Fiat 125

Model
Fiat 125 Zobacz 5 zdjęć

Polski Fiat 125p

125p to model samochodu kompaktowego produkowanego w latach 1967-1991 przez Fabrykę Samochodów Osobowych na licencji włoskiego koncernu samochodowego Fiat.

Produkcję następcy przestarzałej już w tamtych czasach Warszawy 223/224 podjęto w 1967 roku na podstawie umowy podpisanej Fiatem w 1965 roku. W 1983 roku licencja na używanie nazwy Fiat wygasła i samochód przemianowano na FSO 1300/1500.

Auto wytwarzano z trzema rodzajami nadwozia: sedan, kombi oraz pick-up. Pojawiła się też bardzo krótka seria samochodów 6-drzwiowych, zwanych popularnie „jamnikami”.

Największą popularnością cieszył się model z nadwoziem sedan. Auto miało przestronne wnętrze z pięcioma miejscami siedzącymi. Fotele były obszerne i wygodne, ale w początkowych latach pozbawione zagłówków z przodu (z tyłu w ogóle ich nie było). Miejsca na nogi i głowę było wystarczająco dużo – pasażerowie zawdzięczali je kanciastemu nadwoziu.

Fiat 125p miał obszerny bagażnik, do którego dostęp nieco utrudniała wysoka krawędź załadunku, choć sama pokrywa bagażnika była obszerna. W maksymalnym wykorzystaniu przestrzeni bagażowej trochę przeszkadzały wnikające do wnętrza samochodu tylne nadkola.

Pięć lat po wprowadzeniu do produkcji Fiata 125p pojawiła się na rynku wersja kombi. Tylna część pojazdu była autorskim pomysłem polskich konstruktorów (Włosi nie wytwarzali kombi). Samochód cechował się dużą przestrzenią bagażową i ładownością do 450 kg. Ten ostatni parametr był tak wysoki dzięki zastosowaniu wzmocnionej tylnej osi pojazdu. Niestety, samochód ważył też więcej od sedana, co dało się odczuć przy przyspieszaniu (z 1,5-litrowym silnikiem kombi potrzebowało 22 sekund na rozpędzenie się do 100 km/h – to wolniej o 2 s od sedana).

Fiat 125p z nadwoziem kombi wykorzystywany był również jako sanitarka aż do połowy lat 90. ubiegłego wieku.

W 1975 roku do sedana i kombi dołączył pick-up, do którego w późniejszym czasie dostępne były zabudowy z tworzyw sztucznych.

Z technicznego punktu widzenia Fiat 125p był połączeniem modeli 125 i 1300/1500. Wszystkie samochody miały napęd na tylne koła, a montowano w nich skrzynie 4-biegowe i 5-biegowe (na początku produkcji dźwignia zmiany biegów znajdowała się przy kole kierownicy).

Pod maską Fiata 125p (niezależnie od wersji nadwoziowej) instalowano przede wszystkim dwa silniki. Oba miały cztery cylindry i wałki rozrządu umieszczone w kadłubie. Wymiana ładunku w każdym cylindrze prowadzona była przez dwa zawory.

Silniki cechowały się objętością skokową 1,3 l i 1,5 l. Mniejszy motor rozwijał moc 60 KM, a większy 75 KM. W czasie kryzysu na początku lat 80. zaczęto produkować zubożone wersje Fiata 125p ze słabszymi wersjami tych silników.

W produkcji pojawiały się również wersje z motorami o objętości skokowej 1,6 l, 1,8 l i 2,0 l, jednak liczba egzemplarzy z tymi jednostkami napędowymi była niewielka.

W pierwszych latach produkcji Fiat 125p był bardzo nowoczesnym samochodem. Niestety, brak modernizacji w kolejnych latach sprawił, że auto pozostawało daleko w tyle za konkurencją.
Na początku wytwarzania Fiat 125p był modelem dość niezawodnym, bo większość części pochodziła z rynku włoskiego. W kolejnych miesiącach to polscy podwykonawcy dostarczali części do tego samochodu, aż stali się jedynymi dostawcami komponentów. Oczywiście to nie oni byli winni zwiększaniu zawodności samochodu, lecz błędna polityka państwa, które ograniczało dostęp do materiałów wysokiej jakości.

W następnych latach postępowało też zużycie maszyn wytwarzających elementy samochodu (np. części karoserii), co również odbiło się na jakości auta.

Największymi wadami Fiata 125p były szybko postępująca korozja (szczególnie w wozach z połowy lat 80.) oraz problemy z regulacją gaźników. Właściciele narzekali też na przewietrzanie i wentylację wnętrza oraz wyciszenie kabiny pasażerskiej.

Do zalet zaliczały się m.in. bardzo prosta naprawa, dostęp do tanich części, duża ilość miejsca dla pasażerów oraz doskonała widoczność w każdym kierunku.

Produkcję Fiata 125p (FSO 1300/1500) zakończono w 1991 roku. Nie miał on następcy.

4.05
Ocena na postawie 73 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFiat
TypSamochód osobowy

Inne modele Fiat

Oceny użytkowników (33)

Przejdź do strony: 1 2

Fiat 125: newsy, testy i recenzje

Fiat 125p do wygrania w loterii organizowanej przez Polomarket

... Samochody często stanowią główną nagrodę w różnorakich loteriach. Zazwyczaj jednak są to fabrycznie nowe auta. Polomarket podszedł do tematu nieco inaczej, oferując swoim klientom odrestaurowanego Fiata 125p. Wystarczy tylko wziąć udział w ...

4 tygodnie temu

Citroën - In Love With You - Odc. 1 "Sztuka oddychania pod wodą"

Fiat Panda Trussardi spodoba się wielbicielom włoskiego stylu

... Włoskie marki lubią trzymać się razem. Panda Trussardi to kolejny z wielu przykładów włosko-włoskiej kooperacji. Fiat połączył siły ze znaną marką odzieżową, dzięki czemu powstało całkiem interesujące auto, które powinno przypaść do gustu ...

miesiąc temu

Fiat świętuje 120 lat swojej historii

... Niewiele marek może poszczycić się tak długą tradycją produkcji i tak ogromnym wpływem na historię motoryzacji jak włoski Fiat. ... Jedenastego lipca 1899 roku w Turynie założono „Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili Torino" firmę, ...

5 miesięcy temu

Fiat 126 buggy z brytyjskiego ogłoszenia. Jacyś chętni?

... Fiat 126 przez lata doczekał się licznych przeróbek, a to jedna z ciekawszych. Imponujące buggy zostało wystawione na jednej z facebookowych grup sprzedażowych w Wielkiej Brytanii. Auto jest niezłym kąskiem dla kolekcjonera, szczególnie, że cena ...

2 miesiące temu

Elektryczny koncept Fiat Centoventi zapowiada następcę Pandy

... Nie myślcie, że Fiat zapomniał o Pandzie. Miejskie auto wkrótce doczeka się następcy i elektryczny koncept Centoventi pokazuje, jak może wyglądać. Wygląda tak stylowo, że rola modelu 500 jest zagrożona. ... Najpierw nazwa. Centoventi to po ...

8 miesięcy temu

Fiat Fullback schodzi z rynku. Ostatnie sztuki z ogromnymi rabatami

... Duży pick-up ze znaczkiem Fiata zostanie zapamiętany jako krótki epizod w historii włoskiego koncernu. Fullback schodzi z rynku po zaledwie trzech latach od momentu, gdy na niego wszedł. Powodem ... Sprzedaż pick-upów utrzymuje się na stabilnym ...

6 miesięcy temu

Fiat Tipo Sport. Nowa wersja dołącza do oferty

... Po odmianach Mirror, Street oraz S-Design, do gamy kompaktowego Fiata dołącza kolejna wersja. Nosi ona nazwę Sport. Nieco na wyrost, ponieważ nie znajdziecie tu mocnych silników czy sztywnych nastawów podwozia. Trzeba jednak przyznać, że wygląd ...

9 miesięcy temu

Test Sym Symphony 125 - udany powrót na polski rynek

... , a do naszej redakcji trafił zupełnie nowy Sym Symphony 125. Po prawie 300 kilometrach w miejskiej dżungli trudno będzie nam się z nim rozstać. ... prawa jazdy kategorii B jeżdżenie na jednośladach z silnikami o pojemności do 125 cm3, wielu ...

dawno temu

Nowy Fiat 500X na polskim rynku. Ile kosztuje krewny Renegade'a?

... Tej jesieni na polski rynek wszedł odświeżony Fiat 500X. Klienci dostali do wyboru 3 diesle i 2 silniki benzynowe. Producent wraz z wprowadzeniem 500X po liftingu, wprowadził do standardowego wyposażenia kilka wartych uwagi dodatków. ... Ceny ...

12 miesięcy temu

Mondial 125 HPS – najładniejszy motocykl na prawo jazdy kat. B

... Mondial 125 HPS wyglądem zewnętrznym potrafi przekonać do siebie ludzi, którzy do tej pory zjawisko motocyklizmu obserwowali z dystansu. Najlepsze w nim jest to, że jego użytkowanie, prowadzenie i obsługa są stworzone dla początkujących, ale ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie