Fiat 850

Model
Fiat 850 Zobacz 2 zdjęcia

Fiat 850 był samochodem osobowym i osobowo-towarowym produkowanym w latach 1964 – 1973. Produkcją zajmował się włoski koncern Fiata w Turynie. Dostępny był w trzech wersjach nadwozia.

Fiat 850 – ogólne informacje

Fiat 850 stanowił urozmaiconą wersję modelu Fiata 600. Celem projektantów było zwiększenie przestrzeni pasażerskiej z tyłu. Patrząc z boku, przypomina on sylwetką ówczesny samochód sportowy, za sprawą krótkiego kufra oraz pochylonej do przodu ściany czołowej maski przedniej. Podłużny silnik odpowiada za płynną pracę podczas zmiany obrotów, szybkie osiąganie odpowiedniej temperatury pracy oraz dużą elastyczność. Wał korbowy umiejscowiony jest w kadłubie i napędza leżący powyżej niego wałek rozrządu, który steruje wiszącymi zaworami za pomocą dźwigienek zaworowych. Filtr oleju znajduje się w osi wału korbowego. Pompa wodna, prądnica i wentylator chłodnicy napędzane są dwoma paskami klinowymi. Chłodnica z wentylatorem umieszczona jest z prawej strony, natomiast po lewej znajduje się tłumik wydechowy. Po podniesieniu maski widoczny jest wlew paliwa – z lewej tylnej strony auta. Zbiornik paliwa Fiata 850 ma pojemność 30 litrów. Dzięki szczelnie zamkniętemu układowi chłodzenia nie ma potrzeby wylewania i uzupełniania płynu chłodzącego. Płyn zamarza bowiem dopiero przy temperaturze -35°C.

Fiat 850 dostępny był w trzech typach nadwozia: standardowym, spider i coupe. Nadwozie Spider zaprojektowało włoskie przedsiębiorstwo Bertone. Ponadto sprzedawana była także odmiana użytkowa – Fiat 850 T. W przeciągu niespełna 10 lat wyprodukowano ponad 200 000 egzemplarzy Fiata 850. Na bazie jego licencji wytwarzano w Hiszpanii Seata 850. W 1972 roku Fiat 850 został zastąpiony przez Fiata 127.

Fiat 850 – dane techniczne

W modelach Fiata 850 stosowano cztery odmiany silnika o mocy od 35 do 49 KM oraz pojemności 843 cm3. Maksymalna prędkość, jaką Fiat 850 mógł osiągnąć, wahała się w granicach od 120 do 145 km/h. Auto charakteryzowało się samonośnym nadwoziem i czterocylindrowym silnikiem chłodzonym cieczą. Umieszczony on był z tyłu i nachylony w lewo pod kątem 10°, dzięki czemu napędzał tylne koła. Co ciekawe był to jedyny silnik w historii, który kręcił się w lewo.

Fiat 850 był dwudrzwiowy, posiadał pięć miejsc. W wyposażeniu Fiata 850 była przekładniowa czterobiegowa skrzynia, a biegi do jazdy w przód były zsynchronizowane. W samochodzie zainstalowane były hydrauliczne hamulce bębnowe na cztery koła. Średnie spalanie Fiata 850 oscylowało w granicach 6,5 – 8,5 l / 100 km. Samochód ważył 670 kg, miał 357,5 cm długości, 142,5 cm szerokości oraz 138,5 cm wysokości.

Fiat 850 w opinii użytkowników

Auto dysponuje skromnym wyposażeniem. Na desce rozdzielczej można odnaleźć przycisk do spryskiwacza przedniej szyby, klawisz oświetlenia zegarów, klawisz świateł głównych i klawisz do wycieraczki z jednym biegiem. Atutem Fiata 850 są wygodne fotele i poręczna kierownica. Samochód posiada sporo zakamarków na drobiazgi. Fiat 850 może także poszczycić się sporym bagażnikiem. Niewątpliwą zaletą Fiata 850 są hamulce – z przodu tarczowe, z tyłu bębnowe. Pozwalają na skuteczne hamowanie auta. Pojazd jest bardzo użyteczny i ma małe zużycie paliwa. Koszty utrzymania Fiata 850 nie obciążą zbytnio domowego budżetu. Części do Fiata 850 nie są drogie, ponadto są łatwo dostępne. Minusem jest hałaśliwość Fiata 850 oraz to, że podczas jazdy trzeba często zmieniać biegi. Ponadto auto szybko ulega rdzewieniu.

3.61
Ocena na postawie 33 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFiat
TypSamochód osobowy
SegmentB

Inne modele Fiat

B - Inne modele

Fiat 850: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie