Fiat Cinquecento

Model
Fiat Cinquecento Zobacz 6 zdjęć

Fiat Cinquecento

Cinquecento to samochód należący do segmentu A (minisamochody), produkowany w latach 1991-1998 przez włoski koncern samochody Fiat. Wóz był wytwarzany tylko w polskiej fabryce Fiata w Tychach. Nazwa „Cinquecento” po polsku znaczy ‘500’.

Zaprezentowany w 1991 roku Fiat Cinquecento miał być z założenia następcą przestarzałego już Fiata 126p, jednak w końcu po rozpoczęciu produkcji Cinquecento z rynku zniknęła tylko wersja Bis, a model 126p był wytwarzany tylko w Bielsku-Białej.

Nowy samochód miał dużo większe od Fiata 126p 3-drzwiowe nadwozie. Karoserię zaprojektowano nowocześnie, odpowiadała ona ówczesnym standardom mody.

Do wnętrza Cinquecento można było dostać się jednymi z dwojga drzwi. Choć fotele były spore, zapewniały niski komfort podróży. Dodatkowo już z przodu było mało miejsca na nogi i głowy pasażerów.

Podróżowanie z tyłu, szczególnie na dłuższych dystansach, było prawdziwym problemem, który zaczynał się już w momencie próby zajęcia miejsca z tyłu. Co prawda konstruktorzy pomyśleli o możliwości odchylenia przedniego fotela do przodu, aby dało się zająć miejsce z tyłu, ale wejście przez niewielkie drzwi i tak sprawiało trudność.

Po zajęciu tam miejsca pasażerowie cierpieli na brak przestrzeni nad głowami i, szczególnie, na nogi. Nawet jeśli przedni fotel został maksymalnie przesunięty do przodu, z tyłu trudno było znaleźć wygodną pozycję.

Materiały wykorzystane do zabudowy wnętrza miały niską jakość, ale trzeba pochwalić Fiata za dużo wyższy standard montażu w porównaniu z modelem 126p. Deska rozdzielcza miała sporych rozmiarów półkę przed pasażerem.

Fiat Cinquecento nie był też samochodem cichym. Po pierwsze – do wygłuszenia zastosowano niewiele materiałów, a ich jakość była niska, po drugie – w wnętrzu niektóre części nie zostały obite tapicerką (np. fragmenty drzwi), co wzmagało wibracje.

Początkowo Cinquecento wytwarzano ze znanym z Fiata 126p Bis 2-cylindrowym, leżącym silnikiem. W przeciwieństwie do Bisa w Cinquecento motor został zamontowany z przodu wzdłużnie. Jednostka napędowa miała moc 31 KM przy 5000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 52 Nm uzyskiwany przy 3000 obr./min. Dzięki takiemu motorowi mały Fiat do 100 km/h przyspieszał w około 32 s i osiągał prędkość 126 km/h.

Drugim dostępnym równolegle i od początku silnikiem był 4-cylindrowy motor o objętości nieco ponad 900 cm3. Miał on 41 KM mocy maksymalnej przy 5500 obr./min i 66 Nm momentu obrotowego przy 3000 obr./min. Dzięki tej jednostce samochód był znacznie dynamiczniejszy. Przy tym wszystkim silnik pracował bardziej kulturalnie. Na rozpędzenie się do 100 km/h potrzebował 18 s, a jego prędkość maksymalna wynosiła 140 km/h.

Motor ten, podobnie jak jego mniejszy brat, współpracował z gaźnikiem. Niestety, najpoważniejszą wadą 900 było wysokie zużycie oleju silnikowego.

Po pewnym czasie silnik zmodernizowano, a jego objętość skokowa zmniejszyła się do 899 cm3. Modernizacja miała na celu przystosowanie go do jednopunktowego wtrysku paliwa Marelli. W związku ze zmianami jego moc spadła o 2 KM.

W 1994 roku Fiat wprowadził na rynek wersję Cinquecento Sporting. Samochód ten z zewnątrz wyróżniał się m.in. pomalowanymi na kolor nadwozia zderzakami i obudowami lusterek oraz aluminiowymi większymi felgami. Sportinga można było nabyć tylko w jednym z pięciu kolorów: żółtym, srebrnym, czerwonym, niebieskim i czarnym.

Pod maską tego samochodu znajdował się 1,1-litrowy, 4-cylindrowy silnik z rodziny FIRE. Jednostka rozwijała moc 55 KM przy 5500 obr./min i moment obrotowy 86 Nm. Dzięki takim parametrom wóz do 100 km/h przyspieszał w niespełna 14 s i osiągał prędkość maksymalną 150 km/h.

Cinquecento nie było samochodem wolnym od wad. Do częstych usterek zaliczają się awarie skrzyń biegów, wycieki oleju z silnika i mocno korodujący układ wydechowy. Rdza dotyka też nadwozia, ale nie jest to zjawisko nadzwyczajne w kilkunastoletnim samochodzie, którego powłoka ochronna nie była najwyższej jakości.

Problemy sprawiają także elektryka oraz łożyska alternatora, które zużywają się bardzo szybko.
Na szczęście naprawa Cinquecento jest bardzo tania, części - dobrze dostępne, a naprawić to auto potrafi prawie każdy.

Przy tych wszystkich wadach trzeba wyraźnie powiedzieć, że Cinquecento było udanym samochodem, który miał duży wpływ na motoryzację w Polsce, i niejako wzorem Fiata 126p zmotoryzowało wielu obecnie jeżdżących innym autami uczestników ruchu.

Cinquecento popularne było też jako samochód rajdowy, który startował w odrębnej klasie. Wozy przygotowywała firma Abarth.

W 1998 roku Cinquecento zostało zastąpione przez nowocześniejszego Fiata Seicento.

2.99
Ocena na postawie 162 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFiat
TypSamochód osobowy

Generacje Fiat Cinquecento

Inne modele Fiat

Oceny użytkowników (157)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5 6 ... 8

Fiat Cinquecento: newsy, testy i recenzje

Fiat Punto w końcu doczeka się następcy. Znamy datę

... Koncern Stellantis, będący właścicielem Fiata, zamierza zaznaczyć obecność włoskiej marki w segmencie B, w którym przez lata radziła sobie świetnie za sprawą modelu Punto. Jego duchowy następca ma być gotowy już niebawem. Czego powinniśmy się ...

3 miesiące temu

Ford Mustang Mach-E: podróż elektryczną ikoną. Część 1: Rarist

Pierwsza jazda: Fiat Ducato po liftingu - bo liczy się wnętrze

... Król lewego pasa, mistrz dostaw kurierskich i jeden z najpopularniejszych busów w Polsce przeszedł kolejny lifting. Fiat Ducato czuje na plecach oddech konkurencji, więc Włosi postawili na gruntowne ulepszenie wyposażenia. ... zaskakującym. Na ...

3 miesiące temu

1992 Fiat Cinquecento Fionda [zapomniane koncepty]

... W 1992 roku zaprezentowano kilka nietypowych konceptów powstałych na bazie Fiata Cinquecento, który wówczas dopiero co wszedł na rynek. Na salonie samochodowym w Turynie w tym też roku ... wielu projektantów zademonstrowało swoją wizję ...

dawno temu

Test: Fiat Tipo Cross - włoski pomysł na cross hatchbacka

... Fiat Tipo przeszedł lifting, otrzymał nowy silnik i jest teraz dostępny w nowej wersji Cross. Dzięki niej konkuruje z crossoverami i świetnie odnajduje się w klimacie pozamiejskim, oferując więcej niż tylko ciekawy wygląd. Niestety, za wysoką ...

2 miesiące temu

1992 Fiat Cinquecento RUSH [zapomniane koncepty]

... Pod koniec 1991 roku Fiat zaprezentował następcę popularnego w Polsce "malucha" - model Cinquecento, który produkowany był przez fabrykę w Tychach. Jednak niedługo po premierze, w 1992 roku ... na salonie w Turynie, włoskie studio Bertone ...

dawno temu

Używany Fiat Cinquecento - typowe awarie i problemy

... . Dla tych, którzy chcieli kupić samochód z salonu, konstrukcja sięgająca lat 70. była już mało atrakcyjna. Z myślą o takich osobach Fiat opracował model Cinquecento. ... przed korozją przez ocynkowanie. Produkcja ruszyła w 1991 roku. Auto było ...

dawno temu

Znalezione na allegro: Cinquecento Turbo (163KM)

... Fiat Cinquecento, prekursor nowszego modelu Seicento, to w naszym kraju pojazd praktycznie tak popularny jak Fiat 126p. Nawet na ulicach dużych miast wciąż można spotkać dość dobrze zachowane ... "cieniasy". Auto to jest także dość popularne ...

dawno temu

Fiat Tipo z pełnym cennikiem na rok 2021. Po liftingu jest drożej

... Fiat Tipo po faceliftingu doczekał się szczegółowego polskiego cennika. W ofercie pojawiły się nowe wersje i silniki. Auto nadal jest atrakcyjną propozycją dla szukających taniego kompaktu, ale o wyjątkowo niskich cenach można niestety ...

10 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie