochodu.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? Jak właściwie przechowywać opony i koła? Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 1] Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Jak przerejestrować samochód na zabytkowy? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Jak często wymieniać olej w silniku? Co należy się poszkodowanemu z tytułu polisy OC? Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 3] Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 2] Sprzedaż pojazdu firmowego [cz. 2] Sprzedaż pojazdu firmowego [cz. 1] Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Błędy popełniane podczas eksploatacji samochodu na LPG Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Jak przerejestrować samochód z Polski i zagranicy?

Popularne w tym tygodniu:

Prawo jazdy kategorii B – czym można jeździć? Rękojmia na samochód używany. Uważaj na niekorzystne zapisy w umowie sprzedaży Jesteś pieszym i myślisz, że odblaski cię uratują? Możesz być w błędzie Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? OC droższe dla tych, którzy zwlekają z kupnem samochodu. Zobacz praktyki ubezpieczycieli Dlaczego w aucie z filtrem DPF podnosi się poziom oleju? Najmniej kłopotliwe samochody według brytyjskiego Carbuyer. W dziesiątce tylko jedna niemiecka marka Jak radzą sobie najtańsze opony zimowe? Porównanie parametrów Niebezpieczeństwo, którego nie widać. Oto jak strzec się przed czarnym lodem Jak właściwie przechowywać opony i koła?