Sprawdź VIN samochodu przed zakupem. Nowe narzędzie AutoCentrum.pl

Fiat 125

Model
Fiat 125 Zobacz 5 zdjęć

Polski Fiat 125p

125p to model samochodu kompaktowego produkowanego w latach 1967-1991 przez Fabrykę Samochodów Osobowych na licencji włoskiego koncernu samochodowego Fiat.

Produkcję następcy przestarzałej już w tamtych czasach Warszawy 223/224 podjęto w 1967 roku na podstawie umowy podpisanej Fiatem w 1965 roku. W 1983 roku licencja na używanie nazwy Fiat wygasła i samochód przemianowano na FSO 1300/1500.

Auto wytwarzano z trzema rodzajami nadwozia: sedan, kombi oraz pick-up. Pojawiła się też bardzo krótka seria samochodów 6-drzwiowych, zwanych popularnie „jamnikami”.

Największą popularnością cieszył się model z nadwoziem sedan. Auto miało przestronne wnętrze z pięcioma miejscami siedzącymi. Fotele były obszerne i wygodne, ale w początkowych latach pozbawione zagłówków z przodu (z tyłu w ogóle ich nie było). Miejsca na nogi i głowę było wystarczająco dużo – pasażerowie zawdzięczali je kanciastemu nadwoziu.

Fiat 125p miał obszerny bagażnik, do którego dostęp nieco utrudniała wysoka krawędź załadunku, choć sama pokrywa bagażnika była obszerna. W maksymalnym wykorzystaniu przestrzeni bagażowej trochę przeszkadzały wnikające do wnętrza samochodu tylne nadkola.

Pięć lat po wprowadzeniu do produkcji Fiata 125p pojawiła się na rynku wersja kombi. Tylna część pojazdu była autorskim pomysłem polskich konstruktorów (Włosi nie wytwarzali kombi). Samochód cechował się dużą przestrzenią bagażową i ładownością do 450 kg. Ten ostatni parametr był tak wysoki dzięki zastosowaniu wzmocnionej tylnej osi pojazdu. Niestety, samochód ważył też więcej od sedana, co dało się odczuć przy przyspieszaniu (z 1,5-litrowym silnikiem kombi potrzebowało 22 sekund na rozpędzenie się do 100 km/h – to wolniej o 2 s od sedana).

Fiat 125p z nadwoziem kombi wykorzystywany był również jako sanitarka aż do połowy lat 90. ubiegłego wieku.

W 1975 roku do sedana i kombi dołączył pick-up, do którego w późniejszym czasie dostępne były zabudowy z tworzyw sztucznych.

Z technicznego punktu widzenia Fiat 125p był połączeniem modeli 125 i 1300/1500. Wszystkie samochody miały napęd na tylne koła, a montowano w nich skrzynie 4-biegowe i 5-biegowe (na początku produkcji dźwignia zmiany biegów znajdowała się przy kole kierownicy).

Pod maską Fiata 125p (niezależnie od wersji nadwoziowej) instalowano przede wszystkim dwa silniki. Oba miały cztery cylindry i wałki rozrządu umieszczone w kadłubie. Wymiana ładunku w każdym cylindrze prowadzona była przez dwa zawory.

Silniki cechowały się objętością skokową 1,3 l i 1,5 l. Mniejszy motor rozwijał moc 60 KM, a większy 75 KM. W czasie kryzysu na początku lat 80. zaczęto produkować zubożone wersje Fiata 125p ze słabszymi wersjami tych silników.

W produkcji pojawiały się również wersje z motorami o objętości skokowej 1,6 l, 1,8 l i 2,0 l, jednak liczba egzemplarzy z tymi jednostkami napędowymi była niewielka.

W pierwszych latach produkcji Fiat 125p był bardzo nowoczesnym samochodem. Niestety, brak modernizacji w kolejnych latach sprawił, że auto pozostawało daleko w tyle za konkurencją.
Na początku wytwarzania Fiat 125p był modelem dość niezawodnym, bo większość części pochodziła z rynku włoskiego. W kolejnych miesiącach to polscy podwykonawcy dostarczali części do tego samochodu, aż stali się jedynymi dostawcami komponentów. Oczywiście to nie oni byli winni zwiększaniu zawodności samochodu, lecz błędna polityka państwa, które ograniczało dostęp do materiałów wysokiej jakości.

W następnych latach postępowało też zużycie maszyn wytwarzających elementy samochodu (np. części karoserii), co również odbiło się na jakości auta.

Największymi wadami Fiata 125p były szybko postępująca korozja (szczególnie w wozach z połowy lat 80.) oraz problemy z regulacją gaźników. Właściciele narzekali też na przewietrzanie i wentylację wnętrza oraz wyciszenie kabiny pasażerskiej.

Do zalet zaliczały się m.in. bardzo prosta naprawa, dostęp do tanich części, duża ilość miejsca dla pasażerów oraz doskonała widoczność w każdym kierunku.

Produkcję Fiata 125p (FSO 1300/1500) zakończono w 1991 roku. Nie miał on następcy.

4.06
Ocena na postawie 74 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFiat
TypSamochód osobowy

Inne modele Fiat

Oceny użytkowników (34)

Przejdź do strony: 1 2

Fiat 125: newsy, testy i recenzje

Mity o elektromobilności: MIT 1

Tak wygląda elektryczny Fiat 500. Różnic jest zaskakująco dużo

... Na to auto czekaliśmy bardzo długo. W sieci właśnie pojawiły się pierwsze zdjęcia nowego Fiata 500 z elektrycznym napędem. Nadwozie - pod względem stylistycznym - przypomina pierwowzór ... Dosłownie chwilę przed oficjalną premierą fotografie ...

4 tygodnie temu

Kultowy Fiat 500 dołącza do oferty Lego. Kupicie go także w Polsce

... Lego uzupełniło serię Creator o kolejny kultowy pojazd. To Fiat 500, który robi wrażenie dopracowaniem detali i mnogością ruchomych elementów - to prawdziwa gratka dla dużych dzieci. Co ważne, kupimy go także w Polsce. ... Aston Martin DB5, Ford ...

4 tygodnie temu

Nowy Fiat 500e oficjalnie. Ma 320 km zasięgu, ale tani nie jest

... Po pierwszych fotografiach przyszedł czas na konkretne informacje. Nowy Fiat 500 z elektrycznym napędem nie ma już przed nami żadnych tajemnic. Znamy dane techniczne, osiągi i cenę. Niestety, tanio nie będzie. ... to tylko niektóre z wyróżników ...

4 tygodnie temu

Fiat 500X Sport już w polskich salonach. Ile kosztuje?

... Fiat uzupełnił ofertę modelu 500X o atrakcyjnie wystylizowaną wersję Sport. Co ważne, wyróżnia się ona nie tylko wyglądem, ale i kilkoma zmianami technicznymi, które mają uczynić jazdę przyjemniejszą oraz bardziej angażującą. Ile trzeba zapłacić ...

4 miesiące temu

Fiat 500 Hybrid już w salonach. Ceny startują od 51 100 zł

... Fiat 500 debiutuje w polskich salonach z nową wersją napędową szumnie określaną przez producenta mianem Hybrid. Tak naprawdę jednak jest to tzw. miękka hybryda oparta na nowym, benzynowym silniku o pojemności 1 litra i mocy 70 KM. To ciekawa ...

2 miesiące temu

Fiat 125p do wygrania w loterii organizowanej przez Polomarket

... Samochody często stanowią główną nagrodę w różnorakich loteriach. Zazwyczaj jednak są to fabrycznie nowe auta. Polomarket podszedł do tematu nieco inaczej, oferując swoim klientom odrestaurowanego Fiata 125p. Wystarczy tylko wziąć udział w ...

6 miesięcy temu

Fiat 126 buggy z brytyjskiego ogłoszenia. Jacyś chętni?

... Fiat 126 przez lata doczekał się licznych przeróbek, a to jedna z ciekawszych. Imponujące buggy zostało wystawione na jednej z facebookowych grup sprzedażowych w Wielkiej Brytanii. Auto jest niezłym kąskiem dla kolekcjonera, szczególnie, że cena ...

8 miesięcy temu

Fiat świętuje 120 lat swojej historii

... Niewiele marek może poszczycić się tak długą tradycją produkcji i tak ogromnym wpływem na historię motoryzacji jak włoski Fiat. ... Jedenastego lipca 1899 roku w Turynie założono „Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili Torino" firmę, ...

11 miesięcy temu

Fiat Panda Trussardi spodoba się wielbicielom włoskiego stylu

... Włoskie marki lubią trzymać się razem. Panda Trussardi to kolejny z wielu przykładów włosko-włoskiej kooperacji. Fiat połączył siły ze znaną marką odzieżową, dzięki czemu powstało całkiem interesujące auto, które powinno przypaść do gustu ...

7 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie