Zasada działania systemu MultiAir - część 2
System MultiAir stosowany w silnikach Fiata tak naprawdę zaczyna dopiero raczkować. Już teraz można jednak wyróżnić wiele korzyści przemawiających za tą technologią.
02.03.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:27
W poprzednim artykule zasadę działania systemu MultiAir. Nie jest on skomplikowany, ale jak się okazało pomimo moich starań, opis ten najwyraźniej nie był dla wszystkich jasny. Myślę jednak, żepo dłuższej analizie w końcu każdemu uda się zrozumieć schemat działania tego układu i będzie mógł z większym zrozumieniem spojrzeć na opisane dzisiaj korzyści, jakie płyną ze stosowania MultiAir.
Jako że do tej pory technika ta została zastosowana tylko w silnikach Fiata, włoski producent podaje konkretne wartości liczbowe odnośnie zysków w danych obszarach. I tak wg. Fiata, korzyści ze stosowania MultiAir to:
- Maksymalna moc większa o 10 proc., dzięki zastosowaniu bardziej energooszczędnego rozrządu
- Większy moment obrotowy przy niskich obrotach o ok. 15 proc.. Jest to zasługa możliwości wcześniejszego zamykania zaworów ssących, co pozwala wyeliminować cofanie się powietrza do kolektora, a tym samym zwiększenie ilości powietrza uwięzionego w cylindrach.
- Zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 o ok. 10 proc.. Dzięki elastycznemu dozowaniu tłoczonego powietrza do cylindrów, zmniejsza się straty energii, które normalnie występują przy niepotrzebnym jego pompowaniu. Korzyści dotyczą zarówno silników wolnossących jak i turbodoładowanych o tej samej objętości skokowej.
- W przypadku silników o niskiej objętości skokowej (TwinAir), i wysokiej mocy, spalanie może być niższe nawet o 25 proc. w stosunku do konstrukcji o takich samych osiągach, ale bez systemu MultiAir.
- Zmniejszenie poziomu emisji rzędu 40 proc. dla HC/CO i 60 proc. dla NOx w wyniku optymalnego sterowania zaworami podczas rozgrzewania się silnika i wewnętrznej recyrkulacji spalin poprzez ponowne uchylanie się zaworów podczas suwu wydechu.
- Znacznie lepsza elastyczność silników dzięki stałemu, atmosferycznemu ciśnieniu powietrza dolotowego w silnikach wolnossących i turbodoładowanych, a także poprzez sprawne i szybkie sterowanie przepływem powietrza cylinder po cylindrze, suw po suwie.
MultiAir zostało wprowadzone przez Fiata w 2009 roku. Tak jak w przypadku każdej nowej, przełomowej technologii, nie wykorzystuje ona jeszcze w 100 proc. swojego potencjału. Jest to dość zrozumiałe ze względu na chęci minimalizacji ryzyka przemysłowego.
W przyszłości należałoby się spodziewać integracji bezpośredniego sterowania masami powietrza z bezpośrednim wtryskiem benzyny, co jeszcze bardziej poprawi elastyczność i obniży spalanie. Zaawansowanie techniki wielokrotnego otwarcia zaworów pozwoli na dalsze zmniejszenie emisji CO2. Technologia MultiAir jest bardzo młoda, ale już teraz otworzyła świat dalszych, potencjalnych korzyści.
Źródło: FIAT