Mazda 626 GE

Generacja
Mazda 626 GE

626 to model samochodu klasy średniej (segment D) produkowanego przez japońską firmę Mazda w latach 1979-2002. W czasie wszystkich lat produkcji Mazda zaprezentowała pięć generacji modelu 626.

W 1992 roku Mazda przedstawiła czwartą już generację modelu 626 oznaczoną kodem wewnętrznym GE. Auto sprzedawane było nie tylko pod nazwą 626, ale też jako Capella. Co więcej, Mazda na niektórych rynkach oferowała ten wóz pod marką Efini – Efini MS6 (GE). Efini była stworzoną przez Mazdę pod koniec lat 80. XX wieku marką samochodową, pod którą sprzedawano samochody klasy średniej. Efini była jedną z trzech takich marek obok Autozam i Eunos.

Mazda zrezygnowała z produkcji wersji coupé. Z niektórych rynków zniknęła też odmiana kombi (serii GD), ale na przykład w Europie cały czas oferowane było auto z tym nadwoziem pochodzące z generacji GD, ponieważ Japończycy nigdy nie wprowadzili do produkcji tego typu nadwozia bazującego na modelu GE. Nowe były tylko odmiany sedan oraz liftback, z których dużo większą popularność na Starym Kontynencie zyskała wersja 5-drzwiowa.

Auto znacznie urosło wzdłuż – do 4,7 m (czyli o około 15 cm). Zwiększono w nim także dość mocno rozstaw osi, co powiększyło przestrzeń w kabinie pasażerskiej. Karoseria nowego pojazdu znacznie różniła się od poprzednika. Naszkicowana łukami i krzywiznami Mazda 626 wyglądała znacznie nowocześniej i bardziej elegancko od swojej poprzedniczki. Z przodu charakterystycznym elementem pozostały tylne światła, z kolei z tyłu standardem w każdej wersji silnikowej z nadwoziem liftback był zintegrowany spojler nadający autu nietypowy wygląd.

Większy rozstaw osi sprawiał, że wewnątrz Mazdy było więcej miejsca. Odczuli to przede wszystkim pasażerowie przednich siedzeń, którzy mieli pod dostatkiem przestrzeni na nogi i nad głowami. Z tyłu również nie można było narzekać na brak miejsca na nogi, jednak nisko opadająca linia dachu (szczególnie w liftbacku) utrudniała podróż wysokim osobom na tylnych siedzeniach.

W porównaniu z poprzednikiem Mazda znacznie poprawiła jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza. Były one także znacznie odporniejsze na zużycie. Do tego zaletą kabiny pasażerskiej był dokładny montaż wszystkich elementów, dzięki czemu wieloletnia eksploatacja samochodu nie doprowadzała do stanu, w którym coś w środku trzeszczało lub skrzypiało. Zaletą był też spory, bo 455-litrowy bagażnik pojazdu.

W wyposażeniu seryjnym samochodu znajdowało się wspomaganie układu kierowniczego i ABS, a w niektórych krajach także poduszka powietrzna dla kierowcy. Wyposażenie dodatkowe obejmowało poduszkę gazową dla pasażera, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzację czy elektrycznie otwierany dach.

Sporą zaletą Mazdy 626 była duża odporność na korozję. Producent dużo uwagi poświęcił temu problemowi, co zaowocowało tym, że stosunkowo niewielka liczba egzemplarzy szybko poddała się rdzy.

Na rynku europejskim wóz dostępny był z kilkoma silnikami benzynowymi i jednym dieslem. Najmniejszy motor miał 1,8 l objętości skokowej i osiągał moc 90 KM lub 105 KM – w zależności od wersji. Drugą jednostką był 2-litrowiec o mocy 115 KM. Był on też dostępny jako jedyny w wersji z napędem na wszystkie koła (nie było to tak skomplikowane rozwiązanie jak w poprzedniczce). Największym i najmocniejszym motorem był 2,5-litrowy silnik V6 o mocy 163 KM. W 1993 roku do sprzedaży wszedł silnik wysokoprężny wyposażony w doładowanie typu Comprex, który rozwijał moc 75 KM.

Do wyboru klient miał dwie skrzynie biegów: 5-biegową manualną i 4-biegową automatyczną (od 1994 roku). Ta ostatnia przysporzyła Maździe sporo kłopotów. Wadliwie zaprojektowany korpus oraz przekładania hydrokinetyczna sprawiały, że skrzynia mocno się przegrzewała. Wkrótce Mazda za pomocą dilerów poinformowała o konieczności montażu zewnętrznej chłodnicy skrzyni biegów. Robiono to jednak na życzenie klienta i na jego koszt, co szybko sprawiło, że producent stracił ewentualnych nowych nabywców.

Mazda 626 generacji GE nie zdobyła takiej popularności jak jej poprzedniczka i w 1997 roku została wycofana z produkcji, a zastąpiło ją nowsze auto.

4.18
Ocena na postawie 62 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaMazda
ModelMazda 626
Produkcja od1992
Produkcja do1997

Wybrane wersje Mazda 626 GE

Inne generacje Mazda 626

Inne modele Mazda

Oceny użytkowników (55)

Przejdź do strony: 1 2 3

Mazda 626 GE: newsy, testy i recenzje

Autokult odc.3 - Nowa Toyota Supra, Opel GTX Experimental, Red Bull Ring

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie