Niemcy panikują. Scholz nagle jest przeciwny decyzji UE 

Olaf Scholz, kanclerz upadłej koalicji rządzącej stwierdził, że kary za zbyt dużą emisję dwutlenku węgla nie powinny mieć miejsca. Te mają dać się we znaki producentom aut już od 1 stycznia, gdy limit na średnią emisję całej oferty zostanie zaostrzony.

German Chancellor Olaf Scholz gestures during a press conference at the Social Democrats headquarters Willy-Brandt-Haus in Berlin, Germany, 25 November 2024. The Social Democratic Party (SPD) invited for a press conference after meetings of committees to discuss current issues and nominate the chancellor candidate for the upcoming German federal election 2025. EPA/CLEMENS BILAN Dostawca: PAP/EPA.
Źródło zdjęć: © PAP | PAP/EPA/CLEMENS BILAN
Mateusz Lubczański

- Pieniądze muszą pozostać w firmach, by mogły je przeznaczyć na modernizację przemysłu, swojej działalności - powiedział kanclerz Olaf Scholz, cytowany przez agencję Reuters.

O co chodzi z tymi karami? Wyjaśniamy w tekście poniżej:

Wcześniej podobne stanowisko (choć wskazujące na zawieszenie, a nie usunięcie kar) zajął wicekanclerz i minister gospodarki Robert Habeck. Po spotkaniu ze swoim włoskim odpowiednikiem (który również chłodno oceniał sprawę kar dla producentów), Niemiec stwierdził, że "pozostaje pragmatykiem jeśli chodzi o ewolucję [transportu – dop. red.]".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Škoda Elroq to pierwszy kompaktowy elektryk marki. Cena zapowiada się atrakcyjnie

Dziś jeszcze limit emisji CO2 wynosi 95 g/km, ale od 1 stycznia 2025 roku będzie to 93,6 g/km. To oznacza, że producenci będą skupiać się na – oczywiście droższych – hybrydach, hybrydach plug-in oraz pojazdach elektrycznych.

Z drugiej jednak strony niemieckie Porsche stwierdza, że klienci zainteresowani są pojazdami spalinowymi i dalej zamierza rozwijać te konstrukcje. Ambitne plany elektryfikacji gamy (połowa sprzedaży to elektryki i plug-iny w 2025 r.) zostały odłożone na półkę.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów