Radziecki kolos na kołach. Ma dwa zbiorniki na 900 litrów paliwa każdy

Jeśli kiedykolwiek myślałeś o podróży przez surowe i nieprzyjazne tereny Syberii, powinieneś wiedzieć, że niezbędny jest do tego odpowiedni, niezawodny i mocny sprzęt. Taki, który nie podda się przy pierwszym napotkanym wyzwaniu czy przeszkodzie.

ZIL-E-167ZIL-E-167
Źródło zdjęć: © CC BYSA 3.0, RuWikipedia | Jeka3000

Radzieccy inżynierowie, mając na uwadze te wymagania, stworzyli pojazd o nazwie ZIL E-167. Niestety, mimo wielkiego potencjału, ten imponujący pojazd nie przeszedł poza fazę prototypu.

ZIL E-167 był prawdziwym kolosem na kołach. Już na etapie projektowania, z jego imponujących rozmiarów — 9 metrów długości, 3 metry wysokości i 7 ton wagi — wynikało, że będzie to pojazd z kategorii ciężkich. To z kolei oznaczało, że do jego napędzenia potrzebny będzie niezwykle mocny silnik. Właśnie dlatego zdecydowano się na zastosowanie nie jednego, ale dwóch silników V8 o pojemności 7 litrów każdy. Brzmi imponująco, prawda? W latach 60. XX wieku, taka konfiguracja oznaczała, że pojazd dysponuje mocą 180 koni mechanicznych na każdą jednostkę napędową.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Skoda Kodiaq - ma diesla i ogromny bagażnik

Jednak to, co wyróżniało ZIL-a E-167, to nie tylko jego silnik. Poza tym, że mógł osiągać prędkość ponad 60 km/h na dobrej jakości drodze, wyposażony był w system kontroli ciśnienia w oponach, wyciągarkę oraz dwa zbiorniki paliwa o pojemności 900 litrów każdy. Dodatkowo miał prześwit na poziomie 75 cm i koła o średnicy 179 cm. Jeśli ZIL E-167 napotkał na swojej drodze przeszkodę, której nie był w stanie pokonać, po prostu ją przebijał.

UNSUNG HEROES - #6 - The ZIL E167

Testy przeprowadzone na tym pojeździe wykazały, że jest on doskonale przygotowany do poruszania się w trudnych warunkach. Jednak, jak się okazało, miał jeden, niewielki mankament — przekładnie nie radziły sobie z przekazywaniem mocy, co było źródłem ciągłych problemów. Mimo początkowych planów zakupu kolejnych dwóch egzemplarzy nie udało się stworzyć następnego ZIL-a E-167.

Wybrane dla Ciebie
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥