Słabszy, a wcale nie słaby – 9ff 911 GT 3 GTurbo 850 (2010)

Słabszy, a wcale nie słaby – 9ff 911 GT 3 GTurbo 850 (2010)

Słabszy, a wcale nie słaby – 9ff 911 GT 3 GTurbo 850 (2010)
Olgierd Lachowski
19.11.2010 14:00, aktualizacja: 19.10.2022 14:56

Porsche opuszczające garaże firmy 9ff słyną z ogromnej mocy silników. Najmocniejszym wozem przygotowanym przez zespół Jana Fatthauera jest 911 Draxster z jednostką o mocy 1300 KM! Dziś będzie o samochodzie znacznie słabszym. Słabszym o aż 450 KM, co znaczy, że opisywany bolid ma i tak aż 850 KM, czyli prawie dwa razy więcej niż seryjne Porsche 911 GT 3!

Prezentowane GTurbo 850 bazuje na Porsche 911 GT 3. Seryjne Porsche dysponuje jednostką B6 (tradycyjnie) o objętości skokowej 3,8 l. Motor ma bezpośredni wtrysk paliwa, ale nie ma doładowania. Silnik wytwarza moc 435 KM przy 7800 obr./min i maksymalny moment obrotowy 430 Nm przy 3250 obr./min. Serce Porsche ma mocowanie do nadwozia wyposażone w system aktywnego tłumienia drgań.

9ff 911 GT 3 GTurbo 850 fot.1
9ff 911 GT 3 GTurbo 850 fot.1

911 GT 3 waży o 25 kg więcej niż nowe 911 GT 2 RS, czyli 1395 kg. Niska masa własna pomaga w osiąganiu dobrych czasów przyspieszeń. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje bolidowi 4,00 s, przyspieszenie do 200 km/h to kwestia 12,80 s, a na osiągnięcie 300 km/h Porsche potrzebuje 50,30 s[sup]1)[/sup]. Prędkość maksymalna wynosi 312 km/h.

Tuner z Dortmundu dokonał gruntownych zmian, by Porsche stało się ekstremalnym supersamochodem. Najciekawsze modyfikacje dotyczą oczywiście silnika. 9ff zmieniło tłoki na lżejsze odkuwane i korbowody na tytanowe. Pozostałe przeróbki w samym silniku to: odkuwany wał korbowy, większe wtryskiwacze paliwa i wydajniejsza pompa paliwa.

Pojawił się też zmodyfikowany układ wydechowy. Mechanicy zamontowali jednomasowe koło zamachowe i sprzęgło, które jest w stanie przenieść do 1000 Nm momentu obrotowego. Aby zwiększyć znacząco moc, trzeba było zamontować dwie wielkie turbosprężarki, a razem z nimi system chłodzenia powietrza doładowującego.

Podniesienie mocy sprawiło, że silnik był narażony na przegrzanie, więc inżynierowie musieli popracować nad systemem jego chłodzenia, dlatego m.in. otwory na tylnych błotnikach są odpowiedzialne za „wpuszczanie” powietrza chłodzącego jednostkę napędową.

9ff 911 GT 3 GTurbo 850 fot.2
9ff 911 GT 3 GTurbo 850 fot.2

W zależności od ciśnienia doładowania silnik może mieć moc od 750 KM do 1000 KM. W przypadku opisywanego samochodu M96/70S (kod jednostki napędowej) generuje 850 KM mocy i 910 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Mając na względzie dużo lepsze parametry silnika, 9ff zmniejszyło przełożenia dwóch ostatnich biegów w skrzyni biegów. Teraz przy mocy 1000 KM GTurbo powinno osiągać prędkość 392 km/h.

W tylnym zawieszeniu w miejsce seryjnych wstawiono wzmocnione, sztywniejsze sprężyny. Układ hamulcowy pozostał taki sam jak seryjny. W tym modelu są stalowe tarcze hamulcowe o średnicy 380 mm z przodu i 350 mm z tyłu. Na życzenie właściciela wóz może zostać wyposażony w ceramiczne tarcze hamulcowe wyprodukowane przez Porsche. Koła z 18-calowymi felgami są mocowane centralną nakrętką. Opony to gumy typu semi slick.

W nadwoziu nie ma wielu zmian. Wśród nich są już wspomniane wloty na tylnych błotnikach, a także wyloty powietrza w tylnym zderzaku. W przednich błotnikach tuner wykonał wyloty, przez które wydostaje się powietrze z okolic przednich kół. W ten sposób obniża się ciśnienie powstające pod przednim spojlerem i przy kołach w czasie szybkiej jazdy. To z kolei przekłada się na zmniejszenie siły unoszącej w przedniej sekcji wozu.

9ff 911 GT 3 GTurbo 850 fot.3
9ff 911 GT 3 GTurbo 850 fot.3

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w GTurbo 850 trwa tylko 3,00 s (dla porównania 840-konne MTM TT Bimoto potrzebuje 3,40 s), rozpędzenie się od 0 do 200 km/h zajmie zaledwie 8,90 s, a do 300 km/h - 18,70 s (dla wspomnianego MTM TT Bimoto odpowiednio czasy wynoszą 10,00 s i 23,20 s).

Prędkość maksymalna tego Porsche nie jest dokładnie znana. Tuner sugeruje, że GTurbo 850 jest w stanie przekroczyć 360 km/h. Konkretniejszą informację niesie filmik na YouTube, w którym właściciel takiego potwora rozpędza się do licznikowych 381 km/h. Nawet jeśli prędkościomierz zawyża prędkość o kilka kilometrów, to i tak widać, że auto 360 km/h przekracza dość swobodnie.

Cenę tuningu można poznać, gdy zadzwoni się do siedziby 9ff.

Dane techniczne

  • Typ: B6, M96/70S
  • Ustawienie: Z tyłu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3797 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 850 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 223,86 KM/l (seryjny – 114,56 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 910 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 350 mm
  • Koła przednie: 18\
  • Koła tylne: 18

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1395 kg
  • Stosunek masy do mocy: 1,64 kg/KM (seryjny – 3,21 kg/KM)
  • Długość: 4460 mm
  • Szerokość: 1808 mm
  • Rozstaw osi: 2350 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,00 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 8,90 s
  • Przyspieszenie 0-300 km/h: 18,70 s
  • Prędkość maksymalna: 381 km/h (zmierzone)

Źródło: flickr (foto)

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)