Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Fiat Cinquecento

Model
Fiat Cinquecento Zobacz 6 zdjęć

Fiat Cinquecento

Cinquecento to samochód należący do segmentu A (minisamochody), produkowany w latach 1991-1998 przez włoski koncern samochody Fiat. Wóz był wytwarzany tylko w polskiej fabryce Fiata w Tychach. Nazwa „Cinquecento” po polsku znaczy ‘500’.

Zaprezentowany w 1991 roku Fiat Cinquecento miał być z założenia następcą przestarzałego już Fiata 126p, jednak w końcu po rozpoczęciu produkcji Cinquecento z rynku zniknęła tylko wersja Bis, a model 126p był wytwarzany tylko w Bielsku-Białej.

Nowy samochód miał dużo większe od Fiata 126p 3-drzwiowe nadwozie. Karoserię zaprojektowano nowocześnie, odpowiadała ona ówczesnym standardom mody.

Do wnętrza Cinquecento można było dostać się jednymi z dwojga drzwi. Choć fotele były spore, zapewniały niski komfort podróży. Dodatkowo już z przodu było mało miejsca na nogi i głowy pasażerów.

Podróżowanie z tyłu, szczególnie na dłuższych dystansach, było prawdziwym problemem, który zaczynał się już w momencie próby zajęcia miejsca z tyłu. Co prawda konstruktorzy pomyśleli o możliwości odchylenia przedniego fotela do przodu, aby dało się zająć miejsce z tyłu, ale wejście przez niewielkie drzwi i tak sprawiało trudność.

Po zajęciu tam miejsca pasażerowie cierpieli na brak przestrzeni nad głowami i, szczególnie, na nogi. Nawet jeśli przedni fotel został maksymalnie przesunięty do przodu, z tyłu trudno było znaleźć wygodną pozycję.

Materiały wykorzystane do zabudowy wnętrza miały niską jakość, ale trzeba pochwalić Fiata za dużo wyższy standard montażu w porównaniu z modelem 126p. Deska rozdzielcza miała sporych rozmiarów półkę przed pasażerem.

Fiat Cinquecento nie był też samochodem cichym. Po pierwsze – do wygłuszenia zastosowano niewiele materiałów, a ich jakość była niska, po drugie – w wnętrzu niektóre części nie zostały obite tapicerką (np. fragmenty drzwi), co wzmagało wibracje.

Początkowo Cinquecento wytwarzano ze znanym z Fiata 126p Bis 2-cylindrowym, leżącym silnikiem. W przeciwieństwie do Bisa w Cinquecento motor został zamontowany z przodu wzdłużnie. Jednostka napędowa miała moc 31 KM przy 5000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 52 Nm uzyskiwany przy 3000 obr./min. Dzięki takiemu motorowi mały Fiat do 100 km/h przyspieszał w około 32 s i osiągał prędkość 126 km/h.

Drugim dostępnym równolegle i od początku silnikiem był 4-cylindrowy motor o objętości nieco ponad 900 cm3. Miał on 41 KM mocy maksymalnej przy 5500 obr./min i 66 Nm momentu obrotowego przy 3000 obr./min. Dzięki tej jednostce samochód był znacznie dynamiczniejszy. Przy tym wszystkim silnik pracował bardziej kulturalnie. Na rozpędzenie się do 100 km/h potrzebował 18 s, a jego prędkość maksymalna wynosiła 140 km/h.

Motor ten, podobnie jak jego mniejszy brat, współpracował z gaźnikiem. Niestety, najpoważniejszą wadą 900 było wysokie zużycie oleju silnikowego.

Po pewnym czasie silnik zmodernizowano, a jego objętość skokowa zmniejszyła się do 899 cm3. Modernizacja miała na celu przystosowanie go do jednopunktowego wtrysku paliwa Marelli. W związku ze zmianami jego moc spadła o 2 KM.

W 1994 roku Fiat wprowadził na rynek wersję Cinquecento Sporting. Samochód ten z zewnątrz wyróżniał się m.in. pomalowanymi na kolor nadwozia zderzakami i obudowami lusterek oraz aluminiowymi większymi felgami. Sportinga można było nabyć tylko w jednym z pięciu kolorów: żółtym, srebrnym, czerwonym, niebieskim i czarnym.

Pod maską tego samochodu znajdował się 1,1-litrowy, 4-cylindrowy silnik z rodziny FIRE. Jednostka rozwijała moc 55 KM przy 5500 obr./min i moment obrotowy 86 Nm. Dzięki takim parametrom wóz do 100 km/h przyspieszał w niespełna 14 s i osiągał prędkość maksymalną 150 km/h.

Cinquecento nie było samochodem wolnym od wad. Do częstych usterek zaliczają się awarie skrzyń biegów, wycieki oleju z silnika i mocno korodujący układ wydechowy. Rdza dotyka też nadwozia, ale nie jest to zjawisko nadzwyczajne w kilkunastoletnim samochodzie, którego powłoka ochronna nie była najwyższej jakości.

Problemy sprawiają także elektryka oraz łożyska alternatora, które zużywają się bardzo szybko.
Na szczęście naprawa Cinquecento jest bardzo tania, części - dobrze dostępne, a naprawić to auto potrafi prawie każdy.

Przy tych wszystkich wadach trzeba wyraźnie powiedzieć, że Cinquecento było udanym samochodem, który miał duży wpływ na motoryzację w Polsce, i niejako wzorem Fiata 126p zmotoryzowało wielu obecnie jeżdżących innym autami uczestników ruchu.

Cinquecento popularne było też jako samochód rajdowy, który startował w odrębnej klasie. Wozy przygotowywała firma Abarth.

W 1998 roku Cinquecento zostało zastąpione przez nowocześniejszego Fiata Seicento.

2.98
Ocena na postawie 160 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFiat
TypSamochód osobowy

Generacje Fiat Cinquecento

Inne modele Fiat

Oceny użytkowników (155)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5 6 ... 8

Fiat Cinquecento: newsy, testy i recenzje

WP kontra auto: Wymagający test Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid

Używany Fiat Tipo II: takich aut już niedługo nie będzie

... Dysponując kwotą 30 tys. zł możecie już kupić używanego Fiata Tipo. Auto 4-letnie, dość nowoczesne, przestronne, z dużym bagażnikiem. Model, który w ostatnich latach zrobił furorę na rynku, ponieważ z ceną trafił w możliwości finansowe Polaków. ...

miesiąc temu

Fiat 500 EV z dachem i w wyjątkowej edycji. Ceny od 34 900 euro

... Włoski oddział Fiata rozpoczął właśnie przyjmowanie zamówień na model 500 EV La Prima, będący niczym innym jak specjalną edycją startową miejskiego elektryka. Klienci, którzy ustawią się w kolejce ... do zakupu pierwszego wydania, mogą liczyć na ...

miesiąc temu

Tak wygląda elektryczny Fiat 500. Różnic jest zaskakująco dużo

... Na to auto czekaliśmy bardzo długo. W sieci właśnie pojawiły się pierwsze zdjęcia nowego Fiata 500 z elektrycznym napędem. Nadwozie - pod względem stylistycznym - przypomina pierwowzór ... Dosłownie chwilę przed oficjalną premierą fotografie ...

4 miesiące temu

Kultowy Fiat 500 dołącza do oferty Lego. Kupicie go także w Polsce

... Lego uzupełniło serię Creator o kolejny kultowy pojazd. To Fiat 500, który robi wrażenie dopracowaniem detali i mnogością ruchomych elementów - to prawdziwa gratka dla dużych dzieci. Co ważne, kupimy go także w Polsce. ... Aston Martin DB5, Ford ...

4 miesiące temu

1992 Fiat Cinquecento Fionda [zapomniane koncepty]

... W 1992 roku zaprezentowano kilka nietypowych konceptów powstałych na bazie Fiata Cinquecento, który wówczas dopiero co wszedł na rynek. Na salonie samochodowym w Turynie w tym też roku ... wielu projektantów zademonstrowało swoją wizję ...

dawno temu

Fiat 500X Sport już w polskich salonach. Ile kosztuje?

... Fiat uzupełnił ofertę modelu 500X o atrakcyjnie wystylizowaną wersję Sport. Co ważne, wyróżnia się ona nie tylko wyglądem, ale i kilkoma zmianami technicznymi, które mają uczynić jazdę przyjemniejszą oraz bardziej angażującą. Ile trzeba zapłacić ...

7 miesięcy temu

Fiat Cinquecento [awarie i problemy]

... . Dla tych, którzy chcieli kupić samochód z salonu, konstrukcja sięgająca lat 70. była już mało atrakcyjna. Z myślą o takich osobach Fiat opracował model Cinquecento. ... roku. Auto było wytwarzane w tyskiej fabryce FSM. Co ciekawe, na początku ...

dawno temu

Nowy Fiat 500e oficjalnie. Ma 320 km zasięgu, ale tani nie jest

... Po pierwszych fotografiach przyszedł czas na konkretne informacje. Nowy Fiat 500 z elektrycznym napędem nie ma już przed nami żadnych tajemnic. Znamy dane techniczne, osiągi i cenę. Niestety, tanio nie będzie. ... to tylko niektóre z wyróżników ...

4 miesiące temu

1992 Fiat Cinquecento RUSH [zapomniane koncepty]

... Pod koniec 1991 roku Fiat zaprezentował następcę popularnego w Polsce "malucha" - model Cinquecento, który produkowany był przez fabrykę w Tychach. Jednak niedługo po premierze, w 1992 roku ... na salonie w Turynie, włoskie studio Bertone ...

dawno temu

Fiat 500 Hybrid już w salonach. Ceny startują od 51 100 zł

... Fiat 500 debiutuje w polskich salonach z nową wersją napędową szumnie określaną przez producenta mianem Hybrid. Tak naprawdę jednak jest to tzw. miękka hybryda oparta na nowym, benzynowym silniku o pojemności 1 litra i mocy 70 KM. To ciekawa ...

5 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie