Wół roboczy? Lupini SuperUte SS (2010)
O RPA w kontekście motoryzacji pisze się rzadko, a jeśli już, są to informacje - delikatnie mówiąc - nieciekawe. Ostatnio gdy pisałem o tym kraju, informowałem o tragicznej historii Uwe Gemballi. Dziś będzie o czymś zupełnie innym. W RPA sprzedawany jest pod marką Chevrolet identyczny jak Holden VE Ute SS samochód. Tuningiem tego nietypowego auta zajęła się południowoafrykańska firma Lupini Power.
14.11.2010 | aktual.: 07.10.2022 16:49
O RPA w kontekście motoryzacji pisze się rzadko, a jeśli już, są to informacje - delikatnie mówiąc - nieciekawe. Ostatnio gdy pisałem o tym kraju, informowałem o tragicznej historii Uwe Gemballi. Dziś będzie o czymś zupełnie innym. W RPA sprzedawany jest pod marką Chevrolet identyczny jak Holden VE Ute SS samochód. Tuningiem tego nietypowego auta zajęła się południowoafrykańska firma Lupini Power.
Holden (Chevrolet) Ute SS to dwumiejscowy pick-up wyposażony w silnik GM LS2. To 8-cylindrowa widlasta jednostka napędowa o objętości skokowej 6,0 l, montowana niegdyś w Chevroletach Corvette. Opuszczające fabrykę LS2, ma moc 367 KM uzyskiwaną przy 5600 obr./min oraz moment obrotowy wynoszący 530 Nm przy 4400 obr./min.
Zainstalowanie tego motoru pod maską Ute sprawia, że jest on chyba najszybszym „tragarzem” na świecie. Mało kto jednak kupuje tego typu samochód z tak mocnym silnikiem, żeby wozić graty w skrzyni ładunkowej.
Lupini Power to pierwsza firma tuningowa z Republiki Południowej Afryki, o której słyszę. Tuner chce od razu wejść na rynek z przytupem, więc zaprezentował swoją wersję Chevroleta Ute SS.
Silnik otrzymał do pomocy kompresor i w efekcie wytwarza teraz moc 542 KM i maksymalny moment obrotowy 796 Nm. Zaskakujący może być fakt, że wzmocniony LS2 zużywa odrobinę mniej paliwa niż fabryczny.
Moc jest przekazywana za pomocą 6-biegowej automatycznej skrzyni biegów na tylny most, gdzie jest rozdzielana przez mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym (do kupienia jako opcja) na tylne koła.
Znacznie lepsze parametry motoru przełożyły się na poprawienie osiągów. Przyspieszenie od 0 do 96 km/h skróciło się o 1,60 s do 4,40 s. Podczas gdy fabryczny Ute SS osiąga kres swoich możliwości przy 240 km/h, Lupini SuperUte SS rozpędza się do aż 280 km/h.
Lepsze osiągi wymagają wydajniejszego układu hamulcowego, dlatego tuner zmienił seryjne 290-milimetrowe przednie tarcze hamulcowe na tarcze o średnicy 320 mm, które są zatrzymywane zaciskami o czterech tłoczkach każdy.
Razem z tuningiem silnika zmieniane są sprężyny zawieszenia na sztywniejsze. Wybredniejsi klienci mogą opcjonalnie wybrać kompletne zawieszenie renomowanej niemieckiej firmy Bilstein. Auto stoi na kołach z 20-calowymi felgami i oponami 245/35 z przodu oraz 285/30 z tyłu.
Gotowy samochód to wydatek 63 000 euro, przy czym 1/3 ceny to koszt tuningu. W cenę pick-upa wliczona jest 5-letnia gwarancja tunera. Lupini planuje wyprodukować zaledwie kilka egzemplarzy SuperUte SS.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: V8, 90supo/sup, LS2
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: OHV, 2 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 5967 cmsup3/sup
- Doładowanie: Kompresor
- Moc maksymalna: 542 KM przy 5600 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 90,83 KM/l (seryjny – 61,51 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 796 Nm przy 3400 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
- Typ napęd: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 320 mm, 4-tłoczkowe zaciski
- Koła przednie: 8,5 x 20”
- Koła tylne: 10,0 x 20”
- Opony przednie: 245/35 R 20 Bridgestone Potenza
- Opony tylne: 285/30 R 20 Bridgestone Potenza
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1770 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,27 kg/KM (seryjny – 4,82 kg/KM)
- Długość: 5046 mm
- Szerokość: 1899 mm
- Rozstaw osi: 3009 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-64 km/h: 2,50 s
- Przyspieszenie 0-96 km/h: 4,40 s
- Przyspieszenie 0-160 km/h: 9,90 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 15,50 s
- Przyspieszenie 0-240 km/h: 22,90 s
- Przyspieszenie 80-120 km/h: 3, 10 s
- Przyspieszenie 120-160 km/h: 3,50 s
- Czas przejazdu 1/4 mili (402,34 m) ze startu stojącego: 12,70 s
- Czas przejazdu 1000 m ze startu stojącego: 22,80 s
- Prędkość maksymalna: 280 km/h
Źródło: worldcarfans