Toyota Hilux 5 generacji

Generacja
Toyota Hilux 5 generacji

W 1989 roku na rynki całego świata weszła piąta generacja modelu Hilux. Samochód cechował się przede wszystkim tym, że na całym świecie sprzedawano go z tak samo wyglądającym nadwoziem, co nie miało miejsca do tej pory w przypadku tego modelu.

Hiluxa oferowano w dwóch wersjach rozstawu osi. Krótszy miał 2,6 m rozstawu, a jego kabina dwoje drzwi. Odmiana długa cechowała się rozstawem 3-metrowym i zwykle była wyposażona w kabinę czterodrzwiową przystosowaną do przewozu pięciu pasażerów.

Jak to zazwyczaj w przypadku pick-upów bywa, Toyota Hilux nie miała bogatego wyposażenia. Na jej pokładzie nie było poduszki powietrznej nawet dla kierowcy, nie wspominając już o takich dodatkach, jak klimatyzacja czy elektrycznie sterowane szyby. W późniejszych egzemplarzach na niektórych rynkach instalowano system przeciwdziałający blokowaniu kół ABS.

Wnętrze pojazdu było proste, wręcz prymitywne. Tapicerka deski rozdzielczej - twarda i nieprzyjemna w dotyku, jednak łatwa do utrzymania w jako takiej czystości. Podobnie było z materiałem obiciowym foteli, który pozostawiał wiele do życzenia pod względem wizualnym, ale cechował się odpornością na zniszczenia. Same siedzenia nie były specjalnie wygodne, jednak dało się na nich podróżować nawet na dłuższych trasach bez większego zmęczenia.

Skrzynia ładunkowa mogła być otwarta lub osłonięta plandeką. Niezależnie od tego, czy w wyposażeniu znalazł się materiał ochronny czy nie, burty skrzyni ładunkowej fabrycznie były do niego przystosowane (wyposażano je w specjalne uchwyty). W późniejszych rocznikach występowały także nadbudówki z tworzyw sztucznych. Takie nadbudówki oferowały też niezależne firmy, które często zajmowały się przerabianiem Hiluxa na odmiany specjalistyczne pomocy drogowej, straży pożarnej czy inne ratownicze.

Co ciekawe, odmiana amerykańska różniła się od wszystkich innych zawieszeniem. To oczywiście nadal było przymocowane do ramy, ale z przodu zamiast osi sztywnej Toyota instalowała zawieszenie niezależne ze sprężynami śrubowymi. Z kolei pozostałe wersje sprzedawane na całym świecie miały sztywną oś z poprzecznym resorem piórowym.

Toyota Hilux zaliczana była zawsze do aut niezbyt komfortowych, ale za to bardzo wytrzymałych i niezawodnych. Co prawda zdarzało się, że nadwozia szybko rdzewiały, jednak do strony technicznej pojazdu trudno było się przyczepić.

Pod maską montowano pięć różnych silników, wśród których dwa były jednostkami dieslowskimi. Mniejszy z diesli miał objętość skokową 2,4 l i moc maksymalną 72-90 KM, a większy objętość 2,8 l i moc 91 KM. Oba motory były urządzeniami czterocylindrowymi o jednym wałku rozrządu w głowicy.

Wśród jednostek benzynowych najmniejszą była 2-litrowa o mocy 97 KM. Lepszymi parametrami cechował się agregat 2,4-litrowy - moc od 105 KM do 114 KM. Na szczycie tej grupy znajdował się silnik widlasty (pierwsze dwa były rzędowymi czwórkami) o sześciu cylindrach. Miał on 3 l objętości skokowej i w zależności od rynku generował 143-150 KM.

Toyota Hilux oferowana była zarówno z napędem na wszystkie koła, jak i z napędzaną tylko tylną osią (zależnie od rynku). W Europie Hilux tej generacji stał się rozpoznawalny dzięki Toyocie 4Runner, która była budowana na tym samym podwoziu. Nadwozie 4Runnera wyglądało bardzo atrakcyjnie, ale stylem i liniami karoserii przypominało Hiluxa.

W USA Hiluxa pod inną nazwą sprzedawano do 1995 roku, po czym zastąpiła go Toyota Tacoma. Na pozostałych kontynentach Hilux oferowany był do 1997 roku, kiedy został zastąpiony przez nowy model.

4.52
Ocena na postawie 32 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaToyota
ModelToyota Hilux
Produkcja od1988
Produkcja do1991

Wybrane wersje Toyota Hilux 5 generacji

Inne generacje Toyota Hilux

Inne modele Toyota

Oceny użytkowników (1)

Toyota Hilux 5 generacji: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie