11 ważnych pytań do ministra o elektryczne hulajnogi. Na niektóre nie ma odpowiedzi

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie w związku z wypadkiem, jaki miał miejsce na Krakowskim Przedmieściu, wystosował oficjalne pismo do Ministerstwa Infrastruktury z prośbą o wyjaśnienie przepisów. Zadał 11 ważnych pytań, na które niełatwo będzie odpowiedzieć.

W kontekście naszego prawa elektryczne hulajnogi stanowią problem. ZDM wysłał pytania do Ministerstwa Infrastruktury, na które będzie trudno znaleźć odpowiedzi.W kontekście naszego prawa elektryczne hulajnogi stanowią problem. ZDM wysłał pytania do Ministerstwa Infrastruktury, na które będzie trudno znaleźć odpowiedzi.
Źródło zdjęć: © fot. Arkadiusz Ziolek/ East News
Marcin Łobodziński

Wraz ze wzrostem popularności elektrycznych hulajnóg, ZDM zauważa problem z interpretacją przepisów dla osób, które korzystają z tych urządzeń. Podkreśla brak regulacji prawnych, choć ogólnie wiadomo, że osoba poruszająca się na hulajnodze to aktualnie z definicji pieszy. Więcej na ten temat przeczytacie w poniższym artykule:

11 pytań od ZDM do Ministerstwa Infrastruktury

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie wysłał do ministerstwa 11 pytań o następującej treści:

  1. Która część drogi jest przeznaczona do poruszania się e-hulajnogą? Urządzenia te rozwijają obecnie prędkość 25-40 km/h, poruszanie się nimi po chodniku stanowi realne zagrożenie dla pieszych.
  2. Czy wjazd takim urządzeniem na przejście dla pieszych z prędkością większą niż prędkość pieszego stanowi naruszenie przepisu określonego w art. 4. ust. 4 Prawa o ruchu drogowym (\zabrania się pieszemu przebiegania przez jezdnię)?
  3. W jaki sposób Policja lub Straż Miejsca powinny oceniać prędkość takiego urządzenia?
  4. Jeśli takie urządzenie należy traktować jako pojazd, to jakie uprawnienia należy posiadać do ich prowadzenia oraz od jakiego wieku można z nich korzystać?
  5. Jeśli e-hulajnoga jest pojazdem, jakie warunki techniczne powinna spełniać żeby została dopuszczona do ruchu? Czy powinna posiadać numer rejestracyjny i przegląd techniczny?
  6. Jeżeli osobę poruszającą się takim środkiem transportu uznać za pieszego, to czy taka osoba może poruszać się nim po spożyciu alkoholu?
  7. Czy przy korzystaniu z e-hulajnogi obowiązkowe jest używanie kasku?
  8. Czy używanie tego rodzaju urządzeń jest zgodne z obowiązującymi przepisami, czy też nie należy uznać, że używanie takich urządzeń na drogach publicznych jest naruszeniem przepisu określonego w art. 45 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym (\zabrania się wykorzystywania drogi lub poszczególnych jej części w sposób niezgodny z przeznaczeniem, chyba że przepisy szczegółowe stanowią inaczej)?
  9. Jakiej podstawy prawnej użyć do zatrzymywania użytkowników e-hulajnóg przez funkcjonariuszy Straży Miejskiej? Czy strażnicy mają prawo zatrzymać użytkownika w czasie jazdy?
  10. Jakie zasady obowiązują przy pozostawianiu e-hulajnogi na drodze? W jakich miejscach jest to dozwolone?
  11. Jeśli e-hulajnoga nie jest pojazdem, czy pozostawienie jej na pasie drogowym wymaga uzyskania zezwolenia na zajęcie prasa drogowego w trybie art. 40 ustawy o drogach publicznych?
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀