Fiat 500

Model
Fiat 500 Zobacz 6 zdjęć

500 (II) to samochód segmentu A (auta najmniejsze) i jednocześnie najmniejszy model produkowany przez włoski koncern samochodowy Fiat od 2007 roku.

Obecnie wytwarzany Fiat 500 nawiązuje do legendarnego malutkiego samochodu produkowanego w latach 1957-1975. Było to auto, które zmotoryzowało Włochy. Tańsza wersja Fiata 500 dostępna była z płóciennym dachem, droższa natomiast miała dach metalowy. Ten mały wóz wyposażono w silnik o objętości skokowej zaledwie 500 cm3, który początkowo wytwarzał moc 13,5 KM, a następnie 15 KM. Produkowano też wersję Sport z motorem o mocy 21 KM. Wytwarzana była również odmiana kombi. 500 produkowana w latach 1957-1976 nawiązywała do modelu 500 Topolino z lat 1936-1955.

Nowy, obecnie produkowany Fiat 500 został zapowiedziany w 2006 roku, a rok później pojawił się w oficjalnej sprzedaży we Włoszech.

Nadwozie auta wyraźnie nawiązuje do o wiele lat starszego brata. Charakterystyczne dla 500 są obłe i przyjemne dla oka linie, które błyskawicznie przywodzą na myśl starsze auto. Mimo że nowe 500 jest uznawane za samochód segmentu A (auta najmniejsze), to jego nadwozie jest znacznie większe niż w poprzedniku. To samo tyczy się także wnętrza, którego styl również czerpie z legendarnego samochodziku.

Deska rozdzielcza zawiera szeroki, ciągnący się przez jej całą szerokość element pokryty lakierem w kolorze nadwozia, który bezpośrednio łączy wóz wytwarzany obecnie z poprzednikiem.

W kabinie miejsca jest sporo przede wszystkim z przodu. Kierowca i pasażer mogą zająć wygodną pozycję. Nieco gorzej jest z miejscami z tyłu. Brakuje tam przede wszystkim miejsca na nogi. Jest to szczególnie odczuwalne, gdy osoby na przednich fotelach odsuną swoje siedzenia maksymalnie do tyłu. Gdyby porównać jednak przodka i obecne auto, różnica w ilości miejsca jest wręcz kolosalna.

Oprócz wozu z metalowym dachem występuje także wersja C. Dach jest w niej wykonany z płótna, które zsuwa się po prowadnicach do tyłu. W przeciwieństwie do poprzedniego 500 w nowym wozie odmiana C jest wersją droższą od klasycznej z twardym dachem.

Inaczej niż do 500 z lat 1957-1976 do nowego auta dostępna jest dość bogata paleta silników. Obejmuje ona cztery motory (trzy benzynowe, jeden zasilany olejem napędowym) w ośmiu konfiguracjach.

Najmniejsza z jednostek napędowych to 2-cylindrowiec o objętości skokowej zaledwie 0,9 l. Dzięki zastosowaniu rewolucyjnego bezstopniowego systemu sterowania układem rozrządu TwinAir oraz turbosprężarki ten silniczek rozwija moc aż 85 KM i maksymalny moment obrotowy 145 Nm. W efekcie małe włoskie auto może osiągnąć prędkość 173 km/h. Przy tym ta jednostka napędowa zużywa tylko 4,1 l benzyny na każde 100 km.

Najsłabszy motor to 4-cylindrowiec o objętości skokowej 1,2 l, mający zaledwie po dwa zawory na cylinder. Ta prosta jednostka osiąga moc 69 KM przy 5500 obr./min i moment obrotowy 102 Nm. Fiat 500 wyposażony w ten silnik rozpędza się do 160 km/h, a pierwsze 100 km/h na liczniku ma po 12,9 s.

Najoszczędniejszym sercem Fiata 500 jest 1,3-litrowy silnik Diesla z turbodoładowaniem w dwóch wariantach mocy. W słabszym ma 75 KM mocy i 145 Nm momentu obrotowego, a w drugim 95 KM mocy i 200 Nm momentu obrotowego. W mocniejszej odmianie Fiat osiąga prędkość 180 km/h i zużywa 3,9 l/100 km.

Najwięcej wrażeń zapewnia kierowcy auto wyposażone w jednostkę napędową 1.4 T-Jet o objętości skokowej 1,4 l (z turbosprężarką). Jest ona montowana w wersjach Abarth. W najsłabszej konfiguracji silnik ma 135 KM, a w najmocniejszej (Tributo Ferrari) aż 180 KM. Dzięki niemu najszybszy z Fiatów 500 osiąga aż 225 km/h.

Do zalet Fiata 500 nowej generacji należą: interesujące nadwozie o nietuzinkowym wyglądzie, stylowe wnętrze, dynamiczne silniki (poza 69-konnym), niskie spalanie paliwa (szczególnie z motorami diesla) oraz niezłe wyposażenie.

Wadami są głośny motor zasilany olejem napędowym, mały bagażnik oraz bardzo wysokie ceny większości odmian Fiata 500.

Nowy 500 jest samochodem, w którym postawiono przede wszystkim na styl, ale nie można mu odmówić ani dynamicznych silników, ani praktycznych zalet w codziennym użytkowaniu.

4.36
Ocena na postawie 17 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFiat
TypSamochód osobowy
SegmentA

Generacje Fiat 500

Inne modele Fiat

A - Inne modele

Oceny użytkowników (4)

Fiat 500: newsy, testy i recenzje

Test: Fiat 500 - napęd elektryczny zmienia mniej, niż myślisz

... Fiat 500 w nowym wydaniu zachowuje wszelkie zalety poprzednika i niweluje (tylko) niektóre wady. Fakt, że jest napędzany przez silnik elektryczny, a nie spalinowy, okazuje się być w jego przypadku zaledwie ciekawostką. W mieście trudno prosić o ...

6 miesięcy temu

Fiat 500X zmienił wizerunek. Nie trzeba było wiele

... Fiat pochwalił się odświeżonym wydaniem modelu 500x. Zmieniło się tylko kilka detali, które jednak sprawiły, że twarz włoskiego crossovera wygląda zupełnie inaczej. ... Patrząc na fotografie, trudno mieć wątpliwości, z jakim modelem mamy do ...

4 miesiące temu

Miejski Samochód Roku Wirtualnej Polski 2021: Fiat 500

... W tym roku walka o ten tytuł była zacięta, ale tylko jeden model odhaczył wszystkie punkty: to nowy Fiat 500. Włosi długo zwlekali z odświeżeniem swojej ikony, ale gdy już zdecydowali ... sprawiają, że jest to kompletna propozycja do miasta, a ...

10 miesięcy temu

Nowe naklejki na szybę od 4 maja 2022 r. Za brak 500 zł kary

... W środę 4 maja 2022 r. w życie wejdzie rozporządzenie o naklejkach na szybę, które będą wymagane w strefach czystego transportu. Za brak nalepki będzie można zapłacić do 500 zł kary. Co więcej, jedna naklejka może nie wystarczyć. ... do 500 ...

4 tygodnie temu

Test: Fiat Tipo Cross - budżetowość mniej budżetowa?

... Po co Fiat wprowadził Tipo? Bo miał to być budżetowy samochód, na który pozwoli sobie przeciętny Kowalski i to się doskonale sprawdziło, bo w 2020 roku w Polsce model Fiata był drugim najczęściej ... Fiat Tipo Cross - test wideo Wersji Cross nie ...

3 miesiące temu

Fiat 500 w wersji "La Prima" wyceniony. To topowy pakiet wyposażenia

... Już "standardowe" Fiaty 500 nie należą do najtańszych, a elektryczna odmiana również jest bardzo odważnie wyceniona. Trzeba jednak pamiętać, że kwota przekraczająca 150 tys. zł za Fiata 500e dotyczy tylko pierwszych egzemplarzy, które wyposażone ...

dawno temu

Tak wygląda nowy Fiat Scudo. Skądś już go znacie

... Po 5 latach przerwy Fiat Scudo oficjalnie powraca do segmentu mniejszych dostawczaków. Będzie dostępny zarówno w wersjach spalinowych, jak i elektrycznej. Tak jak zresztą bratnie modele koncernu Stellantis, od których nieprzesadnie się różni. ...

5 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie