Radziecki kolos na kołach. Ma dwa zbiorniki na 900 litrów paliwa każdy

Jeśli kiedykolwiek myślałeś o podróży przez surowe i nieprzyjazne tereny Syberii, powinieneś wiedzieć, że niezbędny jest do tego odpowiedni, niezawodny i mocny sprzęt. Taki, który nie podda się przy pierwszym napotkanym wyzwaniu czy przeszkodzie.

ZIL-E-167ZIL-E-167
Źródło zdjęć: © CC BYSA 3.0, RuWikipedia | Jeka3000

Radzieccy inżynierowie, mając na uwadze te wymagania, stworzyli pojazd o nazwie ZIL E-167. Niestety, mimo wielkiego potencjału, ten imponujący pojazd nie przeszedł poza fazę prototypu.

ZIL E-167 był prawdziwym kolosem na kołach. Już na etapie projektowania, z jego imponujących rozmiarów — 9 metrów długości, 3 metry wysokości i 7 ton wagi — wynikało, że będzie to pojazd z kategorii ciężkich. To z kolei oznaczało, że do jego napędzenia potrzebny będzie niezwykle mocny silnik. Właśnie dlatego zdecydowano się na zastosowanie nie jednego, ale dwóch silników V8 o pojemności 7 litrów każdy. Brzmi imponująco, prawda? W latach 60. XX wieku, taka konfiguracja oznaczała, że pojazd dysponuje mocą 180 koni mechanicznych na każdą jednostkę napędową.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Skoda Kodiaq - ma diesla i ogromny bagażnik

Jednak to, co wyróżniało ZIL-a E-167, to nie tylko jego silnik. Poza tym, że mógł osiągać prędkość ponad 60 km/h na dobrej jakości drodze, wyposażony był w system kontroli ciśnienia w oponach, wyciągarkę oraz dwa zbiorniki paliwa o pojemności 900 litrów każdy. Dodatkowo miał prześwit na poziomie 75 cm i koła o średnicy 179 cm. Jeśli ZIL E-167 napotkał na swojej drodze przeszkodę, której nie był w stanie pokonać, po prostu ją przebijał.

UNSUNG HEROES - #6 - The ZIL E167

Testy przeprowadzone na tym pojeździe wykazały, że jest on doskonale przygotowany do poruszania się w trudnych warunkach. Jednak, jak się okazało, miał jeden, niewielki mankament — przekładnie nie radziły sobie z przekazywaniem mocy, co było źródłem ciągłych problemów. Mimo początkowych planów zakupu kolejnych dwóch egzemplarzy nie udało się stworzyć następnego ZIL-a E-167.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach