333 km/h samochodem na LPG!!! – G‑Power M5 Hurricane GS (2010)
W Polsce samochodów zasilanych LPG jest mnóstwo, ale chyba nie ma ani jednego zbliżonego osiągami do tego BMW M5. Niebieski sedan przygotowany przez G-Power jest najszybszym (według tunera) samochodem na LPG.
13.01.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:03
W Niemczech propan-butan nie jest tak popularny jak w Polsce, nie jest też aż tak popularny jak gaz ziemny, ale nie oznacza to, że nie buduje się w tym kraju superszybkich aut spalających LPG. Najnowszym przykładem takiego supersamochodu jest BMW „spreparowane” przez znany zespół G-Power.
Za bazę posłużyło seryjne BMW M5 napędzane opisywanym przeze mnie już kilka razy silnikiem S85B50. To 10-cylindrowiec o objętości skokowej 5,0 l. Nagrodzony dwukrotnie tytułem silnika roku motor seryjnie wytwarza moc 507 KM przy 7750 obr./min, a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 520 Nm przy 6100 obr./min.
Jednostka jest wyposażona w system Double VANOS, czyli układ zmiany czasów otwarcia i zamknięcia zaworów dolotowych i wydechowych. Zamiast piezoelektrycznych czujników spalania stukowego w S85B50 BMW zastosowało pomiar prądów jonowych.
Taki właśnie silnik był bazą do dalszych zmian przeprowadzonych przez G-Power. Tuner zainstalował doładowanie w postaci dwóch sprężarek mechanicznych ASA T1-313, stosowanych także w Hurricane RS. G-Power chwali się, że jako jedyna firma ma na tyle głęboką wiedzę na temat konstrukcji S85B50, by oferować do niego doładowanie. Kilka ekip korzysta z usług G-Power w tuningu tego motoru, np. Lumma Design.
Kompresory pracują z nadciśnieniem 0,6 bara. Układy olejenia sprężarek zostały sprzężone z układem smarowania silnika za pomocą przewodów zwanych bypassami. O dopływ odpowiedniej ilości powietrza dbają nowe większe wloty z włókien węglowych oraz filtry powietrza o ograniczonych oporach wewnętrznych. Chłodzenie powietrza doładowującego jest zapewnione przez zaprojektowane specjalnie do M5 chłodnice międzystopniowe.
W samym silniku zmieniono wtryskiwacze paliwa na przystosowane do większych przepływów, do tego zamontowano nowe, lżejsze i lepiej wyważone korbowody. Wypływ spalin jest kontrolowany poprzez nowy układ wydechowy zbudowany ze stali wysokiej jakości, na którego końcu znajdują się 4 końcówki o średnicy 83 mm każda.
Zdemontowany został też ogranicznik prędkości maksymalnej. Przeróbki skomplikował dodatkowo fakt montażu sekwencyjnej instalacji gazowej. Wszystkim zarządza odpowiednio „skrojona” mapa silnika.
Zaawansowane modyfikacje poskutkowały dużym wzrostem mocy maksymalnej, która wynosi teraz 660 KM. Maksymalny moment obrotowy jest większy niż w zasilanym benzyną M5 Hurricane Evo II (te same przeróbki i ta sama moc co w Hurricane GS) o 25 Nm i sięga 650 Nm.
Za przeróbkami silnika poszły modyfikacje układu hamulcowego i zawieszenia, w którym amortyzatory mają obecnie 9-stopniową regulację charakterystyki tłumienia i płynną regulację wysokości. Pracownicy G-Power zmienili też koła w BMW i ma teraz ono 20-calowe felgi Silverstone Sport Club o szerokości 9,0” z przodu i 10,5” z tyłu, na które nałożyli opony 255/35 (przód) i 285/30 (tył). Jak zapewniają inżynierowie, koła, mimo że większe od fabrycznych, są od nich lżejsze za sprawą ultralekkich felg.
Weryfikacja osiągów samochodu odbyła się tuż przed 3:00 w nocy 8 września ubiegłego roku (dziwne, że G-Power tyle czasu czekał z opublikowaniem wyników) na zamkniętym odcinku autostrady, gdzie M5 Hurricane GS rozpędziło się do 333 km/h, ustanawiając w ten sposób (jak twierdzi G-Power) rekord świata wśród dopuszczonych do ruchu samochodów zasilanych LPG. Na stronie tunera nie ma wyraźnej informacji, czy ten wynik jest rekordem oficjalnym.
Jak wykazały inne pomiary, G-Power M5 potrzebuje 4,60 s, aby osiągnąć 100 km/h, i 11,04 s na rozpędzenie się do 200 km/h.
Skoro już mowa o rekordach, to Hurricane GS jest szybsze od najszybszego dotąd takiego wozu, którym był Ac Schnitzer GP3.10 Concept. Osiągnął on na Nardò 318 km/h. GP3.10 miał także silnik V10 z BMW M5. Najszybszym zdolnym do ruchu po drogach publicznych samochodem napędzanym gazem (tyle że biogazem) jest Hohenester A4 HS650, który na torze w Papenburgu pomknął z prędkością 364,6 km/h. To oficjalny rekord. Również oficjalnym wynikiem może się pochwalić spalające gaz ziemny Bugatti EB 110 GT GreenGas, któremu dawno temu, bo w 1995 roku, zmierzono prędkość 344 km/h, czyli o 2 km/h więcej niż osiągało EB 110 GT na benzynę.
Wróćmy jeszcze na chwilę do G-Power. Zestaw tuningowy do silnika wraz z układem zasilania LPG firma oferuje za 33 571, 43 euro bez podatków i instalacji. Ciekawe, jakie osiągi i moc ma najmocniejsze polskie auto na gaz (jakikolwiek gaz)?
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: V10, 90supo/sup, S85B50
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4999 cmsup3/sup
- Doładowanie: Dwa kompresory ASA T1-313
- Moc maksymalna: 660 KM przy 7500 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 132,03 KM/l (seryjny – 101,42 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 650 Nm przy 5000 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, manualna zautomatyzowana SMG
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
- Koła przednie: 9,0 x 20″ Silverstone Sport Club
- Koła tylne: 10,5 x 20″ Silverstone Sport Club
- Opony przednie: 255/35 R 20
- Opony tylne: 285/30 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1830 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,77 kg/KM (seryjny – 3,61 kg/KM)
- Długość: 4855 mm
- Szerokość: 1846 mm
- Rozstaw osi: 2889 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,60 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 11,04 s
- Prędkość maksymalna: 333 km/h
Źródło: g-power