Tarcza antyinflacyjna nie wystarczyła. Paliwa już droższe niż przed obniżką podatków

Ceny paliw idą w górę w niesamowitym tempie. W tydzień od wybuchu wojny w Ukrainie podrożały o 46 gr, a za chwilę, w jeden dzień o kolejne 30 gr. Już są wyższe niż przed wprowadzeniem tarczy antyinflacyjnej. A na wakacje zostanie ona usunięta.

Jeszcze trochę ponad miesiąc temu takie ceny przerażały. Dziś powoli przechodzą do historii, szkoda, że nie w tym kierunku, który byśmy chcieli.Jeszcze trochę ponad miesiąc temu takie ceny przerażały. Dziś powoli przechodzą do historii, szkoda, że nie w tym kierunku, który byśmy chcieli.
Marcin Łobodziński

Pamiętacie dzień 1 lutego 2022 r., kiedy to na wszystkich stacjach paliw zrobiło się taniej nawet o 60 gr na litrze? To zapomnijcie o tym. Skupmy się na dniu 31 stycznia. Ceny wystrzeliły w górę przed obniżką VAT z 23 na 8 proc. Na najdroższych stacjach benzyna i olej napędowy kosztowały trochę ponad 6 zł.

Teraz wróćmy do rzeczywistości. Jeszcze posiłkując się średnimi cenami paliw, można powiedzieć, że są podobne do tych, jakie obowiązywały przed wprowadzeniem tarczy antyinflacyjnej. Zbliżają do do 5,90-6,00 zł za litr. Niestety na wielu stacjach normą jest cena benzyny w okolicy 6,20 zł/l, a oleju napędowego 6,40-6,50 zł/l.

Ceny ropy idą w górę, więc paliw też

2 marca baryłka ropy WTI kosztowała 111 dolarów, co w skali 5 lat jest wynikiem rekordowym. Historycznie drożej było tylko w roku 2008 i 2011. Dla zobrazowania sytuacji, kiedy mówimy o stosunkowo tanim paliwie, ropa kosztuje ok. 50-60 dolarów za baryłkę, a w czasie kryzysu wywołanego pandemią kosztowała 30-40 dolarów.

Co gorsza, bank inwestycyjny Goldman Sachs w jednym z ostatnich raportów przestrzega, że jeśli nie dojdzie do przełomu w negocjacjach pokojowych, ceny surowców będą musiały gwałtownie wzrosnąć.

Ceny te przekładają się na ceny w hurtowniach, a te od 24 lutego poszły w górę z poziomu 5000 zł/m3 do 5800 zł/m3 w przypadku oleju napędowego i od ok. 5200 do blisko 6400 zł/m3 w przypadku benzyny. To wzrosty odpowiednio o 16 proc. (benzyna) i 23 proc. (olej napędowy).

A gdyby zdjąć tarczę?

To ma odzwierciedlenie na stacjach. A przecież ceny jakie widzimy, to "rządowa promocja" w postaci tarczy antyinflacyjnej, która potrwa tylko do końca lipca. Jeśli teraz zostałaby przywrócona poprzednia stawka VAT, to nawet zakładając, że średnie ceny na dziś to ok. 6 zł/l (takich wielu by sobie życzyło), ze starym podatkiem wynosiłyby one ok. 6,80 zł/l.

Jeśli wiec wszystko złożymy w całość, a wzrosty cen ropy będą tylko takie jak teraz i rząd postanowi przywrócić na paliwo VAT 23 proc., to zbliżymy się do cen europejskich, bo za paliwo będziemy płacić gdzieś pomiędzy 7 a 8 zł.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Od poniedziałku wielka akcja. Policja będzie działać przez tydzień
Od poniedziałku wielka akcja. Policja będzie działać przez tydzień
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀