1975 Opel GT/W Genève [zapomniane koncepty]
Widząc powyższe zdjęcie, zapewne pomyślicie, że to kolejny koncept Lamborghini czy Ferrari z lat 70. Jednak tytuł - zdaje się - nie pasuje. Otóż pasuje - w 1975 roku znany wszystkim raczej z konwencjonalnych samochodów Opel zaprezentował bardzo ciekawy model studyjny o nazwie GT/W Geneve, który miał szansę stać się supercarem dla ludu.
19.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:39
Widząc powyższe zdjęcie, zapewne pomyślicie, że to kolejny koncept Lamborghini czy Ferrari z lat 70. Jednak tytuł - zdaje się - nie pasuje. Otóż pasuje - w 1975 roku znany wszystkim raczej z konwencjonalnych samochodów Opel zaprezentował bardzo ciekawy model studyjny o nazwie GT/W Geneve, który miał szansę stać się supercarem dla ludu.
Tak się niestety nie stało - jak każdy pojazd w tym cyklu artykułów, tak i ten nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej. Jak sama nazwa wskazuje, samochód zadebiutował na największym europejskim salonie samochodowym - w szwajcarskiej Genewie. Było to w 1975 roku. Upłynęło już 36 lat od premiery Opla GT/W Geneve, a pojazd nawet dziś wygląda bardzo dobrze.
Prezentowany model bez problemu mógłby w lekko zmodyfikowanej formie trafić dzisiaj do produkcji seryjnej i nadal przyciągałby uwagę przechodniów. Jest z całą pewnością ładniejszy od niektórych teraźniejszych wytworów niezależnych producentów samochodów sportowych - chociażby od holenderskiego ISIS AM01, o którym pisałem kilka dni temu.
Stylistyka Opla GT/W Geneve jest jego największym atutem. Schludne linie, spójna sylwetka i wręcz elegancka prezencja supersamochodu z krwi i kości (a raczej z metalu i włókna szklanego) to znaki rozpoznawcze niemieckiego konceptu.
To jednak nie wszystko. Litera W w nazwie pojazdu świadczy o prawdziwie nowatorskim podejściu do tematu. Otóż Opel początkowo planował wyposażyć samochód w silnik Wankla, jednak zanim ukończono model studyjny, projekt obrotowego silnika w niemieckim koncernie porzucono. Na wystawie w Genewie w 1975 roku zadebiutowało więc tak naprawdę jedynie piękne nadwozie dwuosobowego Opla GT/W.
Według innych źródeł po zaprzestaniu prac nad silnikiem Wankla Opel planował wyposażyć samochód w centralnie umieszczoną, 5,4-litrową jednostkę benzynową w układzie V8 z flagowej limuzyny Opla w tamtym okresie - modelu Diplomat. Miał on rozwijać 230 KM mocy, co pozwalałoby na osiągnięcie około 235 km/h.
Wielka szkoda, że Opel nie zdecydował się na produkcję tego pojazdu. Po eksperymentalnym modelu Experimental GT (z 1965 roku) i wersji produkcyjnej - Oplu GT (którego produkcję zakończono w 1973 roku) - taki samochód zapełniłby lukę Opla w segmencie ekskluzywnych samochodów sportowych i wraz z odpowiednią strategią cenową mógłby znaleźć wielu nabywców, a dziś zapewne byłby już klasykiem.
Źródło: Car Styling • Lotus Esprit Turbo