Z konfliktem w tle – Brabham M5 BT 64 (2009)

Z konfliktem w tle – Brabham M5 BT 64 (2009)

Z konfliktem w tle – Brabham M5 BT 64 (2009)
Olgierd Lachowski
18.01.2011 08:00, aktualizacja: 07.10.2022 17:04

W 2008 roku na salony powrócił Brabham Racing i od razu pokazał przerobione BMW M3. Wkrótce na jaw wyszedł ostry konflikt między tunerem a rodziną Brabham. Nie przeszkodziło to jednak niemieckiej firmie pokazać kolejnego samochodu – BMW M5 BT 64.

W 2008 roku na salony powrócił Brabham Racing i od razu pokazał przerobione BMW M3. Wkrótce na jaw wyszedł ostry konflikt między tunerem a rodziną Brabham. Nie przeszkodziło to jednak niemieckiej firmie pokazać kolejnego samochodu – BMW M5 BT 64.

Brabham M5 BT 64 fot.1
Brabham M5 BT 64 fot.1

Gdy Australijczyk Sir Jack Brabham oskarżył niemiecką firmę tuningową Brabham Racing o bezprawne używanie jego nazwiska, tuner w notce prasowej zdecydowanie stwierdził, że nie ma nic wspólnego z 3-krotnym Mistrzem Świata Formuły 1.

Skoro obecne Brabham Racing nie ma z byłym zespołem wyścigowym nic wspólnego, to dlaczego w nazwach wszystkich bolidów widnieją skróty BT, nawiązujące do nazw bolidów wyścigowych Brabhama sprzed wielu lat? W przypadku M3 BT 92 tuner tłumaczył, że litery BT nie są związane z nazwiskami Brabhama i Touranaca (twórców bolidów wyścigowych), a 92 pochodzi od wewnętrznego oznaczenia BMW dla modelu coupé serii 3 – E92.

Brabham M5 BT 64 fot.
Brabham M5 BT 64 fot.

Doszło już nawet do tego, że Jack Brabham oskarżył firmę o żerowanie na jego nazwisku. Brabham Racing odpowiada natomiast, że nazwa z założenia nie ma się kojarzyć z historycznym Brabhamem. Trochę to wątpliwe, bo w notatce prasowej z listopada 2008 roku Brabham Racing reklamował się, pisząc m.in.:

Jedna z najbardziej prestiżowych marek samochodów wróciła. Po licznych sukcesach w Formule 1 i szesnastu latach nieobecności legendarny zespół wyścigowy został reaktywowany.

Interpretacja tych słów może być tylko jedna. Ale jeśli nawet zgodzić się z zespołem tuningowym, że nie ma nic wspólnego z Sir Brabhamem i Formułą 1, to dlaczego, u diabła, w logo widnieje fragment bolidu F1? Na protesty Sir Brabhama (pierwszy tytuł szlachecki za osiągnięcia w wyścigach) Niemcy odpowiedają, że mają częściowo prawa do nazwy, a Jack Brabham nie jest jedynym ich właścicielem (jest tylko jednym z akcjonariuszy spółki będącej posiadaczem praw do nazwy Brabham Racing).

Brabham M5 BT 64 fot.6
Brabham M5 BT 64 fot.6

Przejdźmy do samochodu. Nieprodukowane już M5 jest napędzane silnikiem V10, który po tuningu ma zwiększoną objętość skokową. Tuner rozwiercił cylindry o 1,25 mm i zwiększył skok tłoka aż o 5 mm. To dało łącznie objętość 5477 cm[sup]3[/sup] zamiast seryjnych 5,0 l.

Wśród bardzo długiej listy modyfikacji są inne korbowody i tłoki, wałki rozrządu, układ zasilania, system sterowania silnikiem itd. Po modyfikacjach motor wytwarza 613 KM mocy (seryjnie 507 KM) przy 8250 obr./min oraz 567 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 6250 obr./min.

Ważący ponad 1800 kg sedan klasy średniej wyższej, dzięki zwiększonej mocy, od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 3,90 s, czyli aż o 0,80 s szybciej niż seryjne BMW M5. Na sprint do 200 km/h auto potrzebuje tylko 11,60 s. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 330 km/h.

Pod względem wyglądu - poza większymi kołami - Brabham M5 nie różni się w ogóle od seryjnego BMW. W przerobionym samochodzie zastosowano 20-calowe pięcioramienne felgi. Z przodu mają one szerokość 8,5”, a z tyłu 10,0”. Opony pochodzą z firmy Dunlop i mają rozmiar 255/30 (przód) i 265/30 (tył).

Brabham M5 BT 64 fot.4
Brabham M5 BT 64 fot.4

Nie wiadomo, jak kształtują się ceny za usługi świadczone przez Brabham Racing.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: V10, 90supo/sup, S85B50
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 5477 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 613 KM przy 8250 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 111,92 KM/l (seryjny – 101,42 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 567 Nm przy 6250 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, manualna zautomatyzowana SMG
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
  • Koła przednie: 8,5 x 20″
  • Koła tylne: 10,0 x 20″
  • Opony przednie: 255/30 R 20
  • Opony tylne: 265/30 R 20

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1830 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,99 kg/KM (seryjny – 3,61 kg/KM)
  • Długość: 4855 mm
  • Szerokość: 1846 mm
  • Rozstaw osi: 2889 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,90 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 11,60 s
  • Prędkość maksymalna: Ograniczona do 330 km/h

Źródło: evo

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)