Radziecki kolos na kołach. Ma dwa zbiorniki na 900 litrów paliwa każdy

Jeśli kiedykolwiek myślałeś o podróży przez surowe i nieprzyjazne tereny Syberii, powinieneś wiedzieć, że niezbędny jest do tego odpowiedni, niezawodny i mocny sprzęt. Taki, który nie podda się przy pierwszym napotkanym wyzwaniu czy przeszkodzie.

ZIL-E-167
ZIL-E-167
Źródło zdjęć: © CC BYSA 3.0, RuWikipedia | Jeka3000

07.10.2023 | aktual.: 07.10.2023 10:56

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Radzieccy inżynierowie, mając na uwadze te wymagania, stworzyli pojazd o nazwie ZIL E-167. Niestety, mimo wielkiego potencjału, ten imponujący pojazd nie przeszedł poza fazę prototypu.

ZIL E-167 był prawdziwym kolosem na kołach. Już na etapie projektowania, z jego imponujących rozmiarów — 9 metrów długości, 3 metry wysokości i 7 ton wagi — wynikało, że będzie to pojazd z kategorii ciężkich. To z kolei oznaczało, że do jego napędzenia potrzebny będzie niezwykle mocny silnik. Właśnie dlatego zdecydowano się na zastosowanie nie jednego, ale dwóch silników V8 o pojemności 7 litrów każdy. Brzmi imponująco, prawda? W latach 60. XX wieku, taka konfiguracja oznaczała, że pojazd dysponuje mocą 180 koni mechanicznych na każdą jednostkę napędową.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jednak to, co wyróżniało ZIL-a E-167, to nie tylko jego silnik. Poza tym, że mógł osiągać prędkość ponad 60 km/h na dobrej jakości drodze, wyposażony był w system kontroli ciśnienia w oponach, wyciągarkę oraz dwa zbiorniki paliwa o pojemności 900 litrów każdy. Dodatkowo miał prześwit na poziomie 75 cm i koła o średnicy 179 cm. Jeśli ZIL E-167 napotkał na swojej drodze przeszkodę, której nie był w stanie pokonać, po prostu ją przebijał.

UNSUNG HEROES - #6 - The ZIL E167

Testy przeprowadzone na tym pojeździe wykazały, że jest on doskonale przygotowany do poruszania się w trudnych warunkach. Jednak, jak się okazało, miał jeden, niewielki mankament — przekładnie nie radziły sobie z przekazywaniem mocy, co było źródłem ciągłych problemów. Mimo początkowych planów zakupu kolejnych dwóch egzemplarzy nie udało się stworzyć następnego ZIL-a E-167.

syberiasamochodyhistoria
Komentarze (13)