Turbodoładowany czy wolnossący - oto jest pytanie

Wybierając nowy samochód producenci dają nam nieraz wybór pomiędzy czymś nowym, a starym sprawdzonym. Przeważnie mamy do wyboru starszy generacyjnie silnik wolnossący i silnik o mniejszej pojemności z turbodoładowaniem, który będzie mógł spełniać surowsze normy emisji spalin oraz CO2. Parę miesięcy temu miałem przyjemność przetestować Fiestę z silnikiem 1,0 Ecoboost o mocy 100 KM i porównać z moją Fiestą z wolnossącym silnikiem Duratec 1,4 96 KM.

Komora silnika EcoboostKomora silnika Ecoboost
Źródło zdjęć: © test.auto.pl
Maciej Kukiełka
Obraz
© test.auto.pl
Obraz
© test.auto.pl
Obraz
© test.auto.pl
Obraz
© test.auto.pl
Fiesta mk7 vs. mk7fl
Fiesta mk7 vs. mk7fl © test.auto.pl

Silnik 1,4 Duratec 96 KM bazuje na konstrukcji silnika 1,25 Zetec, który już był stosowany w Fiestach od dobrych 15 lat. Od tego momentu silnik zyskał dobrą opinię. Natomiast 1,0 Ecoboost jest oferowany w Fieście od dwóch lat i jeszcze opinia o tym silniku nie wykreowała się.

Układ rozrządu w obu silnikach to DOHC, dwa wałki rozrządu w głowicy z 4 zaworami na cylinder, przy czym Ecoboost wyposażono również w układ zmiennych faz rozrządu (Ti-VCT) regulowanych niezależnie dla obu wałków.

Zaglądamy pod maskę

Komora silnika Duratec jest mniej zapełniona. Wydaje się, że można spokojnie zamontować większy silnik. Otwierając maskę Ecoboosta mamy mało miejsca, wszystko jest w zwarte i ciasno upakowane.

Dźwięk silnika

Porównując oba silniki można stwierdzić, że pracują cicho na biegu jałowym. Podczas jazdy trzycylindrowy silnik Ecoboost wydaje z siebie rasowy pomruk, niestety silnik Duratec takiego dźwięku nie posiada, a jego dźwięk raczej nazwał bym chropowatym. Dzięki dłużej zestopniowanej skrzyni biegów Ecoboostem można ciszej podróżować rozwijając prędkości autostradowe.

Silnik Duratec
Silnik Duratec © test.auto.pl

Skrzynia biegów

Obydwa silniki posiadają tę samą skrzynię 5-biegową, różniącą się jedynie zestopniowaniem. Wolnossąca jednostka ma krótsze przełożenie przekładni głównej. W Fieście podczas jazdy biegi wchodzą bez najmniejszych problemów. Wsteczny bieg jest niesynchronizowany i podczas toczenia niemożliwe jest wrzucenie biegu wstecznego.

Silnik Ecoboost
Silnik Ecoboost © test.auto.pl

Jazda

Duratec wydaje się być ospały przy niskich obrotach (maksymalny moment obrotowy 125 Nm przy 4200 obr./min.). W przypadku Ecoboosta dzięki zamontowanej turbosprężarce o małym momencie bezwładności silnik może uzyskać moc w całym zakresie prędkości obrotowej i osiągnąć maksymalny moment obrotowy – 170 Nm, który jest dostępny w przedziale 1400-4000 obr/min. Na przyspieszenie do 100 km/h 96-konny Duratec potrzebuje 12,2 s i może rozpędzić Fiestę maksymalnie do 175 km/h.

Sprint do setki w wykonaniu Ecoboosta jest o sekundę lepszy (11,2 s.) a prędkość maksymalna w jego przypadku to 180 km/h. Obciążona Fiesta z silnikiem wolnossącym traci swoją dynamikę, w takim przypadku turbodoładowana jednostka lepiej się sprawuje choć też jest odczuwalna utrata mocy.

Fiesta mk7 duratec
Fiesta mk7 duratec © test.auto.pl

Spalanie

Z moich obserwacji Ecoboost nie będzie drastycznie mniej palił porównując z Duratec, spalanie może być maksymalnie o 1 litr mniejsze. Na trasie przy prędkości 90 km/h realne spalanie to 5,5-6 l/100 km, przy 140 km/h 8-9l/100 km. W mieście zużycie paliwa może wahać się w przedziale pomiędzy 8 a 12 litrami w zależności od ruchu na drodze, długości odcinka czy warunków atmosferycznych.

ECO ;)
ECO ;) © test.auto.pl

Jaki dziś bym wybrał silnik?

Ecoboost, ale nie dlatego, że mniej pali czy jest eco, a dlatego że po prostu lepiej się nim jeździ, dysponuje lepszą charakterystyką w porównaniu z Duratecem, co ma bezpośrednie przełożenie na komfort jazdy. Wybierając nowy miejski samochód raczej nie zwracam uwagi na żywotność silnika - pierwszy okres jest zwykle bezawaryjny. Wybierając używany samochód wybrałbym ten w lepszym stanie technicznym choć wolałbym wybrać Ecoboosta.

Dane techniczne

Dane techniczne
Dane techniczne © Ford
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę