Dodge Viper 2 generacji

Generacja
Dodge Viper 2 generacji

Viper (ang. ‘żmija’) doczekał się drugiej generacji w 2003 roku. Niektórzy uważają ją za trzecią generację tego auta, za drugą podając zmodyfikowaną wersję pierwszego Vipera z 1996 roku (wtedy do sprzedaży weszła też wersja coupé nazwana GTS).

Pomijając zawirowania z numerkami, należy wspomnieć, że nowy Viper zaczął swoje dzieje, zupełnie jak pierwsza generacja, od wersji roadster, nazwanej SRT10 (od Street & Racing Technology).

Viper w 2003 roku otrzymał zupełnie nową karoserię, w której jednak gołym okiem widoczne są podobieństwa do oryginalnej konstrukcji. Gdy patrzy się na „żmiję” od przodu, widać charakterystyczne lampy, maskę i długo, długo nic, aż wreszcie ukazuje się szyba, za którą znajduje się kabina pasażerska. Kabina, w przeciwieństwie do tej z poprzednika, nie jest już nieprzyjazna ani spartańsko wykończona. Wciąż widać, że luksus i wygoda nie były priorytetami konstruktorów, ale jak na bezkompromisowego sportowca jest bardzo dobrze. Design deski rozdzielczej jest prosty, ale przyjemny, a materiały mają niezłą jakość.

O tym, że jest to samochód adresowany wyłącznie do kierowców pasjonatów, przypominają centralnie umieszczony obrotomierz na tablicy zegarów i rzucający się w oczy krótki drążek zmiany biegów okolony srebrną obwódką. Kierownica jest mięsista i pozwala na pewny chwyt. Nie ma jednak popularnego spłaszczenia u dołu. Z tyłu drugiego Vipera widać po prostu… Vipera. Tych świateł i tego kształtu nie da się pomylić z niczym innym. Tył przez to, że supersamochód Dodge’a jest bardzo niski, wydaje się nienaturalnie szeroki, co dodaje autu charakteru.

Inne zmiany w stosunku do poprzednika to lżejsze o 36 kg i mocniejsze podwozie. Planowano jeszcze lepsze rozwiązanie, które okazało się jednak za drogie i trzeba było z niego zrezygnować. Najciekawszą zmianą był oczywiście silnik. W SRT10 ważył już tylko 230 kg i dzięki zwiększonej pojemności do 8,3 l (z 8,0 l) i innym zmianom osiągał już 503 KM. Oprócz nieprzerwanego strumienia mocy fundował też piękną melodię dla uszu. Jeśli ktoś nie słyszał, jak brzmi ta V10, niech żałuje.

W 2005 roku w Detroit zaprezentowano Vipera w wersji coupé. Został nazwany po prostu SRT10 Coupé. Dach tej wersji nawiązuje do poprzednika, jest to bowiem konstrukcja zwana potocznie double-bubble, czyli z dwoma garbami nad każdym z foteli. Coupé wygląda też nieco inaczej z tyłu, gdzie znajduje się dyskretny spojler, który po bokach pięknie przechodzi w przetłoczenie za światłami sięgające niemal do samego dołu zderzaka. Dzięki temu wersja coupé wygląda waleczniej od roadstera. Waleczniejsza jest też dzięki mocy silnika podniesionej o 14 KM do 517 KM. SRT10 Coupé jest jednak cięższy od wersji z miękkim, składanym dachem. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h Vipera z lat 2003-2007 wynosi 3,8-3,9 s, a prędkość maksymalna to już ponad 300km/h (roadster 305 km/h, coupé 310 km/h).

W 2008 roku druga generacja przeszła kluczowe modyfikacje, w związku z czym uważana jest czasem za kolejną generację modelu. Wtedy Viper otrzymał silnik 8,4 l V10 ze zmiennymi fazami rozrządu, co w efekcie pozwoliło na uzyskanie monstrualnej mocy 612 KM. Przy konstrukcji tego silnika Dodge współpracował z McLaren Automotive i Ricardo Consulting Engineers. Oprócz tego zastosowano nową skrzynię biegów (dalej 6-biegowa manualna) oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Dzięki tym i poprzednim zmianom drugi Viper nie był już samochodem tak nieprzewidywalnym jak ten z początków produkcji modelu. Dalej jednak próżno było szukać w nim elektronicznych systemów pokroju kontroli trakcji. 612-konny Viper przyspiesza do setki w 3,4 s i osiąga maksymalnie 325 km/h. To już absolutna ekstraliga.

Produkcja Vipera zakończyła się na edycji Final Edition, która liczy 50 egzemplarzy: 20 w wersji coupé, 18 roadsterów i 12 sztuk wersji ACR. Viper ACR, dostępny od 2008 roku, to wersja z obniżoną masą dzięki pakietowi Hardcore Package oraz usprawnionej aerodynamice. Generuje on więcej siły dociskowej od zwykłego Vipera. W tej wersji nie posłuchamy też radia, bo go tam po prostu nie ma. Viper American Club Racer (ACR) to prawdziwie bezkompromisowa maszyna.

Mimo że produkcja tego legendarnego samochodu dobiegła końca, są szanse, że Viper powróci. I to w klasycznej formie, z długą maską i krótkim tyłem. Nowy Viper ma być samodzielną konstrukcją, nieopartą na żadnym produkowanym dotąd samochodzie. Będzie też łatwiejszy w prowadzeniu dzięki elektronicznym systemom, które nie były montowane ani w pierwszej, ani drugiej generacji. Jego nastąpił na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku w 2012 roku.

4.45
Ocena na postawie 34 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaDodge
ModelDodge Viper
Produkcja od1996
Produkcja do2002

Wybrane wersje Dodge Viper 2 generacji

Inne generacje Dodge Viper

Inne modele Dodge

Oceny użytkowników (1)

Dodge Viper 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Dodge Charger Tantrum jest na sprzedaż. Jego silnik to ewenement

... Jeden z najciekawszych restomodów ostatnich lat szuka nowego właściciela. Dodge Charger Tantrum od ekipy Speedkore nie tylko ma elementy nadwozia z "gołego" włókna węglowego, ale i silnik wyjęty z łodzi. ... Dodge Charger Tantrum to projekt po ...

7 miesięcy temu

Przyszłość samochodów elektrycznych...

Mazda 2 po liftingu (2020) jednym z najdroższych modeli segmentu B

... Mazda wprowadziła niewielką modernizację modelu 2. Zdaniem producenta auto stało się dojrzalsze, a jego wnętrze wykonano z lepszych materiałów. W salonach auto pojawi się jeszcze w październiku, ale pierwsze egzemplarze trafią do klientów na ...

2 tygodnie temu

Polskie ceny Dodge’a Durango. Jeep Grand Cherokee ma konkurenta

... Duży amerykański SUV z silnikiem V8 pod maską to już nie tylko Jeep Grand Cherokee. W Polsce możesz także kupić Dodge’a Durango z tego samego koncernu – większego i bardziej szosowego. Zobacz, ile kosztuje. ... Dodge Durango to coś więcej niż ...

6 miesięcy temu

Dodge Viper ACR GeigerCars o mocy 765 KM

... Dodge Viper ACR jest jedną z najbardziej bezkompromisowych i emocjonujących maszyn zza Oceanu. 645 KM zapewnia więcej niż dobre osiągi, lecz nigdy nie jest tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej. Poznajcie Vipera podkręconego przez GeigerCars. ...

dawno temu

Dodge Viper 2015: powrót pod starym imieniem

... Dodge przedstawił Vipera SRT na rok 2015. ... Najistotniejszą zmianą wizerunkową jest powrót do marki Dodge. Wcześniej Viper aktualnej generacji sprzedawany był pod logo SRT. W ramach odświeżenia amerykańska żmija otrzymała także nową odmianę ...

dawno temu

Pożegnanie z Viperem

... Bez pokazu sztucznych ogni, hucznego przyjęcia i oficjalnych przemów. 16 sierpnia 2017 r. z linii montażowej zjechał ostatni Dodge Viper, a 31 sierpnia zamknięto jego fabrykę. Samochód, który miał być nowym wcieleniem amerykańskiego snu, nie ...

dawno temu

Nowy Dodge Viper (2013) - pierwszy kawałek układanki

... Zgodnie z zapowiedziami z zeszłego tygodnia dywizja Dodge SRT na swojej tablicy Facebook upubliczniła pierwszy teaser nowego Vipera. ... . Charakterystyczny rysunek prezentujący kilka białych linii nie zdradza zbyt wiele. Tajemniczo i pobieżnie ...

dawno temu

Dodge Viper ACR (2016) - najszybszy Viper w historii

... Oznaczenie American Club Racer powraca na Dodge'u Viperze. Amerykanie stworzyli najszybszego dopuszczonego do ruchu drogowego Dodge'a w historii. ... Dodge Viper ACR (2016) - najszybszy Viper w historii Vipera po blisko 25 latach od narodzin ...

dawno temu

Mazda 2 świetnie wygląda. To nie koniec jej zalet

... Najnowsza generacja Mazdy 2 nie współdzieli już elementów z Fordem Fiestą, ale to właśnie auto spod niebieskiego owalu stanowi największego konkurenta modelu 2. Japończycy mają w zanadrzu prosty, oszczędny silnik i świetną jakość wykonania. ... ...

6 miesięcy temu

Dodge Viper SRT10 ACR-X

... Dodge uderza po raz kolejny. Właśnie zaprezentował model SRT10 ACR-X, czyli kolejną wersję specjalną. Viper znów kąsa. Dotkliwie. ... Dodge uderza po raz kolejny. Właśnie zaprezentował model SRT10 ACR-X, czyli kolejną wersję specjalną. Viper ...

dawno temu

Dodge Charger z pakietem Widebody. Drobiazg, a tyle zmienia

... , dwuczęściowe tarcze hamulcowe o średnicy 15,4 cala z sześciotłoczkowymi zaciskami Brembo. Pakiet obejmuje także nowe zderzaki i progi. 21441 Model Dodge Charger SRT Hellcat Widebody z silnikiem ... przyspieszenie boczne 0,98 g. Czy Chargery z ...

3 miesiące temu

Dodge Viper z dwiema turbosprężarkami i mocą 1000 KM

... Firma Racing Solutions przygotowała zestaw usprawnień dla silnika V10 Dodge’a Vipera podnoszący moc do 1000 KM. Gotowe auto nosi dość skomplikowaną nazwę Dodge Viper GTS RSI Twin Turbo 1000. ... za pośrednictwem 3-tarczowego sprzęgła ...

dawno temu

Dodge Viper [z drugiej ręki]

... W zeszłym tygodniu opisałem Chevy Corvette. Doskonały przykład auta, które można uznać za nieco przyjemniejszego w codziennej eksploatacji muscle cara. Dzisiaj coś dla prawdziwych ekstremistów. Napędzany silnikiem V10 Dodge Viper. ... . ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie