WAZ (Łada) 2101

Model
WAZ (Łada) 2101 Zobacz 4 zdjęcia

WAZ (Łada) 2101 – pierwszy model radzieckich samochodów osobowych, które sprzedawano jako Żyguli. Produkowano go w latach 1970-1988 na podstawie konstrukcji Fiata 124. Był jednym z najpopularniejszych aut ZSRR, a także jednym z najchętniej kupowanych wtedy na świecie. Miał wytrzymać dziurawe drogi, a do dziś pamiętany jest jako pierwsza w historii Łada.

WAZ (Łada) 2101 – historia

WAZ działa w obecnej Rosji od 1966 roku. Podobnie jak większość radzieckich producentów samochodów osobowych, powstał w ramach współpracy pomiędzy ZSRR, a zagraniczną firmą. Tym razem był to Fiat, który zgodził się założyć dla Sowietów fabrykę nad Wołgą i podzielić się wszystkimi swoimi sekretami. W latach 20. to właśnie w fabrykach Fiata narodził się włoski komunizm i od tamtej pory firma również była pod ich kontrolą. Chcieli więc pomóc braciom ze wschodu.

Komunizm we Włoszech oraz w ZSRR oznaczał zaspokajanie potrzeb ludności. Każdy miał dostać wtedy to, czego mu potrzeba. W skład potrzeb wliczał się także samochód osobowy. Każdy producent poszukiwał więc „auta dla mas”. Na terenach współczesnej Rosji odbyło się wiele takich eksperymentów. Powstał na przykład Moskwicz 408, który jednak nikogo nie zachwycił. Zbyt często się psuł, a potrzeba było auta wytrzymałego, odpornego na wstrząsy i inne związane z radzieckimi realiami problemy.

W tym samym czasie Włosi zaprezentowali swój komunistyczny samochód. Nazwano go Fiat 124, a światło dzienne po raz pierwszy ujrzał w 1966 roku. Dla promowania 124-ki Fiat przeprowadził kampanię reklamową, w trakcie której pojazd ze spadochronem zrzucono z lecącego samolotu. Jak możemy zobaczyć w jednej z reklam, był bardzo wytrzymały. Gdy tylko auto ląduje na ziemi, wsiada do niego kilka osób, po czym... odjeżdżają.

Fiat 124 niedługo potem otrzymał miano Europejskiego Samochodu Roku. Dostępny był jako 4-drzwiowy sedan i 5-drzwiowe kombi, a po pewnym czasie na rynku pojawiła się nawet jego wersja sportowa – Fiat 124 Spider. Auto sprzedawało się świetnie, a kilka egzemplarzy wersji sedan trafiło nawet do ZSRR. Testy radzieckich dróg przeszły one świetnie.

Sowieci postanowili więc, że warto je wprowadzić do własnego kraju i sprzedawać je także pod własną nazwą. Fabryka nad Wołgą, którą Fiat pomógł stworzyć nadawała się do tego celu świetnie. Włosi dostali jednak kilka dodatkowych poleceń – wśród nich przede wszystkim podwyższenie zawieszenia modelu 124. Nowy pojazd miał być w stanie wyjechać z dziury w drodze. Zmieniono także hamulce, a jego karoseria miała być już tworzona ze znacznie mocniejszej stali.

W ten sposób powstał WAZ 2101. Produkcja rozpoczęła się w kwietniu 1970 roku. W ZSRR pojazd ten miał być początkiem nowej marki aut osobowych. Nazwano go Жигули (czyt. żyguli) od pasma gór, które przebiega w okolicach fabryki. W pierwszym roku sprzedano stosunkowo niewiele, bo 22 tys. sztuk auta. Mimo to, z każdym kolejnym rokiem jego popularność rosła. Rok 1973 to już na przykład 660 tys. sprzedanych egzemplarzy.

Początkowo jednak Fiat nie zgodził się, by radzieccy przyjaciele sprzedawali go poza granicami swojego kraju. Sytuacja się zmieniła, gdy Włosi wycofali Fiata 124 ze swojej oferty. WAZ 2101 Żyguli mógł więc trafić wtedy eksport. Ponownie przewidziano jednak kilka zmian. Szefowie WAZ postanowili zmienić nazwę pojazdu. Na zachodnich rynkach pojawiła się pierwsza w historii Łada. U nas auto dostępne było pod dwiema zamiennymi nazwami Łada 2101 oraz Łada 1200.

Pierwszy Żyguli, czyli model WAZ 2101 (lub Łada 2101), powstawał praktycznie bez żadnych zmian aż do końca jego produkcji. Łady jeździły po ulicach Europy, w tym nawet Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Jak się później jednak miało okazać, ze względu na niewielką cenę i swoją wytrzymałość, auta te sprzedawały się jeszcze lepiej, niż zakładał to plan. WAZ (Łada) 2101, stał się zaraz po Volkswagenie Garbusie najchętniej kupowanym pojazdem na całym świecie.

Na rynku pojawiły się także kolejne generacje Żyguli. Auta te otrzymały jednak inne nazwy – odpowiednio WAZ 2102, 2103 i tak dalej. Stopniowo zaczęto wycofywać więc generację pierwszą. Produkcja Łady 2101 trwała do 1988 roku. Najpopularniejszym autem w ZSRR (a także na Zachodzie) stała się Łada Riva.

Obecnie zliczyć można łącznie siedem generacji Żyguli. Marka ta zyskała sławę jako bardzo tania, a jej auta otrzymały miana ciężkich do zniszczenia. Łada 2101 w ZSRR, a także pobliskich krajach była określana nawet jako „Kopiejka” - w tłumaczeniu na nasze „grosik”. Łada dotarła nawet na Kubę, gdzie jeździli nią sami bracia Kastro. W samym Związku Radzieckim służyła tymczasem m. in. milicji.

WAZ (Łada) 2101 – dane techniczne, wymiary

WAZ 2101, czyli Łada 1200 to pojazd oparty niemal w całości na Fiacie 124. Oprócz wcześniej wspomnianego zmienionego zawieszenia i hamulców, największą różnicę znajdziemy pod jego maską. Silnik Fiata zastąpiono górnozaworowym 4-cylindrowym silnikiem produkcji rosyjskiego instytutu NAMI. Rzędowa czwórka posiadała górny pasek rozrządu i pojemność 1,2 l. Auto miało się rozpędzać nawet do 140 km/h. Jego przyspieszenie to tymczasem 20 sekund od zera do setki.

Pierwsze Żyguli miało napęd o mocy 59 KM (44 kW). Gdy pojazd trafił też na zachodnie rynki, otrzymał nieco wzmocniony silnik o pojemności 1,3 l. Ten z kolei posiadał 67 KM (50 kW). Tę wersję silnika rozpoznamy po oznaczeniu z dodatkową jedynką na końcu – jako 21011 (u nas natomiast jako Łada 1300). Łada 2101 posiadała w większości egzemplarzy 4-biegową skrzynię biegów. Co ciekawe, w opcji wzbogaconej kupić ją można było jednak także z automatem.

Wymiary pojazdu (Łada 2101 sedan):
długość: 4075 mm
rozstaw osi: 2424 mm
szerokość: 1610 mm
wysokość: 1382 mm
masa całkowita: 955 kg

WAZ (Łada) 2101 – warunki jazdy, wyposażenie

Każdy, kto kiedykolwiek miał okazję przejechać się Ładą potwierdzi, że nie jest autem o zbyt komfortowych warunkach jazdy. Dużą kierownicą Łady 2101 kręci się bardzo ciężko. Długa dźwignia skrzyni biegów czasem potrafi się zaciąć i także wymaga siły oraz wprawy, a hamulce musimy naciskać odpowiednio wcześniej, niż w nowoczesnych pojazdach. W samochodzie znajdziemy natomiast ogrzewanie, radio oraz wykończenie deski rozdzielczej przypominające drewno. Bagażnik Łady 2101 posiada sporą ilość miejsca, a auto udźwignąć może 400 kg ciężaru.

5.00
Ocena na postawie 16 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaWAZ (Łada)
TypSamochód osobowy

Generacje WAZ (Łada) 2101

Inne modele WAZ (Łada)

WAZ (Łada) 2101: newsy, testy i recenzje

Kierowcy pilnują się przy oponach zimowych, ale o letnich już zapominają. To częsty i poważny błąd

Łada Xcode Concept - nadchodzi nowe

... Po latach produkcji prostych jak konstrukcja cepa, siermiężnych i spartańsko wykończonych aut, Łada powoli wkracza w nowy rozdział swojej historii. Dowodem na to są oferowane już modele Vesta i X-Ray. Niebawem dołączy do nich kolejna propozycja ...

dawno temu

Łada 2107 wróciła do produkcji

... W kwietniu tego roku informowaliśmy Was, że zakończono produkcję Łady 2107. Od tej wiadomości w mediach motoryzacyjnych na całym świecie aż zawrzało. Jednak bez echa przeszła informacja o powrocie Siemiorki. ... Siemiorki. Magazyn Classicauto ...

dawno temu

Łada Niva obchodzi 40. urodziny i nadal ma się dobrze

... Niva to prawdziwa legenda rosyjskiej motoryzacji. Prosta konstrukcja okazała się kluczem do sukcesu, który trwa nieprzerwanie już 4 dekady. Z okazji 40. urodzin Łada zaprezentowała edycję specjalną o nazwie 40th Anniversary. ... . nie były ...

dawno temu

Nowa Łada Niva już niebawem

... Jeżeli myślimy o rosyjskim samochodzie terenowym, to od razu na myśl przychodzi nam Łada Niva. Ten sympatyczny offroader z napędem 4x4 produkowany jest w nieznacznie zmienionej formie od 1977 roku ... . Czas więc najwyższy na poważniejsze ...

dawno temu

Nowy Datsun będzie bazował na Ładzie

... Pierwszy model reaktywowanej marki Datsun będzie się opierał na podzespołach Łady Kaliny. ... Pierwszy model reaktywowanej marki Datsun będzie się opierał na podzespołach Łady Kaliny. Datsun ma być dla Nissana tym, czym dla Renault jest Dacia – ...

dawno temu

Nowa Łada Granta - budżetowy sedan z Rosji

... Rzadko mamy okazję dzielić się takimi nowinami. Rosyjska Łada wprowadza do swojej oferty nowy model, który ma zastąpić wysłużoną, drugą generację popularnej Samary. Oto Łada Granta. ... Rzadko mamy okazję dzielić się takimi nowinami. Rosyjska ...

dawno temu

Łada Priora Coupe - model topowy?

... Szukasz nowego samochodu coupe? Odwróć się zatem plecami do Niemców i rzuć okiem na wschód. Panie i Panowie, oto nadchodzi nowa Łada Priora Coupe! ... Szukasz nowego samochodu coupe? Odwróć się zatem plecami do Niemców i rzuć okiem na wschód. ...

dawno temu

Łada Granta trafi do Europy Zachodniej

... Odkąd Renault reaktywowało Dacię na rynku europejskim, pozostali producenci chcieli dorównać francuskiemu koncernowi, odgryzając kawałek tortu Loganowi. Teraz podobny pomysł mają Rosjanie, którzy postanowili zaatakować zachodnią Europę Ładą ...

dawno temu

Nowa Łada hitem Rosji - czy słusznie?

... Łada Priora w Europie pojawi się pod koniec tego roku, bądź w 2009. Swoją niemiecką premierę miała ona na zakończonych niedawno targach branżowych AMI w Lipsku i chyba zgotowano jej dość dobre ... przyjęcie. Cena zapewne nie będzie zbyt ...

dawno temu

1987 Łada Gorbi [zapomniane koncepty]

... Luigi Colani znany jest głównie ze swoich szalonych projektów. Jego pomysły mogliście poznać przy okazji prototypu Mazdy Le Mans, a dziś przyjrzymy się bliżej konceptowi Łady Gorbi z 1987 roku. ... Luigi Colani znany jest głównie ze swoich ...

dawno temu

Żegnamy rosyjską legendę - koniec produkcji Łady 2107

... Łada 2107 ani do najmłodszych aut nie należy, ani już nawet nie próbuje tego udawać. Pomimo tego jeszcze do niedawna sprzedawała się całkiem dobrze. Była to zasługa niskiej ceny oraz programu rządowego. Czasy tego auta jednak przemijają – ...

dawno temu

Elektryczna Łada Kalina na Moscow International Motor Show

... Coraz większa grupa samochodów elektrycznych prezentowanych podczas kolejnych salonów motoryzacyjnych nie dziwi już nikogo. Swój projekt podczas rodzimych targów Moscow International Motor Show pokazała także Łada. ... pokazała także Łada. ...

dawno temu

Moskwa 2008: Łada C-Cross

... W samym sercu Rosji rozpoczęły się targi motoryzacyjne. Co ciekawe jak na razie nie trafiłem jeszcze nigdzie na zdjęcia śmiesznie wyglądającej Łady, ale za to mam coś innego, również z tej samej fabryki: koncepcyjny model C-Cross. ... W samym ...

dawno temu

Dacia Duster 4x4: Łada Niva naszych czasów

... Łada Niva to prawdziwy off-roadowy samochód, który naprawdę potrafi wiele. Udowodnili to m.in. panowie z Top Gear kiedy wybrali Nivę najlepszym samochodem komunistycznych czasów. Mieli w tym sporo ... racji - sam wielokrotnie widziałem Łady ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie