Toyota Avensis

Model
Toyota Avensis Zobacz 15 zdjęć

Toyota Avensis I

Avensis to model samochodu klasy średniej produkowanego od 1998 roku przez japoński koncern samochodowy Toyota Motor Corporation. Od czasu rozpoczęcia produkcji Toyota pokazała trzy odsłony Avensisa. Samochód pierwszej generacji zastąpił Toyotę Carinę E.

Następcę Toyoty Cariny E – Avensisa – po raz pierwszy zaprezentowano w 1997 roku. W następnym roku samochód wszedł do produkcji w tej samej fabryce, w której wytwarzano wcześniej model Carina E w Burnaston w Derby w Wielkiej Brytanii. Równocześnie w tej wytwórni uruchomiono produkcję nowej generacji Toyoty Corolli.

Avensisa pierwszej generacji można było nabyć z trzema rodzajami nadwozia. Podstawowym był 4-drzwiowy sedan, ale obok niego dostępny był też 5-drzwiowy liftback oraz pojemne 5-drzwiowe kombi.

Nadwozia Avensisa, niezależnie od wersji, cechowały się spokojną, stonowaną linią. Nie brakowało też głosów, że nowy samochód japońskiego producenta nie wygląda zbyt nowocześnie, a o jakimkolwiek polocie w stylistyce karoserii nie mogło być mowy. Taki projekt miał też swoją dobrą stronę – auto wizualnie starzało się wolniej od modnie w tamtym czasie wyglądających modeli innych firm.

Warto tu wspomnieć, że Avensis kombi w Japonii oferowany był pod nazwą Caldina i tylko minimalnie odbiegał wyglądem od europejskiej odmiany. Jednak obecnie Caldina to zupełnie inny samochód, niemający nic wspólnego z Avensisem.

Jak w większości pojazdów Toyoty, tak i w przypadku Avensisa zadbano o zabezpieczenie antykorozyjne karoserii. Zdarzały się jednak egzemplarze, które zdecydowanie łatwiej od innych poddawały się rdzy. Ta atakowała najczęściej progi, tylne błotniki, dół drzwi i maskę silnika.

W liczącym nieco ponad 4,5 m długości nadwoziu było zaskakująco dużo miejsca wewnątrz. Kabina była bardzo obszerna i dobrze urządzona, choć trudno powiedzieć o niej, żeby była stylowa. Nie można było się za to przyczepić do rozmieszczenia przycisków i pokręteł na desce rozdzielczej.

Materiały użyte do wykonania deski rozdzielczej, boczków drzwi i foteli były dobrej jakości i nieźle je ze sobą spasowano, więc nawet po latach eksploatacji nic nie skrzypi w tym wozie. Duże siedzenia cechowały się sporą twardością, dzięki czemu nawet dłuższa podróż nie była uciążliwa dla kierowcy i pasażerów. Miejsca na nogi i nad głowami było pod dostatkiem zarówno z przodu, jak i z tyłu. Szerokie słupki nieco ograniczały kierowcy widoczność, szczególnie w tył.

Auto w najtańszych wersjach było wyposażone zazwyczaj w poduszkę powietrzną dla kierowcy i pasażera oraz system ABS. W opcji pozostawało jednak wiele innych elementów, takich jak: klimatyzacja, ESP, boczne poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, podgrzewane lusterka zewnętrzne czy radioodtwarzacz.

Toyota zadbała o bezpieczną konstrukcję swojego samochodu i Avensis w czołowym teście zderzeniowym przeprowadzonym przez EuroNCAP osiągnął dobry wynik czterech na pięć możliwych gwiazdek.

Początkowo pod maską instalowany był 1,6-litrowy silnik o mocy 101 KM lub 110 KM. Szybko dołączył do niego drugi motor benzynowy o objętości 1,8 l, który miał w zależności od wersji moc 110 KM lub 129 KM, oraz 2-litrowy turbodiesel o mocy 90 KM.

W 2000 roku przeprowadzono lifting modelu, zmieniając nieco nadwozie, wzbogacając wnętrze oraz ulepszając silniki. Jednostki benzynowe zyskały systemy zmiennych faz rozrządu, dzięki czemu ich moc znacznie wzrosła. Mniejszy silnik, teraz 1,8-litrowy, miał 130 KM mocy, a większy - 2-litrowiec - aż 150 KM. W miejsce starego diesla pojawiła się nowa jednostka wysokoprężna D4-D o objętości skokowej 2,0 l i mocy 110 KM.

W 2001 roku Toyota zaprezentowała Avensisa Verso, czyli 7-osobowego vana konstrukcyjnie opartego na modelu Avensis. W nim instalowano również wspomniany 2-litrowy motor dieslowski.
Jedną z największych wad Avensisa była skrzynia biegów, która pracowała opornie i nieprecyzyjnie. W modelach z jednostkami wysokoprężnymi, wyposażonych w dwumasowe koło zamachowe, dochodzi niekiedy do awarii tego ostatniego elementu.

Toyotę Avensis pierwszej generacji zastąpiło nowsze auto w 2003 roku.

Toyota Avensis II

Po pięciu latach produkcji japoński gigant postanowił zmienić Avensisa pierwszej generacji na nowszy model. Auto o kodzie wewnętrznym T25 otrzymało tę samą nazwę.

Podobnie jak poprzednik, nowy Avensis nie zachwycał urodą, ale też nie należał do aut brzydkich. Przeciętna stylistyka sprawiała, że Toyota nie wyróżniała się co prawda z tłumu pojazdów, ale też po wielu latach jej karoseria nie prezentowała się specjalnie przestarzale i niemodnie.

Ponownie Japończycy postawili na trzy typy nadwozia. Były nimi: 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy liftback i 5-drzwiowe kombi. W porównaniu z Avensisem I druga seria tego modelu znacznie urosła wzdłuż (około 10 centymetrów). W efekcie samochód prezentował się znacznie poważniej niż poprzedniczka.

Ważnym atutem Avensisa I była spora przestrzeń w kabinie pasażerskiej. Podobnie było w kolejnym modelu. Tu miejsca było jeszcze więcej. Z przodu zmieściła się bez problemu nawet najwyższa osoba. Z kolei z tyłu w zasadzie narzekać mógł tylko pasażer zasiadający na środkowym miejscu, gdy przednie fotele były maksymalnie odsunięte do tyłu. Wtedy mogło brakować nieco miejsca na nogi.

Siedzenia z przodu i kanapa tylna były bardzo wygodne, toteż nawet długa podróż w cztery osoby nie była męcząca. W komplecie nie najlepiej mógł czuć się tylko piąty podróżny.

Deska rozdzielcza i konsola środkowa wyglądały znacznie bardziej świeżo niż w starszym wozie, ale designerom znowu zabrakło polotu, by zaprojektować ją w ciekawy sposób. Natomiast jej obsługa była bezproblemowa. Jakości zastosowanych materiałów i ich montażu we wnętrzu niewiele można było zarzucić. Równie ważnym atutem Avensisa II było dobre wyciszenie kabiny.

Zaletą auta były także pojemne bagażniki. Najmniejszy w liftbacku miał aż 510 l, zaś w kombi po złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń bagażowa miała 1500 l.

Avensis drugiej generacji był bardzo bezpiecznym samochodem. W czołowym teście zderzeniowym przeprowadzonym przez EuroNCAP auto osiągnęło maksymalną notę pięciu gwiazdek. Było to zasługą m.in. bogatego wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa. Gdy w 2006 roku Toyota Avensis przeszła lifting, w jej najtańszej wersji w standardzie znalazło się aż osiem poduszek powietrznych, ABS z EBD, ASR i ESP.

Najbogatsze odmiany Avensisa miały też automatyczną dwustrefową klimatyzację, tempomat, czujniki parkowania, nawigację satelitarną, aluminiowe felgi i skórzaną tapicerkę.

Pod maską Toyoty Avensis instalowano kilka silników. Najmniejszy z nich, benzynowy, miał objętość skokową 1,6 l i wyposażono go w zmienne fazy rozrządu. Miał moc 110 KM, jednak wydawał się za słabym motorem do tego samochodu. Według klientów godnym polecenia był 1,8-litrowy silnik o mocy 130 KM, natomiast 147-konna jednostka 2-litrowa, mimo że mocna, cechowała się sporą awaryjnością z powodu zastosowanego w niej bezpośredniego wtrysku paliwa. Na większości rynków można było kupić też Avensisa z 2,4-litrowcem o mocy 163 KM.

Osoby ceniące sobie niskie spalanie paliwa mogły wybierać spośród dwóch jednostek wysokoprężnych wyposażonych w systemy common rail. Mniejszy silnik miał 2 litry objętości i osiągał moc 116 KM lub 126 KM. Niestety pierwsze egzemplarze słabszej wersji cierpiały na awarie turbosprężarek. Większy motor o objętości 2,2 l mógł mieć moc 150 KM lub aż 177 KM.

Wśród najczęściej wymienianych przypadłości Avensisa, poza awariami osprzętu silników i ich samych, są parujące reflektory z żarówkami H7 i matowiejące z kolei soczewki świateł wyładowczych w bogatszych odmianach auta. Czasami hałasuje też przekładnia kierownicza, a w wersjach z dieslami mogą psuć się dwumasowe koła zamachowe.

Po sześciu latach produkcji Toyota zastąpiła Avensisa II nowszym modelem o oznaczeniu wewnętrznym T27.

Toyota Avensis III

Po sześciu latach produkcji japoński wytwórca zmienił w 2009 roku model Avensis II na nowszy samochód produkowany do dziś. Avensis trzeciej generacji został oficjalnie po raz pierwszy zaprezentowany na salonie samochodowym w Paryżu w 2008 roku, zaś produkcja i sprzedaż rozpoczęły się w 2009 roku. Toyota klasy średniej wytwarzana jest tak jak poprzedniczka w Wielkiej Brytanii w fabryce w Derbyshire.

Avensis III, w przeciwieństwie do poprzedniczek, wygląda bardzo nowocześnie. Nadwozie jest masywne i poprzecinane ostrymi krawędziami. Znakiem rozpoznawczym tego wozu są wielkie i zachodzące daleko na boki przednie reflektory główne. Tylne światła zespolone również do małych nie należą. Avensis ponownie nieco urósł w każdą stronę, jednak jest mniejszy, niż można by sądzić, oglądając go od zewnątrz.

W wozie trzeciej serii Toyota zrezygnowała z najmniej popularnej odmiany liftback. Pozostały więc 4-drzwiowy sedan i 5-drzwiowe kombi.

Spore rozmiary karoserii przekładają się na duże wnętrze. Przednie fotele i tylna kanapa są duże i szerokie, dzięki czemu nawet potężne osoby poczują się na nich swobodnie. Twarde siedziska sprawiają, że podróż nawet na dużych dystansach nie jest dla nikogo męcząca. Nie brakuje miejsca na nogi i nad głowami. Tutaj narzekać mogą tylko wysokie osoby, które zajmą środkowe miejsce na tylnej kanapie.

Deska rozdzielcza i konsola środkowa prezentują się dużo bardziej świeżo niż w poprzednich modelach. Wszystkie przełączniki znajdują się na swoich miejscach i łatwo je odnaleźć. Materiały wykorzystane do obudowania deski rozdzielczej, drzwi i siedzeń są dobrej jakości i dokładnie je spasowano. W niektórych modelach z początku produkcji zdarzają się jednak wady materiałowe, co na przykład na fotelach objawia się szybkim zużyciem wykładziny.

Wyposażenie samochodu nawet w wersji podstawowej jest dość bogate i obejmuje pięć poduszek powietrznych (dwie przednie i dwie boczne dla kierowcy i pasażera oraz poduszka kolanowa dla pasażera), ABS z EBD, ESP, manualną klimatyzację i radioodtwarzacz z CD i MP3. W droższych odmianach są: automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, skórzana tapicerka, światła LED do jazdy dziennej, biksenonowe skrętne reflektory, kamera cofania, a w kombi panoramiczny dach.

Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i nowoczesna konstrukcja sprawiły, że podczas czołowego testu zderzeniowego przeprowadzonego przez EuroNCAP Toyota Avensis III uzyskała maksymalny wynik pięciu gwiazdek.

Atutem auta jest też spory bagażnik. W sedanie jego pojemność wynosi 510 l, w kombi 543 l, a po złożeniu siedzeń w tej ostatniej wersji nawet 1610 l.

Pod maską Avensisa instalowane są trzy silniki benzynowe i dwa spalające olej napędowy. Wśród jednostek benzynowych najmniejsza ma objętość skokową 1,6 l i osiąga moc 132 KM. Większy, 1,8-litrowy motor ma moc 147 KM, a największy 2-litrowiec - 152 KM mocy maksymalnej. Wszystkie trzy silniki zaopatrzono w system Valvematic.

Najmniejszym i najsłabszym dieslem jest 126-konny 2-litrowiec D4-D. Lepsze osiągi zapewnia 2-litrowy silnik o mocy 150 KM, który występuje zarówno w wersji D4-D, jak i D-CAT. Na szczycie listy znajduje się ten sam motor (2.2 D-CAT), ale w odmianie aż 180-konnej.

W 2011 roku Avensis został poddany drobnej modernizacji nadwozia, ale auta po liftingu w Polsce są dostępne dopiero od tego roku. W naszym kraju najtańszy Avensis kosztuje niespełna 83 000 zł (stan na 26.03.2012 r.).

Szybkie fakty
MarkaToyota
TypSamochód osobowy

Generacje Toyota Avensis

Inne modele Toyota

Toyota Avensis: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie