333 km/h samochodem na LPG!!! – G-Power M5 Hurricane GS (2010)

333 km/h samochodem na LPG!!! – G‑Power M5 Hurricane GS (2010)

333 km/h samochodem na LPG!!! – G-Power M5 Hurricane GS (2010)
Olgierd Lachowski
13.01.2011 08:30, aktualizacja: 07.10.2022 17:03

W Polsce samochodów zasilanych LPG jest mnóstwo, ale chyba nie ma ani jednego zbliżonego osiągami do tego BMW M5. Niebieski sedan przygotowany przez G-Power jest najszybszym (według tunera) samochodem na LPG.

G-Power M5 Hurricane GS fot.4
G-Power M5 Hurricane GS fot.4

W Niemczech propan-butan nie jest tak popularny jak w Polsce, nie jest też aż tak popularny jak gaz ziemny, ale nie oznacza to, że nie buduje się w tym kraju superszybkich aut spalających LPG. Najnowszym przykładem takiego supersamochodu jest BMW „spreparowane” przez znany zespół G-Power.

Za bazę posłużyło seryjne BMW M5 napędzane opisywanym przeze mnie już kilka razy silnikiem S85B50. To 10-cylindrowiec o objętości skokowej 5,0 l. Nagrodzony dwukrotnie tytułem silnika roku motor seryjnie wytwarza moc 507 KM przy 7750 obr./min, a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 520 Nm przy 6100 obr./min.

Jednostka jest wyposażona w system Double VANOS, czyli układ zmiany czasów otwarcia i zamknięcia zaworów dolotowych i wydechowych. Zamiast piezoelektrycznych czujników spalania stukowego w S85B50 BMW zastosowało pomiar prądów jonowych.

G-Power M5 Hurricane GS fot.12
G-Power M5 Hurricane GS fot.12

Taki właśnie silnik był bazą do dalszych zmian przeprowadzonych przez G-Power. Tuner zainstalował doładowanie w postaci dwóch sprężarek mechanicznych ASA T1-313, stosowanych także w Hurricane RS. G-Power chwali się, że jako jedyna firma ma na tyle głęboką wiedzę na temat konstrukcji S85B50, by oferować do niego doładowanie. Kilka ekip korzysta z usług G-Power w tuningu tego motoru, np. Lumma Design.

Kompresory pracują z nadciśnieniem 0,6 bara. Układy olejenia sprężarek zostały sprzężone z układem smarowania silnika za pomocą przewodów zwanych bypassami. O dopływ odpowiedniej ilości powietrza dbają nowe większe wloty z włókien węglowych oraz filtry powietrza o ograniczonych oporach wewnętrznych. Chłodzenie powietrza doładowującego jest zapewnione przez zaprojektowane specjalnie do M5 chłodnice międzystopniowe.

W samym silniku zmieniono wtryskiwacze paliwa na przystosowane do większych przepływów, do tego zamontowano nowe, lżejsze i lepiej wyważone korbowody. Wypływ spalin jest kontrolowany poprzez nowy układ wydechowy zbudowany ze stali wysokiej jakości, na którego końcu znajdują się 4 końcówki o średnicy 83 mm każda.

Zdemontowany został też ogranicznik prędkości maksymalnej. Przeróbki skomplikował dodatkowo fakt montażu sekwencyjnej instalacji gazowej. Wszystkim zarządza odpowiednio „skrojona” mapa silnika.

G-Power M5 Hurricane GS fot.5
G-Power M5 Hurricane GS fot.5

Zaawansowane modyfikacje poskutkowały dużym wzrostem mocy maksymalnej, która wynosi teraz 660 KM. Maksymalny moment obrotowy jest większy niż w zasilanym benzyną M5 Hurricane Evo II (te same przeróbki i ta sama moc co w Hurricane GS) o 25 Nm i sięga 650 Nm.

Za przeróbkami silnika poszły modyfikacje układu hamulcowego i zawieszenia, w którym amortyzatory mają obecnie 9-stopniową regulację charakterystyki tłumienia i płynną regulację wysokości. Pracownicy G-Power zmienili też koła w BMW i ma teraz ono 20-calowe felgi Silverstone Sport Club o szerokości 9,0” z przodu i 10,5” z tyłu, na które nałożyli opony 255/35 (przód) i 285/30 (tył). Jak zapewniają inżynierowie, koła, mimo że większe od fabrycznych, są od nich lżejsze za sprawą ultralekkich felg.

Weryfikacja osiągów samochodu odbyła się tuż przed 3:00 w nocy 8 września ubiegłego roku (dziwne, że G-Power tyle czasu czekał z opublikowaniem wyników) na zamkniętym odcinku autostrady, gdzie M5 Hurricane GS rozpędziło się do 333 km/h, ustanawiając w ten sposób (jak twierdzi G-Power) rekord świata wśród dopuszczonych do ruchu samochodów zasilanych LPG. Na stronie tunera nie ma wyraźnej informacji, czy ten wynik jest rekordem oficjalnym.

G-Power M5 Hurricane GS fot.7
G-Power M5 Hurricane GS fot.7

Jak wykazały inne pomiary, G-Power M5 potrzebuje 4,60 s, aby osiągnąć 100 km/h, i 11,04 s na rozpędzenie się do 200 km/h.

Skoro już mowa o rekordach, to Hurricane GS jest szybsze od najszybszego dotąd takiego wozu, którym był Ac Schnitzer GP3.10 Concept. Osiągnął on na Nardò 318 km/h. GP3.10 miał także silnik V10 z BMW M5. Najszybszym zdolnym do ruchu po drogach publicznych samochodem napędzanym gazem (tyle że biogazem) jest Hohenester A4 HS650, który na torze w Papenburgu pomknął z prędkością 364,6 km/h. To oficjalny rekord. Również oficjalnym wynikiem może się pochwalić spalające gaz ziemny Bugatti EB 110 GT GreenGas, któremu dawno temu, bo w 1995 roku, zmierzono prędkość 344 km/h, czyli o 2 km/h więcej niż osiągało EB 110 GT na benzynę.

G-Power M5 Hurricane GS fot.10
G-Power M5 Hurricane GS fot.10

Wróćmy jeszcze na chwilę do G-Power. Zestaw tuningowy do silnika wraz z układem zasilania LPG firma oferuje za 33 571, 43 euro bez podatków i instalacji. Ciekawe, jakie osiągi i moc ma najmocniejsze polskie auto na gaz (jakikolwiek gaz)?

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: V10, 90supo/sup, S85B50
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4999 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwa kompresory ASA T1-313
  • Moc maksymalna: 660 KM przy 7500 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 132,03 KM/l (seryjny – 101,42 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 650 Nm przy 5000 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, manualna zautomatyzowana SMG
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
  • Koła przednie: 9,0 x 20″ Silverstone Sport Club
  • Koła tylne: 10,5 x 20″ Silverstone Sport Club
  • Opony przednie: 255/35 R 20
  • Opony tylne: 285/30 R 20

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1830 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,77 kg/KM (seryjny – 3,61 kg/KM)
  • Długość: 4855 mm
  • Szerokość: 1846 mm
  • Rozstaw osi: 2889 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,60 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 11,04 s
  • Prędkość maksymalna: 333 km/h

Źródło: g-power

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)