Znamy lidera jakości w sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych. Kto został mistrzem transparentności?
Jury konkursu "Liderzy Jakości OTOMOTO" przyznało nagrodę główną i wyróżnienia dla firm zgłoszonych do kategorii Samochody Osobowe i Dostawcze. Zwycięzcą została firma Grupa Cichy-Zasada Volkswagen Poznań-Przeźmierowo. Jak można wyróżnić się w prawdopodobnie najbardziej konkurencyjnej gałęzi branży motoryzacyjnej?
08.03.2024 | aktual.: 11.03.2024 16:33
Konkurs "Liderzy Jakości OTOMOTO" ma na celu promocję dobrych praktyk wśród klientów biznesowych portalu. Jako jedna z wiodących motoryzacyjnych platform sprzedażowych OTOMOTO od 20 lat pomaga łączyć sprzedawców z kupującymi. Dwie dekady doświadczeń pozwoliły na stworzenie banku dobrych praktyk, dzięki którym firmy motoryzacyjne, niezależnie od wielkości, mogą rozwijać swój biznes w sieci.
Rynek samochodów nowych wychodzi na prostą
Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w samym tylko 2023 r. zarejestrowano 539 544 samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t. To aż o 11,9 proc. więcej niż w 2022 r. Samych nowych "osobówek" przybyło 475 032 szt. i stanowią one 88 proc. rynku samochodów lekkich. Rynek samochodów osobowych wzrósł o 13,2 proc. Jednak nie tylko nowe auta cieszą się dużą popularnością.
– Mijający rok był rokiem mniejszej ilości rejestracji samochodów używanych. Przez bardzo wiele lat mieliśmy taką proporcję, że rejestrowano po raz pierwszy w Polsce mniej więcej pół miliona samochodów nowych i mniej więcej milion używanych. Pandemia zakłóciła to wszystko. Nagle okazało się, że nie ma dostępności samochodów nowych, więc klienci dłużej jeździli samochodami używanymi. Ceny bardzo wzrosły, co odbiło się na rynku samochodów nowych i używanych, więc ci, którzy chcieli kupić samochód, zastanawiali się, czy warto kupić, może warto poczekać, a może ceny spadną – powiedział Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, który był gościem specjalnym jury kategorii "Samochody Osobowe i Dostawcze" w konkursie "Liderzy Jakości OTOMOTO".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sytuacja na rynku wtórnym
Według raportu OTOMOTO "Internetowy Samochód Roku 2023" Polacy poszukujący aut na rynku wtórnym najchętniej sięgają po niemieckie samochody z silnikiem benzynowym. Pod względem częstotliwości wyświetlania ogłoszeń najbardziej interesuje nas BMW serii 3 E90. Polacy szukają coraz młodszych samochodów. Po uśrednieniu, w 2023 r. największą popularnością cieszyły się pojazdy wyprodukowane w 2018 r. Po samochody używane chętnie sięgają również firmy. Wśród aut zarejestrowanych przez przedsiębiorców aż 51 proc. stanowiły samochody używane. Najczęściej szukano pojazdów w wieku od 5 do 10 lat. Dla lata wcześniej, w 2021 roku udział rejestracji samochodów używanych przez firmy wynosił tylko 30% - zmiana w tym obszarze jest więc bardzo wyraźna.
Jak na tak dużym i chłonnym rynku dotrzeć do potencjalnego kupującego? O tym najlepiej wie zwycięzca konkursu "Liderzy Jakości OTOMOTO" w kategorii Samochody Osobowe i Dostawcze. Nagroda główna trafiła do Grupy Cichy-Zasada Volkswagen Poznań-Przeźmierowo, którą na gali reprezentował Mateusz Bąbelczyk.
– OTOMOTO to lider w sprzedaży internetowej i nasz partner. Jako grupa Cichy-Zasada od samego początku działamy z OTOMOTO i bardzo intensywnie rozwijamy ten kanał sprzedaży, bo dzięki niemu możemy dotrzeć do naszych potencjalnych klientów – powiedział Mateusz Bąbelczyk z Grupa Cichy-Zasada Volkswagen Poznań-Przeźmierowo. – Klienci w dużej mierze przenieśli się do Internetu, poszukując tam interesujących ich samochodów. OTOMOTO jest na tym rynku i się rozwija, dzięki czemu my też mogliśmy dotrzeć do tej grupy odbiorców – dodał.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
– W ogłoszeniach przede wszystkim zwracaliśmy uwagę na przejrzystość opisów, sprawdzaliśmy czy faktycznie ogłoszenia są transparentne. Dodatkową kwestią było ocenianie zdjęć, czy ich liczba jest wystarczająca i czy są odpowiedniej jakości. Czy samochody nowe i używane są pokazane w taki sposób, by zachęcić kupującego do zakupu. Część z naszych laureatów korzysta też z opcji wideo, kręci znakomite filmy ilustrujące dany samochód, dany i konkretny model samochodu, ale również konkretny egzemplarz. Dzięki temu klient może jeszcze dokładniej zobaczyć, jaki konkretnie samochód kupuje – powiedział Tomasz Sułkowski, Head of Sales w OTOMOTO i przewodniczący jury w kategorii "Auta Osobowe i Dostawcze".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
– Było bardzo profesjonalnie, bardzo wyrównany poziom i bardzo trudno było wybrać to najlepsze. Mogę zupełnie prywatnie powiedzieć, na co ja zwracam uwagę. Istotne jest to, żeby ilość informacji była wyważona, żeby nie było tej informacji za dużo. Po drugie, żeby prezentacja samochodów była czytelna. No i zdjęcia - dobrze zrobione technicznie, ale i z pomysłem – mówił Jakub Faryś z PZPM.
Jakie są składniki sukcesu według zwycięzcy? Maciej Bąbelczyk podkreśla, że muszą zgrać się dwa czynniki. Klienci chcą jak najwięcej dowiedzieć się z ogłoszenia, a także oczekują wysokiej jakości zdjęć. Na tym jednak nie koniec, bo oczywiście kluczowa jest też osoba po stronie sprzedawcy, która profesjonalnie poprowadzi dalszy proces sprzedaży. Model sprzedaży w Polsce jest dość specyficzny, ponieważ potencjalny klient nadal chce zobaczyć pojazd na żywo, ale to właśnie praca osób publikujących ogłoszenia musi być na tyle dobra, żeby zdecydował się przejechać nawet kilkaset kilometrów, obejrzeć go i sfinalizować transakcję.