Fiat Stilo

Model
Fiat Stilo Zobacz 8 zdjęć

Fiat Stilo

Stilo to samochód kompaktowy produkowany w latach 2001-2007 przez włoski koncern samochodowy Fiat we Włoszech oraz w latach 2002-2010 przez brazylijski oddział Fiata w Belo Horizonte.

Stilo zastąpiło Fiaty Bravo I i Brava. Wóz był produkowany z dwoma rodzajami nadwozia w trzech wersjach. Stilo dostępne było jako 3-drzwiowy i 5-drzwiowy hatchback oraz kombi, zwane przez Fiata Multiwagon.

Stylizacja Stilo zrywała z obłymi kształtami Bravo i Bravy. Mimo niezłej sprzedaży Bravo/Bravy Fiat kojarzony był wciąż z samochodami niskiej jakości, a Stilo miało tę opinię zmienić. Zaprojektowano więc samochód o wyrazistych, ostrych i nieco kanciastych liniach, którego ogólny styl mógł przywodzić na myśl Forda Focusa. Mimo zdecydowanych linii wóz sprawiał harmonijne wrażenie.

Odmiana 3-drzwiowa została zaprojektowana nieco odważniej i miała mocniej ścięty tył z uwydatnionymi tylnymi błotnikami. Samochód wyglądał na dość muskularny. Z kolei odmiana kombi była wysoka, bo mierzyła 157 cm i przerastała większość konkurentów o 10 cm.

Wnętrze samochodu było obszerne, a fotele wygodne. Tapicerka Stilo nie powalała co prawda na kolana, ale była znacznie lepszej jakości i znaczniej lepiej spasowana niż w Bravo.

Stilo to pierwszy samochód w klasie aut kompaktowych, w którym Fiat oferował (oczywiście w opcji) aż osiem poduszek powietrznych. Ponadto dostępne były systemy ABS z EBD, ASR, ESP. Już w najtańszej odmianie podstawowe wyposażenie obejmowało dwie poduszki powietrzne, ABS oraz ESP (był też system mocowania fotelików dziecięcych Isofix). Do tego dochodziły jeszcze elektrycznie sterowane szyby i lusterka, a także komputer pokładowy.

W teście zderzeniowym przeprowadzonym przez Euro NCAP Fiat Stilo uzyskał cztery na pięć możliwych gwiazdek.

Stilo sprzedawano z 7 silnikami w 12 konfiguracjach, z którymi w zależności od wersji można było połączyć 5-biegową lub 6-biegową, manualną skrzynię biegów lub 5-stopniowy, zautomatyzowany SeleSpeed.

Wśród silników najmniejszy był motor o objętości 1,2 l, który miał moc zaledwie 80 KM. Łączono go z 6-biegową skrzynką. Z produkcji wycofano go w 2004 roku. Mimo słabych osiągów jednostka ta charakteryzowała się bardzo niską awaryjnością i niskim zużyciem paliwa. Na uwagę zasługiwał też 1,4-litrowy motor o mocy 95 KM.

Dużo gorzej było ze 103-konnym silnikiem o objętości 1,6 l, który spalał sporo oleju silnikowego, a do tego często dotykały go awarie cewki zapłonowej. Również nie najlepszym rozwiązaniem był zakup modelu Abarth ze 170-konnym silnikiem, w którym często psuły się panewki wału korbowego.

Spośród jednostek napędowych spalających olej napędowy bardzo dobry był motor JTD o mocy 115 KM. Wysoką trwałością i kulturą pracy charakteryzował się też silnik Multijet, szczególnie w najmocniejszych wersjach. Do 2005 roku na szczycie znajdowała się jego 140-konna odmiana, a modyfikacjach w 2005 roku silnik wzmocniono do 150 KM.

Niestety, z dobrymi silnikami Diesla nie szły w parze nietrwałe dwumasowe koła zamachowe. Problemem Fiatów Stilo była też awaryjna elektronika (np. notorycznie przepalające się żarówki H7). Również do nie najtrwalszych należy zawieszenie z kolumnami MacPhersona z przodu i belką skrętną z tyłu. W pierwszej fazie produkcji z przodu często pękały wyprodukowane z wadliwego materiału sprężyny śrubowe (przeprowadzono wymianę tych elementów w ramach gwarancji). Nietrwałe były też tuleje tylnej belki i końcówki drążka kierowniczego. Na szczęście ich naprawa nie należała do kosztownych.

W 2004 roku auto przeszło facelifting, w którym poprawiono nie tylko wygląd zewnętrzny, ale też materiały w kabinie oraz usunięto sporo drobnych, lecz uciążliwych usterek.

Ogólnie Fiat Stilo to udany samochód z bardzo trwałymi jednostkami napędowymi, ale z drobnymi, irytującymi usterkami. Auta używane można kupić w cenie poniżej 10 tys. zł. Niestety, dla pierwszych nabywców straciły one szybko na wartości właśnie przez wspomniane drobne usterki. Przy zakupie wozu warto zdecydować się na wersję po liftingu.

W 2007 roku model Stilo Fiat zastąpił nowym Bravo. Stilo nie sprzedawało się tak, jak życzyłby sobie włoski koncern. Winą za to można obarczyć wysoką cenę wozu. W Polsce najtańsze Stilo kosztowało ponad 50 tys. zł.

4.07
Ocena na postawie 137 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFiat
TypSamochód osobowy

Generacje Fiat Stilo

Inne modele Fiat

Oceny użytkowników (98)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5

Fiat Stilo: newsy, testy i recenzje

Ford Mustang Mach-E: podróż elektryczną ikoną. Część 1: Rarist

Fiat Punto w końcu doczeka się następcy. Znamy datę

... Koncern Stellantis, będący właścicielem Fiata, zamierza zaznaczyć obecność włoskiej marki w segmencie B, w którym przez lata radziła sobie świetnie za sprawą modelu Punto. Jego duchowy następca ma być gotowy już niebawem. Czego powinniśmy się ...

2 miesiące temu

Test: Fiat Tipo Cross - włoski pomysł na cross hatchbacka

... Fiat Tipo przeszedł lifting, otrzymał nowy silnik i jest teraz dostępny w nowej wersji Cross. Dzięki niej konkuruje z crossoverami i świetnie odnajduje się w klimacie pozamiejskim, oferując więcej niż tylko ciekawy wygląd. Niestety, za wysoką ...

miesiąc temu

Pierwsza jazda: Fiat Ducato po liftingu - bo liczy się wnętrze

... Król lewego pasa, mistrz dostaw kurierskich i jeden z najpopularniejszych busów w Polsce przeszedł kolejny lifting. Fiat Ducato czuje na plecach oddech konkurencji, więc Włosi postawili na gruntowne ulepszenie wyposażenia. ... zaskakującym. Na ...

2 miesiące temu

Używany Fiat Stilo (2001-2007) - poradnik kupującego

... Stilo to samochód niepozorny z wyglądu, tani w zakupie i mało popularny. Choć Fiat nie jest specjalnie dumny z tego modelu, to jego użytkownicy nie narzekają. Czy to dobra alternatywa dla konkurencyjnych, niekiedy dwa razy droższych kompaktów? ...

dawno temu

Używany Fiat Stilo - włoski rywal Golfa

... Fiat od zarania dziejów kojarzy się z tym, co tandetne, tanie i awaryjne. Starsze modele w pełni zasługiwały na krytykę, ale z drugiej strony broniły się niską ceną. Przecież jeśli coś jest tanie, to nie może być wysokiej jakości. Tym razem ...

dawno temu

Fiat Tipo z pełnym cennikiem na rok 2021. Po liftingu jest drożej

... Fiat Tipo po faceliftingu doczekał się szczegółowego polskiego cennika. W ofercie pojawiły się nowe wersje i silniki. Auto nadal jest atrakcyjną propozycją dla szukających taniego kompaktu, ale o wyjątkowo niskich cenach można niestety ...

9 miesięcy temu

Fiat 500 w wersji "La Prima" wyceniony. To topowy pakiet wyposażenia

... Już "standardowe" Fiaty 500 nie należą do najtańszych, a elektryczna odmiana również jest bardzo odważnie wyceniona. Trzeba jednak pamiętać, że kwota przekraczająca 150 tys. zł za Fiata 500e dotyczy tylko pierwszych egzemplarzy, które wyposażone ...

12 miesięcy temu

Wyprzedaż rocznika 2020 – Fiat obniżył ceny rodziny 500

... Fiat jak co roku przygotował dla klientów specjalną ofertę na modele ze schodzącego rocznika. W przypadku rodziny 500 wiąże się to z rabatami gotówkowymi. Panda i Tipo są z kolei objęte specjalnym finansowaniem z niską, miesięczną ratą. ... W ...

9 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie